تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 تیر 1402 - 12:28
کد خبر : 132949

جزییات تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری

جزییات تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری

آرمان شرق-گروه اقتصاد:مبنای شناسایی حساب‌های معرفی نشده افراد، صرفا یک حساب نیست بلکه مبنا کد ملی افراد است و مجموع تعداد واریزی به حساب‌های متعلق به یک کد ملی مورد محاسبه قرار می‌گیرد. بنابراین اگر مجموع تعداد تراکنش‌های حساب‌های معرفی نشده به سازمان امور مالیاتی برای یک فرد حقیقی در طول یک ماه ۱۰۰ مورد و بیشتر بوه و در کنار آن، مجموع واریزی به حساب ۳۵ میلیون تومان و بیشتر بود، مالیات از مبالغ واریزی به کل این حساب‌ها محاسبه می‌شود.

جزییات تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری

آرمان امروز: با توجه به اینکه عده‌ای از فعالان اقتصادی با حساب‌های شخصی خود کار تجاری انجام می‌دهند که این کار به ظن فرار از مالیات انجام می‌شود، بنابراین سازمان امور مالیاتی طرحی در دست اقدام دارد که حساب‌های بانکی افراد را به صورت شخصی و تجاری تفکیک کند و این کار تا دو روز آینده به اتمام می‌رسد. بر اساس اعلام بانک مرکزی تا کنون ۲۴ بانک به طرح تفکیک حساب شخصی از تجاری پیوسته‌اند و ۶ بانک دیگر تا پایان خرداد ماه به این طرح متصل می‌شوند. محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی در این زمینه گفت: ۱۷۸ هزار حساب شخصی شناسایی شده‌اند که فعالیت تجاری داشته‌اند در حالی که هیچگونه اطلاعات و پرونده‌ای در سازمان امور مالیاتی نداشته‌اند و در واقع به این طریق اقدام به فرار مالیاتی می‌کرده‌اند. همچنین بر اساس قانون بودجه ۱۳۹۸ و قانون پایانه‌های فروشگاهی و دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی باید شناسایی و حساب‌های شخصی و تجاری از هم جدا شوند در این زمینه داود منظور رئیس قبلی سازمان امور مالیاتی نیز اعلام کرده بود ۸ میلیون حساب تجاری ثبت شده شناسایی شده‌اند در حال حاضر نیز ۱۲.۶ میلیون حساب تجاری ثبت شده نزد سازمان امور مالیاتی شناسایی شده است.

حساب‌های تجاری حساب‌های تجاری به چند روش شناسایی می‌شود؛ روش اول، تجاری محسوب شدن حساب‌های متعلق به شرکت‌ها یا همان اشخاص حقوقی است. روش دوم، دریافت حساب‌های تجاری از مودیان مالیاتی است. روش سوم، حساب تجاری، حسابی است که بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به آن در ماه انجام شود و در عین حال مجموع رقم ریالی واریزی به حساب ۳۵ میلیون تومان باشد.

براساس اظهارات علیرضا غفاری معاون اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی، مبنای شناسایی حساب‌های معرفی نشده افراد، صرفا یک حساب نیست بلکه مبنا کد ملی افراد است و مجموع تعداد واریزی به حساب‌های متعلق به یک کد ملی مورد محاسبه قرار می‌گیرد. بنابراین اگر مجموع تعداد تراکنش‌های حساب‌های معرفی نشده به سازمان امور مالیاتی برای یک فرد حقیقی در طول یک ماه ۱۰۰ مورد و بیشتر بوه و در کنار آن، مجموع واریزی به حساب ۳۵ میلیون تومان و بیشتر بود، مالیات از مبالغ واریزی به کل این حساب‌ها محاسبه می‌شود. در این شرایط، توزیع تراکنش‌های واریز به چند حساب نمی‌تواند به ابزاری برای فرار مالیاتی شود و حتی ممکن است در مجموع، مالیات دریافتی برای فرد بیش از مالیات دریافتی از یک حساب تجاری معرفی شده به سازمان امور مالیاتی باشد. در چنین حالتی، اگر فرد به جای توزیع تراکنش‌ها و عدم معرفی حساب یا حساب‌های تجاری خود به سازمان امور مالیاتی، حساب مشخصی را به سازمان امور مالیاتی معرفی کند و همه فعالیت تجاری خود را در آن حساب متمرکز کند، سایر واریزی‌ها به حساب‌های غیرتجاری وی مشمول مالیات یا محاسبه نمی‌شود. براساس بررسی معاون اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی حداکثر ۲ درصد و براساس اعلام محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور، حداکثر نیم درصد افراد، مشمول قواعد شناسایی حساب تجاری خواهند شد. درواقع اغلب کسانی که مشمول این قواعد می‌شوند که در فضای مجازی مشغول کسب و کار و خرید و فروش کالا و یا خدمت هستند. همچنین به باور کاشناسان، ایجاد شفافیت در بخش‌های مختلف کشور از اولویت‌های جامعه است و این طرح گام موثری در راستای ایجاد شفافیت در کشور خواهد بود که با همکاری شبکه بانکی و بانک مرکزی انجام شده است.  از طرفی با توجه به رصد تراکنش‌های بانکی این اقدام به پدیده حساب‌های اجاره‌ای که عده‌ای در انجام فعالیت‌های اقتصادی درآمدی کسب کرده و برای فرار از مالیات دهی بخشی از آن را در حساب افراد دیگر واریز می کردند پایان می ده

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.