تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 8:58
کد خبر : 142918

«اصلاحات» همچنان زنده است

«اصلاحات» همچنان زنده است

آرمان شرق-گروه سیاست:اصلاحات یک تفکرجاری است و حتی اگر فرد اصلاح‌طلب از دایره سیاسی خارج شود باز هم تفکرش ادامه دارد. مردمی که می‌خواهند کشور به سمت توسعه و پیشرفت برود همواره خواسته‌اند که سیر اصلاح‌طلبی در جریان داشته باشد. اصلاح‌طلبی تفکری است که به پوست‌اندازی و تغییر کمک می‌کند و همینطور کشور را در برابر براندازی و انقلابی دیگر بیمه می‌کند. به این نکته اشاره کنیم که اصلاح‌طلبی با تغییر نسل‌ها محتوا و شکل خود را متناسب با خواست شهروندان همسان‌سازی می‌کند.

«اصلاحات» همچنان زنده است

«آرمان امروز» در گفت‌وگو با «رسول منتجب‌نیا» بررسی می‌کند:

 

آرمان امروز-گروه سیاسی: اگر بخواهیم تصاویر مربوط به برگزاری انتخابات گذشته را مشاهده کنیم می‌بینیم هرباری که انتخابات رقابتی صف شهروندان برای رای دادن طولانی‌تر شد. در این مورد می‌توانیم انتخابات مجلس دهم را مثال بزنیم که لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان با فاصله لیست قدرتمند اصولگرایی را شکست داد به‌خصوص در پایتخت. البته ارزیابی عملکرد مجلس دهم که در اختیار «ائتلاف امید» قرار داشت، نیاز به گزارش دیگری دارد. اما در این گزارش بررسی خواهیم کرد که آیا طبق ادعای دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، اصلاح‌طلبی در ایران مُرده است و یا هنوز شهروندان به این جریان سیاسی اشتیاق دارند. در این مورد که وضعیت و جایگاه اصلاح‌طلبان در جامعه چگونه است با یکی از چهره‌های این اردوگاه گفت‌وگو انجام داده‌ایم او در مقایسه‌ای به وضعیت اصولگراها و اصلاح‌طلبان در جامعه می‌پردازد. منتجب‌نیا معتقد است که شهروندان تفکرات سیاستمداران اصولگرا را کهنه و قدیمی می‌دانند.

شهروندان همچنان از اصلاحطلبان انتظار تغییر دارند

«رسول منتجب‌نیا»، سیاستمدار و از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که آیا از گرایش شهروندان به جریان اصلاحات کاسته شده است و اینکه برخی معتقدند این جریان مُرده است چقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «بارها اعلام کرده‌ایم که اصلاحات یک تشکیلات یا حزب سیاسی نیست که بگوییم از بین رفته و یا اینکه کم رنگ شده است. اصلاحات یک اندیشه در برابر نابسامانی، براندازی، و … است.

این تعریف کوتاه می‎رساند که اصلاحات یک تفکرجاری است و حتی اگر فرد اصلاح‌طلب از دایره سیاسی خارج شود باز هم تفکرش ادامه دارد. مردمی که می‌خواهند کشور به سمت توسعه و پیشرفت برود همواره خواسته‌اند که سیر اصلاح‌طلبی در جریان داشته باشد. اصلاح‌طلبی تفکری است که به پوست‌اندازی و تغییر کمک می‌کند و همینطور کشور را در برابر براندازی و انقلابی دیگر بیمه می‌کند. به این نکته اشاره کنیم که اصلاح‌طلبی با تغییر نسل‌ها محتوا و شکل خود را متناسب با خواست شهروندان همسان‌سازی می‌کند.

اگر به حضور شهروندان در انتخابات نگاهی بیندازیم می‌بینیم که اکثریت قوی جامعه بیش از آنکه به دیگر جریان‌های سیاسی اعتماد داشته باشند به اصلاح‌طلبان گرایش دارند و این مورد با یک نظرسنجی ساده کف خیابانی مشخص خواهد شد. اصلاح‌طلبی در بین توده‌های و طبقات جامعه هوادارانی دارد که نشان می‌دهند با حضور یا عدم حضور در رویدادهای سیاسی از فهم بالای سیاسی برخوردارند در واقع قشر کارگر، تحصیل‌کرده، فرهیخته و … همواره در صف اصلاح‌طلبان حضور دارند. هربار شاهد انتخابات پرشور و اکثریتی بودیم این هوادارن اصلاحات بودند که وارد میدان شدند و این موضوع نیازی به اثبات کردن ندارد. با این مثال می‌توانیم مدعی باشیم که اصلاحات همچنان حرف اول را در ایران می‌زند.»

او با تاکید بر اینکه انتقاد شهروندان از چهره‌های اصلاح‌طلب به‌حق است، ادامه می‌دهد: «انتقادهایی که شهروندان از اصلاح‌طلبان می‌کنند ربطی به تفکر اصلاح‌طلبی ندارد. شهروندان می‌گویند چرا به شعارهای اصلاح‌طلبی عمل نمی‌کنیم و در برابر اصولگرایانی که کشور را با خطرات زیاد اقتصای، سیاسی، اجتماعی و … روبه‌‎رو کرده‌اند سکوت اختیار کرده‌ایم.

همین انتقادها و کنایه‌های شهروندان نشان می‌دهد که اکثریت جامعه هنوز به اصلاحات چشم دوخته‌اند و هیچ امیدی به اصولگرایان ندارند و می‌گویند که سیاستمداران این اردوگاه هنوز در قرن گذشته زندگی می‌کنند و از فضای جامعه جهانی اطلاعی ندارند.»

چند سال پیش گفتم جریان اصلاحات مُرد

«اسدالله بادامچیان»، دبیرکل حزب سنتی موتلفه اسلامی در اظهاراتی جریان اصلاحات را به چالش کشید. او در گفت‌گویی با ایسنا و در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان توان رقابت با جریان اصولگرا در این انتخابات را دارند؟ گفت: «نه، اصلاح طلبان قادر نیستند در صحنه اجتماع حضور پرقدرتی داشته باشند چون آنها الان چند بخش هستند در انتخابات یک گروه از آنها دنبال تحریم و گروه دیگری دنبال فعالیت هستند. یک گروه منزوی شده و در مجموع خیلی متشتت هستند و توان حضور در صحنه اجتماع را کمتر دارند. در ضمن آنها چه حرفی می‌خواهند بزنند؟ تا امروز هیچ تعریفی از اصلاحات ارائه کرده‌اند؟ اگر به آنها بگویید که شما دنبال چه هستید، جوابی ندارند.

برای آنها دیگر حرفی نمانده. روزنامه‌های آنها را هر روز می بینم. آنها هیچ حرف نویی ندارند و در روزنامه‌های خود یک سری انتقاد و منفی بافی دارند ولی هیچ حرفی که مردم را جذب کند، ندارند. دوره اصلاح طلبان در ایران تمام شده است. من چند سال پیش گفتم جریان اصلاحات مُرد که آنها خیلی عصبانی شدند. هر جریانی که حرفی برای گفتن و کارنامه روشنی و افکار مستقل ندارد، نمی تواند مردم را جذب کند. مردم خودشان بلدند چه کار کنند. تا همین حد هم خوب است که اصلاح‌طلبان می‌گویند مردم سمت آنها نمی‌آیند.

خودشان فهمیده‌اند مردم سراغشان نمی‌آیند پس باید مسسیر خود را عوض کنند. من می گویم مردم سمت ما می‌آیند علت آن هم روشن است چون ما دنبال مقام و رانت نیستیم. »

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.