تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 شهریور 1402 - 8:27
کد خبر : 138397

ایران – بلغارستان؛ محک شاگردان قلعه‌نویی مقابل شیرهای اروپایی

ایران – بلغارستان؛ محک شاگردان قلعه‌نویی مقابل شیرهای اروپایی

آرمان شرق-گروه ورزش: تیم ملی فوتبال کشورمان برای حضور مقتدرانه در جام ملت‌های آسیا قرار است امروز ساعت ۱۹:۳۰ در یک بازی دوستانه برابر تیم ملی بلغارستان در ورزشگاه هریستو قرار بگیرد.

ایران – بلغارستان؛ محک شاگردان قلعه‌نویی مقابل شیرهای اروپایی

 تیم ملی ایران از ساعت ۱۹:۳۰ امروز در یک بازی دوستانه در ورزشگاه هریستوف بوتف شهر پلوودیف بلغارستان به مصاف تیم ملی این کشور خواهد رفت. این بازی ششمین دیدار تیم ملی با هدایت امیر قلعه‌نویی محسوب می‌شود و ایران در پنج مسابقه قبلی به ۴ برد و یک تساوی دست یافته است.

نبرد با تیم هفتاد و هفتم جهان

بلغارستان طی سال‌های اخیر شرایط خوبی را تجربه نکرده و حتی در آخرین رده‌بندی فیفا در رده هفتاد و هفتم قرار گرفت. این تیم با سرمربیگری ملادن کریستاییچ، مدافع صربستانی سابق پارتیزان بلگراد، وردربرمن و شالکه به دنبال صعود به یورو ۲۰۲۴ است. کریستاییچ سابقه نشستن روی نیمکت تیم ملی کشورش را هم دارد و حالا قصد دارد به ناکامی‌های بلغارستان پایان دهد. بلغارها در گروه G این رقابت‌های مقدماتی با مجارستان، صربستان، مونته‌نگرو و لیتوانی همگروه هستند و با کسب ۲ امتیاز از ۴ بازی قبلی در رده چهارم قرار دارند.

بلغارستان در سال ۲۰۲۳ میلادی هنوز موفق به کسب پیروزی نشده و قصد دارد در بازی امروز طلسم ناکامی‌های خود را بشکند. آخرین حضور بلغارستان در یک تورنمنت معتبر به یورو ۲۰۰۴ برمی‌گردد و پس از آن سال این تیم دیگر موفق به حضور در جام جهانی و جام ملت‌های اروپا نشده است. اتفاقی که بعید است در یورو ۲۰۲۴ هم رخ دهد و آن‌ها با توجه به نتایج قبلی شانس زیادی برای صعود به جام ملت‌های اروپا نخواهند داشت.

جوان‌گرایی به سبک کریستاییچ

تیم ملی بلغارستان با ترکیبی جوان به مصاف ایران خواهد رفت. در لیست فعلی این تیم تنها دو بازیکن ۳۰ و ۳۳ ساله حضور دارند و بقیه نفرات جوان هستند.

کیریل دسپودوف، وینگر ۲۶ ساله پائوک یونان ارزشمندترین بازیکن ترکیب فعلی بلغارستان در سایت ترانسفرمارکت است که ۴٫۵ میلیون یورو قیمت‌گذاری شده و بهترین بازیکن تیم ملی کشورش محسوب می‌شود. پس از او هم ایلیا گروئف، هافبک دفاعی ۲۳ ساله لیدز یونایتد با ارزش ۳ میلیون یورو و ایوایلو چوچف، هافبک وسط ۳۰ ساله زسکا ۱۹۴۸ با ارزش ۲٫۸ میلیون یورو قرار دارند. در فهرست فعلی بلغارستان هیچ بازیکنی از پنج لیگ‌ معتبر اروپایی حضور ندارند.

بلغارستان در اکثر دیدارهای خود با سیستم ۳-۵-۲ بازی کرده و با سه مدافع میانی به میدان رفته است. این درحالی است که تیم ملی به استفاده از سیستم چهاردفاعه عادت دارد.

محک شاگردان قلعه‌نویی مقابل شیرهای اروپایی

تساوی در تنها تقابل ایران – بلغارستان

تیم‌های ملی ایران و بلغارستان قبلا هم یک بار در اردیبهشت سال ۱۳۵۷ دیداری دوستانه برگزار کرده بودند که آن مسابقه در تهران با تساوی یک – یک به پایان رسید.

حشمت مهاجرانی در آن زمان هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت و مشغول آماده‌سازی تیمش برای جام جهانی ۱۹۷۸ بود. علی پروین زننده تنها گل تاریخ ایران مقابل بلغارستان است.

در انتظار سورپرایز قلعه‌نویی برای خط دفاعی

امیر قلعه‌نویی در فهرست جدید تیم ملی تصمیم مهمی گرفت و محمدحسین کنعانی‌زادگان، مدافع پرسپولیس را خط زد. قلعه‌نویی به دلیل مسائل انضباطی و رفتارهایی که کنعانی‌زادگان در بازی فینال کافا انجام داد این تصمیم را گرفت و حالا باید در دو بازی آینده تیم ملی زوج جدیدی را امتحان کند.

شجاع خلیل‌زاده، مرتضی پورعلی‌گنجی،، محمد دانشگر و محمدحسین مرادمند پنج مدافع حاضر در اردوی تیم ملی هستند که دو نفر آخر برای نخستین بار به اردو فراخوانده شده‌اند و انگیزه بالایی برای اثبات توانایی‌هایشان خواهند داشت. البته روزبه چشمی هم توانایی بازی در خط دفاعی را دارد ولی با توجه به تعدد نفرات در این پست بعید است از او استفاده شود و شماره ۴ استقلال احتمالا در خط میانی به میدان برود.

محک شاگردان قلعه‌نویی مقابل شیرهای اروپایی

غیبت سردار و فرصت طلایی برای شهریار

سردار آزمون که به تازگی راهی رم ایتالیا شده در این اردو تیم ملی را همراهی نمی‌کند به جای او شهریار مغانلو در لیست قرار گرفته است. از طرفی رضا اسدی هم در آستانه سفر به بلغارستان اردوی تیم ملی را ترک کرد و با سپاهان برای دیدار دوستانه با زنیت راهی کشور روسیه شد. غیبت آزمون و اسدی یک فرصت طلایی برای مغانلو به وجود آورده جایگاه خودش را در تیم ملی تثبیت کند.

مغانلو در نخستین اردوی تیم ملی با هدایت امیر قلعه‌نویی حضور داشت ولی به شکلی عجیب از لیست بازی‌های کافا خط خورد. او پس از شروع درخشان در فصل جدید دوباره به تیم ملی برگشته و انگیزه زیادی برای زدن اولین گل ملی خود دارد. در چند هفته اخیر شایعات زیادی درباره غیبت سردار آزمون در جام ملت‌های آسیا شنیده شده و و در صورتی که این اتفاق رخ دهد، مغانلو می‌تواند با درخشش در چند ماه باقیمانده تا این مسابقات خودش را به ترکیب اصلی تیم ملی تحمیل کند.

محک شاگردان قلعه‌نویی مقابل شیرهای اروپایی

بازگشت قدوس پس از شایعات خداحافظی

حضور سامان قدوس یکی از اتفاقات ویژه اردوی تیم ملی است. ستاره ایرانی که دوباره به برنتفورد برگشته به دلایل مختلف در اردوهای اخیر تیم ملی غایب بود و همین موضوع شایعاتی در خصوص عدم تمایل او برای بازی در تیم ملی را هم به دنبال داشت. با این حال او سرانجام خودش را به جمع ملی‌پوشان رسانده است.

حضور قدوس در تیم ملی باعث امیدواری امیر قلعه‌نویی شده و او می‌تواند از یک هافبک خلاق در میانه میدان بهره ببرد. قدوس آخرین بار در جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل آمریکا برای تیم ملی به میدان رفت و به احتمال دوری او از دیدارهای ملی امروز به پایان خواهد رسید.

بلغارستان؛ یک تیم درجه ۳ از اروپا

دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و بلغارستان پنج شنبه شب در ورزشگاه هریستو شهر پلودیف برگزار می‌شود.

 تیم ملی فوتبال کشورمان برای حضور مقتدرانه در جام ملت‌های آسیا قرار است امروز ساعت ۱۹:۳۰ در یک بازی دوستانه برابر تیم ملی بلغارستان در ورزشگاه هریستو قرار بگیرد.

امیر قلعه نویی بعد از قهرمانی تیم ملی فوتبال در جام کافا تغییراتی در ترکیب تیم ایجاد کرده است، تا نفرات جدید را در بازی دوستانه با تیم ملی بلغارستان محک بزند و ترکیب اصلی تیمش را برای بازی‌های جام ملت‌های آسیا شناسایی کند. محمدحسین کنعانی زادگان به علت مسائل انضباطی و سردار آزمون هم به خاطر مصدومیت به تیم ملی دعوت نشدند، اما سایر لژیونر‌ها مثل مهدی طارمی، سامان قدوس، سعید عزت الهی، احمد نورالهی در اردو حضور دارند.

تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی به مصاف تیم ملی بلغارستان می‌رود که بلغار‌ها از   تیم ترسناک پنف در سال ۱۹۹۴، کیلومتر‌ها فاصله گرفته‌اند. این تیم که روزگاری از تیم‌های درجه اول اروپا بود امروز در رده تیم‌های درجه سوم فوتبال اروپا است، آن‌ها در جام جهانی ۱۹۹۴ سابقه پیروزی برابر تیم ملی فوتبال آرژانتین را داشته‌اند. آخرین حضور آن‌ها در یک تورنمنت بزرگ به یورو ۲۰۰۴ برمی‌گردد و پس از این مسابقات، این تیم در هیچ رقابت بزرگی به میدان نرفته است. بلغارستان در این مسابقات که به میزبانی پرتغال برگزار شد با سه شکست برابر سوئد، دانمارک و ایتالیا از صعود به مرحله حذفی بازماند.

بلغارستان در آخرین رنکینگ فیفا ۵۵ رده پایین‌تر از تیم کشورمان و در رده هفتاد و هفتم دنیا قرار دارد؛ رتبه‌ای که نشان می‌دهد آن‌ها تبدیل به یک تیم معمولی در فوتبال اروپا شده‌اند و آخرین حضورشان در جام‌جهانی هم به همان سال ۹۴ برمی‌گردد.

در حال حاضر تیم ملی بلغارستان  در مرحله مقدماتی انتخابی یورو ۲۰۲۴ آلمان، مسابقاتش را پیگیری می‌کند. بلغارستان در این مسابقات در گروه G با تیم‌‎های مجارستان، صربستان، مونته‌نگرو و لیتوانی همگروه است و تاکنون در ۴ دیدار دیدار برگزار کرده است. بلغار‌ها در دور رفت برابر مونته‌نگرو و مجارستان به ترتیب با نتایج یک بر صفر و سه بر صفر شکست خوردند و در ۲ بازی پایانی دور رفت، برابر لیتوانی و صربستان به تساوی یک بر یک رسیدند.

بلغارستان با این نتایج در پایان دور رفت با کسب تنها ۲ امتیاز و با یک بازی بیشتر نسبت به ۴ تیم دیگر در رده چهارم قرار دارد و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تنها تیم صدرنشین راهی مرحله نهایی می‌شود، صعود بلغار‌ها با توجه به عملکردشان در دور رفت، یک ماموریت غیرممکن خواهد بود.

بلغار‌ها که برای ادامه رقابت‌هایشان در انتخابی یورو خودشان را آماده می‌کنند، شهریورماه قبل از بازی برگشت با مونته‌نگرو، روز ۱۶ شهریور مقابل تیم ملی کشورمان به میدان می‌روند.

این دومین رویارویی تیم ملی ایران و بلغارستان است، اولین مصاف ۲ تیم به سال ۶ اردیبشهت سال ۵۷ برمی‌گردد که تیم کشورمان در ورزشگاه آزادی به مصاف بلغارستان رفت. شاگردان حشمت مهاجرانی که برای حضور در جام‌جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین آماده می‌شدند، در این مسابقه برابر بلغار‌ها به تساوی یک بر یک رسیدند. ترایکو سوکوف در دقیقه ۳۸ بلغارستان را یک بر صفر پیش انداخت، اما علی پروین در دقیقه ۵۰ گل مساوی را به ثمر رساند.

اکنون ۲ تیم پس از ۴۵ سال دوباره قرار است این بار در کشور بلغارستان برابر هم به میدان بروند.

کیریل دسپودوف بازیکن تیم لادور گورتس، فلیپ کراستف بازیکن لومل بلژیک و لیا گروف بازیکن وردبرمن آلمان ستاره‌های تیم ملی بلغارستان هستند.

ملادن کرستاجیچ سرمربی سابق تیم ملی صربستان هدایت بلغارستان را بر عهده دارد، این مربی ۴۹ ساله سال گذشته و در دور برگشت لیگ ملت‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۲ هدایت بلغار‌ها را بر عهده گرفت. او هر چند با سه برد در سه مسابقه اول شروع خوبی با بلغارستان داشت، اما این تیم در ۵ بازی اخیر با این مربی، ۲ باخت و ۳ مساوی کسب کرده است و در آخرین بازی برابر صربستان در انتخابی یورو ۲۰۲۴ به تساوی یک بر یک رسید.

بازیکنانم در بازی ایران چمن را می‌خورند تا برنده شوند!

سرمربی تیم ملی بلغارستان گفت قول می دهد که بازیکنانش در دیدار برابر ایران، با تمام وجود برای کسب پیروزی تلاش کنند.

بازیکنانم در بازی ایران چمن را می‌خورند تا برنده شوند!

به گزارش “ورزش سه”، تیم های ملی ایران و بلغارستان عصر پنج شنبه طی یک دیدار دوستانه در استادیوم “هریستو بوتف” پلوودیو به مصاف هم می روند. ملادن کرستایچ، سرمربی تیم ملی فوتبال بلغارستان گفت که به نگرش بازیکنان منتخب خود افتخار می کند.

این مربی پیش از بازی دوستانه با ایران در یک نشست خبری حاضر شد و با رسانه ها صحبت کرد. او گفت: من بسیار خوشحالم که اینجا هستیم و بعد از ۳۰ سال، تیم ملی در پلوودیو بازی می کند. حدود یک ماه پیش اینجا بودم و یک مسابقه زنده را تماشا می کردم. مردم پلوودیو شایسته تماشای بازی های تیم ملی از نزدیک هستند، زیرا اینجا یک شهر فوتبال است و مردم اینجا جو لازم را ایجاد خواهند کرد.

1921492

او ادامه داد: برای ما، همه بازی‌ها به یک اندازه مهم هستند، فرقی نمی‌کند دوستانه باشند یا مقدماتی یورو. ما در هر مسابقه صد در صد توان خود را می گذاریم. در یک سال گذشته، ما در تلاش بوده‌ایم تا هسته‌ای از یک تیم به رهبری کاپیتان خود دسپودوف ایجاد کنیم.

سرمربی بلغارستان گفت: چیزی که بیشتر از همه از آن راضی هستم این است که می بینم بازیکنان انرژی لازم و تمایل کافی را برای بازی در تیم ملی نشان می دهند. کاری که یک ملی پوش باید انجام دهد. هدف ما نیز همین است. می خواهم ببینم بازیکنان فوتبال از نشان کشور دفاع می کنند. من به نگرش این بازیکنان افتخار می کنم و فکر می کنم که تماشاگران از آن استقبال می کنند.

1921493

کرستایچ می گوید: برای ما، مسابقات به بازی های دوستانه و مقدماتی تقسیم نمی شود. باید بازی فردا را طوری بازی کنیم که انگار در آن امتیازی داده می شود. باز هم تکرار می کنم که در یک سال اخیر تلاش کرده ایم تا تیمی جوان بسازیم که مطمئنم حداقل تا ۱۰ سال آینده در کنار هم خواهیم بود.

مربی بلغارستان گفت: ما بعد از مدت ها غیبت تیم ملی در اینجا، به پلوودیو برمی گردیم. در دو بازی اخیر بردی ثبت نکردیم اما خیلی به آن نزدیک بودیم. تماشاگران به شدت حامی ما بودند زیرا از انرژی که ما در زمین نشان دادیم، خوشحال بودند و امیدوارم بتوانیم این انرژی را در بازی امروز حفظ کنیم. چیزی که من به شما تضمین می کنم این است که بازیکنانم چمن زمین را می خورند تا نتیجه خوبی کسب کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.