تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 - 8:53
کد خبر : 128844

روسیه و ایران فریاد می زنند، علی اف عمیق تر فکر می کند

روسیه و ایران فریاد می زنند، علی اف عمیق تر فکر می کند

آرمان شرق-گروه بین الملل:روسیه به نمایندگی از سازمان پیمان امنیت جمعی، پشتیبانی نظامی – فنی و ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی را ارائه می دهد. در پاسخ، مقامات ارمنستان از سهمیه معاون دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی چشم پوشی می کنند و از برگزاری رزمایش های سازمان پیمان امنیت جمعی در خاک خود خودداری می کنند. در این میان، با حضور ناظران اتحادیه اروپا که با آغوش باز از سوی مقامات ارمنستان پذیرفته شدند، دشمن ارمنستان ۱۰۰ هکتار در عمق خاک مناطق مورد منازعه پیشروی کرده است.

روسیه و ایران فریاد می زنند، علی اف عمیق تر فکر می کند

روسیه و ایران فریاد می زنند، علی اف عمیق تر فکر می کند

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان ضمن تحلیل شرایط خاص به این نتیجه می رسند که درگیری روسیه و اوکراین در حال پایان است. برخی از آنها مطمئن هستند که این تصمیم به نفع روسیه خواهد بود. وزیر امور خارجه ترکیه می گوید که پیمان صلح ارمنستان و آذربایجان باید هر چه سریعتر منعقد شود. نظر مشابهی از سوی مقامات ارمنستان بیان شده و به گفته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، او آماده است تا با پیشنهادهای غرب و روسیه موافقت کند.

در این میان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده که نیروهای فرامنطقه ای در مسائل مربوط به منطقه مداخله نکنند. در پس زمینه ای از پایان جنگ روسیه و اوکراین، گفته شده که روس ها آماده ارائه کمک نظامی به ارمنستان و اعزام ناظران به مرز ارمنستان و آذربایجان هستند.

پیشنهاد روسیه برای استقرار ناظران صلح در خط مقدم ارمنستان و بسته جدید همکاری های نظامی – فنی وضعیت جالبی را ایجاد کرده است. هیچ یک از طرفین هنوز توضیح نداده اند که برنامه کمک های فنی – نظامی CSTO چیست. مشخص نیست چه پیشنهادی به مقامات ارمنستان داده شده است. این موضوع حتی، در دستور کار ایروان رسمی نیز قرار ندارد. اگر بسته نظامی – فنی پیشنهادی شامل تسلیحات و تجهیزات حیاتی برای ارمنستان باشد، حضور CSTO می تواند، به یک عامل بازدارنده تبدیل شود.

شاید بتوان گفت که روسیه فریاد می زند که امضای توافقنامه (میان ایروان و باکو) منافع ارمنستان و قره باغ را برآورده نمی کند.

در این میان آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان، به ایران سفر کرد. روسیه و ایران نه تنها فریاد می زنند که هیچ سندی را امضا نکنید، بلکه حمایت خود را نیز اعلام می کنند. ایران از بخشی از مرز خود (با ارمنستان) محافظت می کند و برای مشروعیت بخشیدن به این امر می خواهد، فرصت های بیشتری را به دست آورد.

روسیه به نمایندگی از سازمان پیمان امنیت جمعی، پشتیبانی نظامی – فنی و ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی را ارائه می دهد. در پاسخ، مقامات ارمنستان از سهمیه معاون دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی چشم پوشی می کنند و از برگزاری رزمایش های سازمان پیمان امنیت جمعی در خاک خود خودداری می کنند. در این میان، با حضور ناظران اتحادیه اروپا که با آغوش باز از سوی مقامات ارمنستان پذیرفته شدند، دشمن ارمنستان ۱۰۰ هکتار در عمق خاک مناطق مورد منازعه پیشروی کرده است.

منبع: یورو آسیا دیلی (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.