تاریخ انتشار : یکشنبه 12 تیر 1401 - 9:32
کد خبر : 106529

برجام یا روابط منطقه‌ای؛ شرط موفقیت دیپلماسی اقتصادی کدام است؟

برجام یا روابط منطقه‌ای؛ شرط موفقیت دیپلماسی اقتصادی کدام است؟

آرمان شرق-گروه بین الملل: تردیدی وجود ندارد که مشکلات اقتصادی کشور بدون برقرار شدن امکان تعامل اقتصادی ایران با دیگر کشورها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد. گروهی توافق هسته‌ای و در نتیجه احیای برجام را تنها راه‌حل گشایش در مبادلات اقتصادی می‌دانند و بر همین اساس «تعامل با نظام بین‌الملل» را «باید»ی می‌انگارند که به‌هیچ‌عنوان نباید از کنار آن گذشت و در سوی مقابل،کسانی هر نوع تعامل و حتی گفت‌وگو با آمریکا و کشورهای غربی را بی‌فایده و دور از عزت قلمداد می‌کنند.

آرمان شرق-گروه بین الملل: تردیدی وجود ندارد که مشکلات اقتصادی کشور بدون برقرار شدن امکان تعامل اقتصادی ایران با دیگر کشورها و جذب سرمایهگذاری خارجی وجود ندارد. گروهی توافق هستهای و در نتیجه احیای برجام را تنها راهحل گشایش در مبادلات اقتصادی میدانند و بر همین اساس «تعامل با نظام بینالملل» را «باید»ی میانگارند که بههیچعنوان نباید از کنار آن گذشت و در سوی مقابل،کسانی هر نوع تعامل و حتی گفتوگو با آمریکا و کشورهای غربی را بیفایده و دور از عزت قلمداد میکنند. روزنامه «آرمان امروز» در گفتوگو با دو تن از مدافعان نگاه نخست و دو تن از هواداران دیدگاه دوم، استدلالهای دو طرف را گزارش کرده است.

برجام یا روابط منطقه‌ای؛شرط موفقیت دیپلماسی اقتصادی کدام است؟

«آرمان امروز» در گفت‌وگو با دو تن از مدافعان نگاه نخست و دو تن از هواداران دیدگاه دوم، خلاصه استدلال‌های دو طرف را گزارش کرده است

روزنامه آرمان امروز نوشت:امروزه تردیدی وجود ندارد که مشکلات اقتصادی کشور بدون برقرار شدن امکان تعامل اقتصادی ایران با دیگر کشورها و جذب سرمایهگذاری خارجی وجود ندارد. با این حال گروهی توافق هستهای و در نتیجه احیای برجام را تنها راهحل گشایش در مبادلات اقتصادی میدانند و بر همین اساس «تعامل با نظام بینالملل» را «باید»ی میانگارند که بههیچعنوان نباید از کنار آن گذشت و در سوی مقابل، کسانی هر نوع تعامل و حتی گفتوگو با آمریکا و کشورهای غربی را بیفایده و دور از عزت قلمداد میکنند و امیدواری به وفایِ عهدِ غرب را اشتباهی نابخشودنی میدانند. آنان همچنین مناسبات اقتصادی با کشورهای منطقه را برای برونرفت از این وضعیت کافی میدانند. «آرمان امروز» در گفتوگو با دو تن از مدافعان نگاه نخست و دو تن از هواداران دیدگاه دوم، خلاصه استدلالهای دو طرف را گزارش کرده است.

 

اسماعیل کوثری: دلیلی ندارد به فکر توافق باشیم

سردار اسماعیل کوثری با گفتن اینکه «اصلاً نمیشود به آمریکا اعتماد کرد» اظهار کرد: «ایران تحت هیچ شرایطی زیر بار دیدگاه ذلتمندانه نخواهد رفت و مثل همه این ۴۳ سال باید رویکردی عزتمندانه در رویارویی با دنیا داشته باشد و به هیچوجه نباید از حق ملت بگذریم. وقتی میدانیم، آمریکا و همپیمانانش در صورت تحقق برجام بازهم با رفتار قانونگریز خود زیر تعهدات خواهند زد، دلیلی ندارد به فکر توافق باشیم.»

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: «آمریکا بعد از اینکه در سال ۲۰۱۵ برجام به امضا رسید، ما را با تحریمهای بیشتری روبهرو کرد. برخی میگویند اگر هیلاری کلینتون در انتخابات آمریکا پیروز میشد، اوضاع جور دیگری رقم میخورد. عجیب است که عدهای نمیخواهند بپذیرند که ایالاتمتحدهآمریکا تحتتاًثیر کارتل صهیونیستهاست و مأمور به ایرانستیزی در هر حالی است.

 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، معتقد است: «حتی فکر کردن به اینکه روزی با آمریکاییها به نتیجه برسیم، اشتباهی فاحش است.»

او افزود: «در وضع فعلی آمریکا و غرب به برجام احتیاج دارند و بههمین دلیل یک بار برای همیشه باید قبول کنند همه حق و حقوق ایران را در نظر بیگرند. اینکه نمیشود ما یک بار دیگر تعداد سانتریفیوژهایمان را کم کنیم و آنها در اِزای این کار حتی یک قدم هم برندارند.»

اسماعیل کوثری خاطرنشان کرد: «مشکلات ایران زیاد است، اما این دلیل نمیشود به دشمنان باج بدهیم. آمریکا اگر واقعاً به فکر حل مناقشه هستهای است، همه تحریمها را بردارد تا ایران هم تعهدات لازم را بدهد.»

 

علی بیگدلی: مشکل ما سرمایهگذاری است نه مراودات بازرگانی

 

علی بیگدلی، کارشناس روابط بینالملل، با تأکید بر ضرورت توافق هستهای گفت: «بدون حل مناقشه هستهای بههیچ وجهی اقتصاد بیمار ایران احیا نخواهد شد؛ در نتیجه راهی جز تلاش برای زنده کردن برجام وجود ندارد.»

او خاطرنشان کرد: «مشکل ایران مشکلِ مراودات بازرگانی نیست که بتوانیم از طریق همکاریهای اقتصادی با کشورهای منطقه مشکلاتمان را حل کنیم.

 مسأله این است که سرمایهگذاران خارجی به دلیل تحریمها امکان سرمایهگذاری در ایران ندارند. یعنی اقتصاد بههمریخته ما نیازمند این است که سرمایهگذاران کشورهای دیگر سرمایههایشان را به بازار ایران تزریق کنند. همچنین تجهیزات نفتیمان قدیمی شده و دیگر جواب نمیدهد.»

این کارشناس روابط بینالملل در ادامه گفت: «گروههایی در داخل همچنان ساز مخالف را کوک میکنند و اصرار به این دارند که قید هر نوع رابطه با غرب را بزنیم. آنها دلخوش به صادرات محدود نفت هستند؛ اما اگر برجام همچنان در حالت بلاتکلیفی بماند، آمریکا باتوجه به قدرت نفوذی که در جهان دارد، به کشورها اجازه نخواهد داد از ایران نفت بخرند.»

علی بیگدلی تصریح کرد: «بهضرسقاطع باید گفت، بدون مماشات منطقی با دنیا و بدون حل مسأله هستهای در هیچ حالی نمیتوانیم به کاهش مشکلات امیدی حتی حداقلی داشته باشیم.»

او در این حال یادآور شد که اختلاف ایران و غرب فقط بر سرِ مسائل هستهای نیست؛ بلکه از ایران توقع دارند در سیاستهای منطقهای و همچینن نگاهش به حقوق بشر تجدیدنظر کند. باید دید، این مناقشه پیچیده در نهایت جه سرانجامی خواهد داشت.

فریدون مجلسی: چارهای جز تفاهم نداریم

 

فریدون مجلسی اصرار بر این باور است که برای گذر از برهه بحرانی فعلی، چارهای جز تفاهم با نظام بینالملل وجود ندارد.

این تحلیلگر روابط بینالملل در توضیح دیدگاه خود گفت: «همه کشورها باید به وظیفههای خود در چارچوب قوانین بینالمللی تن بدهند تا ناچار به قبول مجازات نشوند و بتوانند نظم لازم را در مدیریت امور داشته باشند. به هر حال جامعه جهانی یک قواعدی دارد که کشورها میتوانند با پذیرش آن فضای مطلوبی را برای مردم خود فراهم کنند.»

او ادامه داد: «توسعه در بخشهای مهم فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و البته اقتصادی زمانی محقق میشود که بتوانیم مناسباتی معقول و مبتنی بر واقعیتها با نظام بینالملل داشته باشیم. ایران اکنون بدون برجام غرقِ در بحرانهای اقتصادی است. به همین دلیل باید در برخی از سیاستها تجدیدنظر کنیم تا شاید بتوانیم اسباب لازم برای برچیدن مانعهای پیشرفت را در اختیار بگیریم.»

مجلس اضافه کرد: «کشورها زمانی میتوانند در برقراری شیوههای بهتر در جامعه جهانی حضور داشته باشند که در فضای داخل همه چیز سر جای خودش باشد، مردم در آرامش باشند و اسباب توسعه تحقق پیدا کرده باشد.»

 این تحلیلگر روابط بینالملل تأکید کرد: «اینکه گروهی در داخل با شعارهایی خاص خواستار دعوا با دنیا هستند، همهچیز را به هم ریختهاند. یعنی بهجای اینکه سرمایهگذاران از جای جای دنیا برای سرمایهگذاری به ایران بیایند، این ایرانیها هستند که به فکر رفتن به خارج هستند. در نتیجه باید گفت، باید توافق با طرفین در پرونده هستهای را باید به عنوان هدفی بسیار مهم پیگیری کنیم.»

صادق کوشکی: باید برجام را فراموش کنیم

 

صادق کوشکی با ابراز ناامیدی کامل از وفای به عهد آمریکا گفت: «ما باید این واقعیت را در رفتار و تصمیمگیری لحاظ کنیم که نمیتوانیم هیچ تضمینی برای برجام  بگیریم. آمریکاییها به صراحت گفتهاند که کنگره ایالاتمتحده برجام را قبول نخواهد کرد. این یعنی ایران باید قید حل مشکلات از این طریق را برای همیشه بزند و دنبال راههای دیگر برود. اگر قرار بود با توافق هستهای بهجایی برسیم، الان با این حالت دشوار روبهرو نشده بودیم.»

این چهره اصولگرا ادامه داد: «حالا که به این باور رسیدهایم، پدیدهای به نام برجام ضمانت اجرایی ندارد، باید ارتباطات و مناسبات  اقتصادیمان را پررنگ کنیم تا بلکه بتوانیم اقتصادمان را به اقتصادی منظم برسانیم.»

او اضافه کرد: «تأکید میکنم، اگر در مذاکرات هستهای به قراداد خوبی هم برسیم، بازهم به دلیل قانون آمریکا اجرانشدنی است.»

کوشکی با بیان اینکه تجارت بخش خصوصی ایران از سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: «اگر مثل همه مردم دنیا کار کنیم، حتما میتوانیم موفقیتهای زیادی را در بخش اقتصاد بهدست بیاوریم.»

او در توضیح منظورش از کار کردن مثل همه مردم دنیا گفت: «بسیاری از کشورهای دنیا از طریق تکیه بر پتانسیل داخلی خود توانستهاند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند. پس ما هم برجام را برای همیشه فراموش کنیم تا بتوانیم راهی مناسب برای توسعه اقتصادی پیدا کنیم. ایران کشوری غنی است  و به قدری امکانات داریم که نیازمند خارجیها نباشیم و همچنین به هر توافق و قرارداد یکطرفهای تن ندهیم.»

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.