تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 7:28
کد خبر : 133551

راه‌اندازی سامانه رصد دین‌داری و اخلاق مردم

راه‌اندازی سامانه رصد دین‌داری و اخلاق مردم

آرمان شرق-گروه جامعه:براساس ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت قرار است سامانه‌ای برای رصد و سنجش مستمر دین‌داری، سطح معنویت، اخلاق و سبک زندگی مردم راه‌اندازی کند.

راه‌اندازی سامانه رصد دین‌داری و اخلاق مردم

براساس ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت قرار است سامانه‌ای برای رصد و سنجش مستمر دین‌داری، سطح معنویت، اخلاق و سبک زندگی مردم راه‌اندازی کند.

براساس ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت قرار است سامانه‌ای برای رصد و سنجش مستمر دین‌داری، سطح معنویت، اخلاق و سبک زندگی مردم راه‌اندازی کند.

در این لایحه که روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ از سوی ابراهیم رئیسی به مجلس ارائه شد وزارت ارشاد مکلف شده است با همکاری مرکز آمار ایران و راهبری مرکز رصد شورای عالی انقلاب فرهنگی، این سامانه را راه‌اندازی کند.

در پیش‌نویس اولیه لایحه برنامه هفتم توسعه، راه‌اندازی سامانه رصد و سنجش در ماده ۱۶۱ گنجانده شده بود که در ادامه با اصلاحاتی که در لایحه داده شد به ماده ۷۵ تبدیل شد. براساس متن لایحه، این اقدام باید از طریق یکپارچه‌سازی اطلاعات پایگاه‌های عمومی، سامانه‌های دولتی و خصوصی و سکوهای کسب‌وکارهای مجازی  (حاوی کلا‌ن‌داده) انجام شود. کلیه دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های داده موضوع این بند نیز موظف خواهند بود که نسبت به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به پایگاه داده مذکور به صورت برخط اقدام کنند.

همچنین در بند «پ» ماده ۷۵ آمده است که «در جهت تقویت نقش نظارتی وزارت فرهنگ، به این وزارتخانه اختیار داده شده، در صورت احراز تخلف نسبت به محرومیت، تعلیق یا لغو مجوز متخلفین اقدام نماید.»

براساس آخرین تغییرات متن ماده ۷۵ این لایحه، عنوان این سامانه به «سامانه رصد و سنجش مستمر سبک زندگی مردم» تبدیل شده است. متن کنونی این ماده به این شرح است: «به منظور احصا دقیق و برخط داده‌های آماری مورد نیاز به جهت تسهیل پردازش، تحلیل دقیق و ایجاد بستر مناسب برای آینده پژوهی روندهای سبک زندگی جامعه ایرانی و همچنین انتشار آنها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی مرکز آمار ایران مکلف است نسبت به راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم اقدام نماید. دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های داده موضوع این بند، موظفند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه به صورت برخط اقدام کنند.»

به نظر می‌رسد این اقدام دولت گام دیگری در راستای طرح صیانت و راه‌اندازی اینترنت ملی با هدف رصد همه جزییات زندگی و حتی شخصی‌ترین رفتارهای آنلاین مردم است./شرق

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.