کارگروه نظارت بر قراردادهای سازمان لیگ فوتبال در ماجرای بررسی پرونده استقلال به دو مورد مهم رسیده که دردسری بزرگ برای آبی‌پوشان ایجاد خواهد کرد.

کارگروه نظارت بر قراردادها در سازمان لیگ پس از بررسی پرونده دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان و ارسال پرونده آنها به کمیته انضباطی، سراغ استقلال رفت و قرار است با جمع‌بندی موارد مطرح شده به زودی پرونده این باشگاه هم به کمیته انضباطی ارسال شود.
درباره اینکه باشگاه استقلال در چه مواردی از قانون تخطی کرده صحبت‌های فراوانی مطرح شده اما دو مورد که اعضای کارگروه به آن رسیده‌اند قابل تأمل است.

یکی از این موارد مربوط به رضایت‌نامه محمدرضا خالدآبادی است که ابتدای فصل به استقلال پیوست. این دروازه‌بان با باشگاه هوادار قرارداد داشت و استقلال برای جذب او دو چِک به مبالغ ۴ و ۵ میلیارد تومان به هوادار داد اما در مدارک ارائه شده به سازمان لیگ این موضوع به چشم نمی‌خورد.

طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان لیگ، باشگاه‌ها موظف هستند مبلغ رضایت‌نامه بازیکنان را در سقف قرارداد بگنجانند اما استقلال چنین کاری را انجام نداده است. در واقع این باشگاه فقط در همین یک فقره باید حداقل مبلغ رضایت‌نامه را به سقف قرارداد خود اضافه کند. این در شرایطی است که استقلال هم‌اکنون با مشکل مواجه است و به تازگی و پس از کاهش قرارداد چند بازیکن، توانست قرارداد گوستاو بلانکو مهاجم آرژانتینی‌اش را ثبت کند. با این شرایط و با اضافه شدن مبلغ رضایت‌نامه خالدآبادی – و البته شاید بخشی از مبلغ قرارداد او- سقف استقلال بیش از گذشته پُر خواهد شد.

موضوع دیگر، مالیات یامگا بازیکن فرانسوی آبی‌پوشان است. یامگا سال گذشته قراردادی به مبلغ ۵۵۰ هزار یورو با استقلال بسته و در آن پرداخت مالیات برعهده باشگاه گذاشته شده است. هر چند این قرارداد در زمان مدیریت قبلی و پیش از ابلاغ دستورالعمل قراردادها منعقد شده اما این موضوع نافی تخلف رخ داده نیست و از منظر کارگروه نظارت بر قراردادها باید بعد از ابلاغ دستورالعمل، اصلاح می‌شد.

باشگاه استقلال پیش از کاهش ارقام قرارداد برخی بازیکنان، سقف قرارداد خود را ۳۲۳ میلیارد اعلام کرده بود و تنها ۷ میلیارد جای خالی داشت. اکنون با توجه به اضافه شدن بلانکو به لیست و رضایت نامه خالدآبادی باید دید چه اتفاقی رخ می‌دهد و استقلال هم با کسر امتیاز مواجه می شود.