تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 دی 1397 - 20:10
کد خبر : 55296

انتقاد آیت الله جنتی نه اخلاقی نه حقوقی و نه شرعی است/برجام چه خوب چه بد همه در آن سهیم هستند/باید ظریف را تقویت کنیم نه تضعیف/اگر برجام نبود امروز نتانیاهو چه آتشی می سوزاند؟/ما امروز هم نباید از برجام خارج شویم

آرمان شرق-جواد مرشدی: ظریف که در کوران فشارهای بدخواهان و دشمنان نام و نشان دار ایران در جهان، در کارزاری سفت و سخت به نبرد مشغول است در پشت جبهه این جنگ خارجی در آوردگاه درونی هم گاه با نقدهای تند و تیز روبرو بوده و تیرها به سویش روانه می شود. برجام که بسیاری

آرمان شرق-جواد مرشدی: ظریف که در کوران فشارهای بدخواهان و دشمنان نام و نشان دار ایران در جهان، در کارزاری سفت و سخت به نبرد مشغول است در پشت جبهه این جنگ خارجی در آوردگاه درونی هم گاه با نقدهای تند و تیز روبرو بوده و تیرها به سویش روانه می شود. برجام که بسیاری آن را مهم ترین توافق تاریخ انقلاب می دانند و در سطح بین المللی حتی آن را توافق قرن نیز می نامیدند این روزها علاوه بر ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان در داخل هم منتقدان سفت و سختی دارد، آنانی که البته از همان ابتدا و در جریان مذاکرات نقدهای تند و تیزی مطرح می کردند اما با مهر تایید همه ارکان نظام پای این توافق، چاره ای جز تمکین نداشتند اما این روزها دوباره توپخانه را با آتش بار سنگین به سمت وزیر خارجه و دولت و تیم دیپلماسی کشور گرفته اند. از جمله آنکه آیت الله جنتی امروز در اجلاسیه خبرگان به انتقاد از وزیر خارجه پرداخته و خطاب به وی و دیگر مسئولان دولتی تاکید کرد که چرا آنان تاکنون برجام را آتش نزده اند؟ البته دبیر شورای نگهبان که مهر تایید خود وی نیز پای این توافق از واسطه بهارستان است، پیش بینی کرده که در نهایت ایران از برجام خارج می شود! البته اگر منظور این دست اظهارات فشار به طرف های خارجی چون اروپا باشد این نقدها شاید روا طلقی شود اما شوربختانه تیر نقدها به سوی ظریف و دستگاه دیپلماسی است، آنانی که هیچ اقدامی را بی اذن و راهبری مقامات عالی نظام پیش نبرده اند و اکنون در مخمصمه فشارهای خارجی باید از درون هم آماج نقد باشند. آرمان شرق در گفت‌و‌گو با سید جلال ساداتیان کاردار سابق ایران در لندن و از دیپلمات های برجسته و با سابقه کشورمان به اظهارات تازه آیت الله جنتی و نیز فرجام برجام پرداخته که در ادامه می خوانید.

آقای جنتی اتنقاد کرده اند که چرا مسئولان برجام را آتش نزدند ،این نقد آقای جنتی آیا وارد است ؟

من نمی دانم این دوستان دنبال چه هستند، زبان چه کسی هستند و بلندگوی که.اولا اینکه برجام بی اذن رهبری اتفاق نیافتاد و در قدم به قدم آن شخص ایشان در جریان بودند و موضوع به تایید همه ارکان نظام رسیده است حالا این آقایان امروز می خواهند از مسئله شانه خالی کنند آن یک بحث دیگری است. ولی حتی روز آخر آقای ظریف آمد تهران اذن گرفت و بعد رفت امضا کرد. جریانی که امروز دارد طلبکاری می کند نمی تواند شانه خودش را از زیر بار مسیولیت مسئله برجام خالی کند. برجام هر چه بود خوب یا بد همه در آن سهیم هستند.دوم اینکه اگر برجام نبود شما فکر کنید که امروز نتانیاهو و آقای جان بولتون چه آتشی می سوزاندند و چه شرایطی را فراهم می کردند .حتی اگر اینها نپذیرند که دیروز یعنی قبل از برجام به موجب آن قطعنامه ها می توانستند ما را به ماده ۴۲ وصل کنند و قطعنامه ای دال بر بسیج همه دنیا علیه ایران به تصویب برسانند و یک جنگ سراسری را شروع کنند. وقتی قطعنامه می شود یعنی همه کشور های دنیا موظف هستند شرکت کنند. امروز شما ببینید که اروپایی ها چگونه در مقابل آمریکا ایستادگی کردند از نظر سیاسی و لو اینکه از نظر اقتصادی زورشان نرسیده یا نتوانستند واقعا کاری انجام دهند ولی از نظر سیاسی، دیگر کسی نمی تواند کتمان کند که اروپا خیلی محکم در مقابل امریکا ایستادگی کرده .اینها همه نتیجه برجام است . اگر اینها نبود و برجامی به تصویب نرسیده بود، شما فکر کنید که آمریکا چه می کرد و با صهیونیست ها چه شرایطی را برای ایران فراهم می کردند . خدا را خوش نمی اید که اینها اینجور نعل وارونه می زنند و طلبکاری می کنند ،از که طلبکاری می کنید؟ مسئول خودتان هستید .همه تان مسئول هستید . امروز می گویید مسئولین باید آتش می زدند به که دارید می گویید ؟این تندروی ها و این حرف ها ی تند را به که می گویید ؟حافظه تاریخی ملت ایران هنوز زنده است .همه می دانند و اینها ثبت و ضبط شده .بعد هم آقای جنتی جایی برای این حرفها ندارد .به نظر من بهتر است که این افراد به اخلاق اسلامی متعهد باشند و هر چه می خواهند نگویند .به لحاظ برخورد جناحی با هر کسی که می خواهند برخورد کنند ،من نه در موضع دولت هستم و نه در مسئولیت دولت هستم ولی این حرف ها چیست که می زنند . این حرف ها هیچ کدام اخلاقی نیست .نه اخلاقی نه حقوقی و نه قانونی است و نه شرعی . اینها مطابق کدام معیار دارند این حرف ها را می زنند ،شما یک چیزی را به تصویب رساندید و همه شما هم مسئول هستید .آنچه که مصوبه مجلس شد شما در شورای نگهبان تصویب کردید .

به نظر شما اصلا خروج ایران از برجام می تواند برای ما آورده ای داشته باشد ؟

ما امروز هم نباید از برجام خارج شویم .امروز هم باید با هوشیاری نگذاریم که اروپا در کنار امریکا قرار گیرد.اگر یک وحدت رویه ای را برای آنها درست کنیم و مجموعه دنیا را به یک سمتی حرکت دهیم که با همدیگر دوباره به یک اجماعی برسند که بخواهند قطعنامه هایی را علیه ایران تصویب کنند، شرایط ایران انقدر شرایط خوبی نیست که بتواند مقاومت کند.

امروز در مجلس خبرگان بیانیه پایانی دادند و از آقای ظریف انتقاد کردند ،این در حالی اتفاق افتاد که دشمنان ایران تیغ را از رو کشیده اند و در لهستان جلسه می گذارند .در حال حاضر چنین چیزی به صلاح مملکت است ؟

حتما نیست ،حالا آقایان دارند اینکار را می کنند دیگر . نه من نه خیلی های دیگر که نه پستی داریم و نه مسئولیتی داریم و نه در شرایطی هستیم که بتوانیم دفاع کنیم فقط داریم تحلیل می کنیم و به عنوان یک تحلیل گر می گوییم که اینکار به نفع ایران نیست.همین.

برای اینکه بتوانیم اروپایی ها را ترغیب کنیم که زودتر این بسته مالی را ارائه دهند و به سمت ما بیایند و برجام را عملیاتی کنند از چه ابزارهایی باید استفاده کنیم؟

من فکر می کنم باید بیشتر از شخصیت هایمان استفاده کنیم،آقای ظریف را تقویت کنیم .نه تنها تضعیف اش نکنیم بلکه تقویت اش بکنیم و دوم اینکه از چهره ها و شخصیت های شناخته شده کشور برای فعالیت جدی تر و رفت و آمد های جدی تر با کشور های مختلف استفاده کنیم که بتوانیم مواضع خودمان را توجیه و توصیف کنیم و توضیح دهیم .این سفر ها باید باعث شود که این جو رسانه ای علیه ایران را به حداقل ممکن کاهش دهیم .

فرجام برجام چه خواهد بود ؟آیا اینطور که آقای جنتی می گوید ما از برجام خارج شویم و یا آنطور که ترامپ دلش می خواهد با فشار های بیرونی باعث خروج ما از برجام خواهد شد ؟

خوب است خود آقای جنتی بیاید رئیس جمهور شود، دیگر همه پست ها را که بین خود تقسیم کرده اند!. آقای جنتی در جهت منافع ملی حرف نزده و از این به بعد هم حرف نخواهد زد . اگر می خواهند برای منافع ملی حرف بزنند خوب عیب ندارد بگویند آقای روحانی استعفا دهد برود کنار و ایشان بیاید ریاست جمهوری را بگیرد و آقای عباسی را وزیر خارجه بگذارد ببینیم که چه بلایی سر ملت می آید . می توانند پاسخگوی تمام مسائلی باشند که بر سر ملت می آید. الان موضوعی که مسئله ما است مسئله امنیت ملی و منافع ملی ایران است . این همه مردم مشکل دارند مسئله دارند ،از گلوی اینها کشیدند و هزینه های بیرون از مرز ها را دارند تامیبن می کنند ،بسیار خوب مردم هم با صبوری و با حسن نیت و با امید به آینده همه اینها را تحمل کردند و این اقایان هم هر کاری دلشان خواسته کرده اند ولی این حرف های آخر کار و اینجور فشار آوردن دنبال چی هستند دنبال این هستند که این دولت را کاملا تضعیف کنند. همه حرف ها برای این است که دولت روحانی را با وضعیتی که اگر کور سوی امیدی برای مردم باقی مانده باشد آن را هم از بین ببرند تا بتوانند جناح خودشان را سر کاربیاورند .آقای جنتی هم کاملا نشان داده که جناحی است و خطی است و با جهت گیری خاص دارد حرف می زند . همواره هم اینجور بوده .بسم الله بگذارید دولت آینده به اینها برسد و ببینیم که این مملکت واقعا نجات پیدا می کند و به آن چیزی که اینها دارند شعارش را مطرح می کنند برسند .من گمان می کنم این وضعیتی که آقایان پیش گرفته اند راه نا ثوابی است که دارند دنبال می کنند . راه صواب واقعا مردم ایران منافع ملی و امنیت ایران است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.