تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آبان 1402 - 7:02
کد خبر : 142482

رونمایی از پیام آمریکایی السودانی به ایران

رونمایی از پیام آمریکایی السودانی به ایران

آرمان شرق-گروه بین الملل:مقام بلندپایه چارچوب هماهنگی در گفت‌ و گو با رسانه ها افزوده که السودانی به سران چارچوب هماهنگی یادآور شده که امریکا در تهدیدات خود جدی است. السودانی این موضوع را با سران ایران نیز در میان گذاشته و از آنان خواسته که برای توقف حملات، سران گروه‌های مسلح عراقی را تحت فشار بگذارند تا اوضاع عراق به هم نریزد و این کشور به میدان جنگ تبدیل نشود.

رونمایی از پیام آمریکایی السودانی به ایران

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: نخست وزیر عراق درباره مذاکراتش با ایران و امریکا به سران چارچوب هماهنگی مطالبی گفت. «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در ساعات پایانی روز گذشته، در بازگشت از تهران، دیداری پشت درهای بسته با سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه و شماری از گروه‌ های مسلح عراقی از جمله قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق،  ابوآلاء الولائی، دبیر کتائب سیدالشهداء و هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح برگزار کرد که محور اصلی آن بررسی هشدارهای وزیر خارجه امریکا به بغداد در سفر روز یکشنبه‌‌اش بود. این دیدار ساعاتی پس از بازگشت السودانی از تهران انجام شده است. السودانی در سفر چند ساعته خود به تهران با رئیس جمهور و رهبر ایران دیدار کرد.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه یا دفتر نخست‌ وزیر عراق هیچ بیانیه‌ای درباره این جلسه صادر نکرده‌ اند.

با این وجود یکی از سران چارچوب هماهنگی در مصاحبه ای گفت که السودانی به محض بازگشت به بغداد در خانه حیدر العبادی، نخست‌ وزیر اسبق و رئیس ائتلاف نصر، در منطقه خضراء با سران چارچوب هماهنگی تشکیل جلسه داد.

به گفته این منبع که نخواست نامش فاش شود، السودانی در این دیدار گزارشی درباره مذاکراتش با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا و هشدارهایی که وی به بغداد داده ارائه کرده است. منابع مطلع تأکید کرده‌اند که بلینکن در دیدار خود با السودانی تأکید کرده که حمله حماس در عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر بزرگ‌ترین شوک برای امریکا و اسرائیل بوده و اسرائیل هیچ‌ گاه چنین ضعیف نبوده است و دستگاه نظامی و امنیتی اسرائیل در برابر این عملیات در حالتی شبیه فروپاشی قرار گرفت. بلینکن همچنین تأکید کرده است که امریکا تلاش‌ هایی جدی برای افزایش ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و برقراری وقفه‌ها در جنگ و جلوگیری از تحریک ساکنان کرانه باختری انجام داده و مخالف کوچاندن فلسطینیان به مناطق دیگر است و متعهد است که مانع از گسترش دامنه نزاع شود. وی به السودانی یادآور شده که نیروهای ائتلاف به دعوت دولت عراق در این کشور هستند و امریکا در برابر حملات گروه‌ های مسلح عراقی خویشتنداری پیشه کرده و فقط یک بار آن هم در سوریه به این حملات پاسخ داده است.

به گفته منابع مطلع، بلینکن تهدید کرده که اگر حملات به نیروهای امریکایی ادامه پیدا کند، امریکا سفارت خود در عراق را تعطیل و کارکنانش را خارج خواهد کرد و اگر امریکا چنین کاری کند همه کشورهای اروپایی نیز همین مسیر را پیش خواهند گرفت و این وضعیت بسیار به ضرر عراق تمام خواهد شد. این منابع افزوده‌ اند که بلینکن به نخست‌ وزیر عراق گفته که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد گروه‌های مسلح عراقی در پی حمله به پایگاه‌های امریکا در کشورهای شورای همکاری هستند و چنین کاری موجب قطع ارتباط کشورهای شورای همکاری با عراق هم خواهد شد.

مقام بلندپایه چارچوب هماهنگی در گفت‌ و گو با رسانه ها افزوده که السودانی به سران چارچوب هماهنگی یادآور شده که امریکا در تهدیدات خود جدی است. السودانی این موضوع را با سران ایران نیز در میان گذاشته و از آنان خواسته که برای توقف حملات، سران گروه‌های مسلح عراقی را تحت فشار بگذارند تا اوضاع عراق به هم نریزد و این کشور به میدان جنگ تبدیل نشود.

این منابع گفته‌ اند که رهبر ایران نیز در دیدار السودانی تأکید کرده که از دولت قوی و مقتدر در عراق و از مواضع دولت السودانی حمایت می‌ کند. به گفته این مقام، السودانی از سران چارچوب هماهنگی خواسته که به نوبه خود گروه‌های مسلح عراقی را تحت فشار قرار دهند. این مقام آگاه در پایان تصریح کرد که السودانی به امریکا تعهد داده که در مرحله پیش رو این حملات را متوقف کند، در غیر این صورت واکنش امریکا صرفا نظامی نخواهد بود و «تهدیدهای امریکا بسیار خطرناک» بوده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.