تاریخ انتشار : شنبه 13 فروردین 1401 - 8:56
کد خبر : 97319

رویاپردازی با نسل فوق العاده/ امیدوار به اولین صعود در جام جهانی

رویاپردازی با نسل فوق العاده/ امیدوار به اولین صعود در جام جهانی

آرمان شرق-گروه ورزش:گروه دوم مسابقات گروهی ایده‌آل برای ایران است؛جایی که برخلاف دوره‌های قبلی که همواره گروه ایران از گروه دیگر کشورهای آسیایی دشوارتر بود،روی کاغذ با حریفان ساده‌تری مواجه شد و با بازیکنانی که در جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ کسب تجربه کردند،جام جهانی ۲۰۲۲ میدان پروازشان خواهد شد؛ برای صعودرویاپردازی کند.

آرمان شرق- گروه ورزش:می‌توان گروه دوم مسابقات را گروهی ایده‌آل برای فوتبال ایران تصور کرد؛ جایی که برخلاف دوره‌های قبلی که همواره گروه ایران از گروه دیگر کشورهای آسیایی دشوارتر بود، حالا حداقل روی کاغذ با حریفان ساده‌تری مواجه شده است. ایران نیز مانند انگلیس با حضور کی‌روش مسیری را با تغییر نسل از سال ۲۰۱۱ آغاز کرده و حالا بازیکنانی که در جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ کسب تجربه کردند، جام جهانی ۲۰۲۲ میدان پروازشان خواهد شد؛ پس می‌توانیم از همین حالا با نسل فوق‌العاده‌ای که داریم، برای صعود از گروهی که حریفان آسانی نیز در آن وجود ندارند، رویاپردازی کنیم.

آیا می‌توان امیدوار به اولین صعود در جام جهانی بود؟

تیم ملی فوتبال ایران برخلاف دوره‌های گذشته حداقل روی کاغذ در گروه ساده‌تری قرار گرفته و با برنامه ریزی مناسب می‌توان امیدوار به تحقق رویای صعود در آخرین جام جهانی با فرمت ۳۲ تیمی بود.

سرانجام انتظار علاقمندان به فوتبال به سر رسید و با مشخص شدن گروه‌های هشت گانه، حالا سرمربیان ۳۲ تیم حاضر در مسابقات می‌توانند با اطلاعات بیشتری که نسبت به رقبا و حریفان احتمالی در مراحل بعدی به دست آورده‌اند، به برنامه‌ریزی برای موفقیت کشورهایی که سکان هدایت فوتبال‌شان را در اختیار دارند، بپردازند.
با این حال هنوز در سه گروه تکلیف تیم چهارم مشخص نشده و گروه دوم که حضور ایران، آمریکا و انگلیس در آن حضور دارند نیز یکی از این گروه‌های سه گانه است که از میان سه تیم ولز، اوکراین و اسکاتلند یکی به عنوان تیم چهارم به زودی به این گروه اضافه خواهد شد.

انگلیس و آمریکا اما حضورشان و مصاف‌شان با تیم ملی ایران قطعی است و برای تحلیل این گروه جدا از شناخت کلی‌ای ک نسبت به فوتبال این کشورها وجود دارد، ابتدا باید به عملکرد آنها در مسیر صعود به جام جهانی پرداخت.

*آمریکا؛ رتبه سوم قاره آمریکای شمالی با ۲۵ امتیاز از ۱۴ مسابقه
آمریکا در گروه هشت تیمی رقابت‌های آمریکای شمالی درنهایت توانست به رتبه سوم دست پیدا کند. این تیم طی ۱۴ مسابقه به هفت پیروزی، چهار تساوی و سه شکست دست پیدا کرد تا در پایان به عنوان تیم سوم به صورت مستقیم جواز صعود به رقابت‌های جام جهانی را کسب کند ( در این گروه سه تیم به صورت مستقیم به جام جهانی راه پیدا کردند و تیم چهارم هم به پلی آف رفته است). سه شکست تیم ملی آمریکا در مصاف با پاناما، کانادا و کاستاریکا رقم خورده است.

*سرمربی: گرگ برهالتر
سرمربی تیم ملی فوتبال آمریکا گرگ برهالتر ۴۸ ساله است که پس از مشخص شده قرعه تیمش، ابراز خوشحالی کرده و حالا در انتظار شناخت سومین حریفش در مرحله گروهی است. او که در لیگ آمریکا و سوئد مربیگری کرده و چندین مرتبه در فوتبال آمریکا نیز به مقام‌های قهرمانی طی سال‌های ۲۰۹۹ تا ۲۰۱۱ دست یافته و در لیگ سوئد نیز به عنوان بهترین مربی معرفی شده، امیدوار است در جام جهانی بتواند تیمش را به مرحله بعدی برساند تا به یکی از مربیان فوتبال آمریکا تبدیل شود. هدایت تیم ملی فوتبال آمریکا از سال ۲۰۱۸ به برهالتر سپرده شده که خودش پیش‌تر در تیم ملی بازی کرده است.

*بازیکنان سرشناس و تعیین کننده آمریکا 
بی‌شک آماده‌ترین ستاره تیم ملی فوتبال آمریکا در این روزها کسی جز کریستین پولیشیج یکی از ستاره‌های چلسی در لیگ برتر انگلیس نیست، اما بازیکنان تعیین کننده این تیم تنها به ستاره چلسی منحصر نمی‌شود. وستون مک‌کنی دیگر ستاره آمریکا به شمار می‎‌رود که حضور او در یوونتوس تجربیات گرانبهایی به او منتقل کرده است.  آدامز ۲۳ ساله بازیکن لایپزیش دیگر بازیکن مهم آمریکا به شمار می‌رود که یکی از بهترین هافبک های بوندسلیگا نامیده می‌شود. دیگر بازیکن تعیین کننده گرگ برهالتر یونس موسی است که در والنسیا بازی می‌کند و در ۱۹ سالگی یکی از گران‌قیمت‌ترین استعدادهای دنیای فوتبال به شمار می‌رود. دیگر استعداد فوتبال آمریکا که از سال ۲۰۲۰ در بوندسلیگا و دورتموند توپ می‌‍زند، جیووانی رینا است که در همین یکسال اخیر توانسته رکوردهای زیادی را جابجا کند. او طی دوران حضور در فوتبال آلمان نام خودش را به عنوان جوان‎‌ترین آمریکایی گلزن در این لیگ مطرح کرده و در جام حذفی آلمان هم جوان‌ترین بازیکنی است که موفق به گلزنی شده است.

*سیستم بازی؛ ۳-۳-۴ 
معمولا گرگ هالپر سیستم ۳-۳-۴ که انعطاف زیادی در جریان بازی دارد را انتخاب می‌کند و تیمش را با توجه به توانایی‌هایش و بازیکنان مستعدی که در اختیار دارد،  یکی از مدرن‌ترین و اروپایی‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال آمریکا لقب می‌دهند.

*انگلیس؛ رتبه اول گروه شش تیمی با کسب ۲۶ امتیاز از ۱۰ مسابقه 
آنها برای کسب رتبه اول گروه نهم مسابقات مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی قطر به هشت پیروزی دست پیدا کردند. شاگردان ساوت‌گیت در مسیر راهیابی به جام جهانی قطر تنها دو تساوی مقابل لهستان و مجارستان را تجربه کردند تا بالاتر از لهستان ۲۰ امتیازی به صورت مستقیم جواز صعود بگیرند.

*سرمربی انگلیس: گرت‌ساوت‌گیت
گرت ساوت‌گیت یکی از سرشناس‌ترین بازیکنان فوتبال انگلیس در زمان بازی به شمار می‌رود و چند سال پس از جدایی از میدلزبورو با تصمیم مقامات فوتبال انگلیس در سال ۲۰۱۳ به عنوان مربی تیم فوتبال زیر ۲۱ ساله های این کشور انتخاب شد و در ادامه به واسطه عملکرد خوبی که در تیم پایه‌ ارائه کرد، در سال ۲۰۱۶ به عنوان سرمربی تیم اصلی فوتبال انگلیس انتخاب شد. او طی این مدت هم عملکرد قابل تحسینی داشته و توانسته سه‌شیرها را به مقام سومی لیگ اروپا برساند. اوج عملکرد او اما در جام جهانی ۲۰۱۸ بود که انگلیس را تا نیمه نهایی بالا برد و در ضربات پنالتی بود که تیمش مغلوب کرواسی شد. او سپس در جام ملت‌های اروپا هم تا فینال تیمش را پیش برد ولی باز هم در ضربات پنالتی مغلوب شدند و اینبار ایتالیا بود که کابوس حذف در جام ملت های ۱۹۹۶ را برای ساوت‌گیت یادآوری کرد.  حالا اما پس از ۶ سال تجربه حضو در راس کادر فنی انگلیس، مسئولان فدراسیون این کشور حساب ویژه‌ای روی او در قطر در ۵۱ سالگی باز کرده‌اند.

*ستاره‌های سرشناس
برای معرفی ستاره‌های انگلیس خیلی کار سختی پیش روی‌مان نیست. کافی است کمی در ذهن‌مان مرور کنیم تا نام‌های تعیین کننده ای به خاطرمان بیاید. از ستاره‌های جوان این تیم نظیر سانچو، لینگارد و رشفورد گرفته تا بازیکنانی نظیر جردن پیکفورد، استرلینگ، هندرسون و استونز که حالا با تجربیات فراوانی به قطر خواهند رسید. به این ها ستاره‌هایی که این روزها و طی شش ماه اخیر خودنمایی می‌کنند را هم اضافه کنید تا بدانید سه شیرها چه تیم پرستاره‌ای متشکل از جوان‌ها و باتجربه‌ها را در قطر خواهند داشت.

*سیستم بازی انگلیس: ۳-۳-۴ و ۲-۵-۳
ساوت‌گیت علاقه ویژه‌ای به استفاده از سیستم ۳-۳-۴ دارد و با توجه به ثباتی که طی ۶ سال حضور در راس کادر فنی تیم ملی فوتبال انگلیس داشته، حالا با شناخت کامل و تجربیات فراوانی تیمش را به قطر خواهد برد.

*در انتظار شناخت تیم سوم
تیم سومی که به گروه دوم رقابت‌های جام جهانی قطر اضافه خواهد شد، یکی از میان اوکراین، ولز و اسکاتلند خواهد بود؛ به این ترتیب که برنده ولز و اسکاتلند به مصاف اوکراین می‌رود تا چهارمین تیم گروه مشخص شود. به نظر می‌رسد بهترین حریفی که می‌تواند از میان این سه تیم شانس ایران برای صعود را بالا ببرد، اوکراین باشد. حضور ولز یا اسکاتلند اما حساسیت‌های گروه دوم مسابقات بیش از پیش از لحاظ سیاسی و فنی بالا خواهد برد.

*جمع بندی
تیم ملی فوتبال ایران آمریکا با نسلی جوان اما با فوتبالی مدرن و اروپایی و با انگیزه فراوان پا به جام خواهد گذاشت.
در سوی دیگر انگلیس با تجربه حضور در نیمه نهایی جام جهانی و مقام دومی اروپا، در قطر به عنوانی جز قهرمانی فکر نخواهد کرد. تجربه شش ساله اخیر، نسل جدیدی که روی آنها سرمایه‌‎گذاری شده است و درنهایت مسیری که طی شش سال اخیر طی شده نیز این هدف را قابل دسترس می‌کند.
با تمام این‌ها می‌توان گروه دوم مسابقات را گروهی ایده‌آل برای فوتبال ایران تصور کرد؛ جایی که برخلاف دوره‌های قبلی که همواره گروه ایران از گروه دیگر کشورهای آسیایی دشوارتر بود، حالا حداقل روی کاغذ با حریفان ساده‌تری مواجه شده است. ایران نیز مانند انگلیس با حضور کی‌روش مسیری را با تغییر نسل از سال ۲۰۱۱ آغاز کرده و حالا بازیکنانی که در جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ کسب تجربه کردند، جام جهانی ۲۰۲۲ میدان پروازشان خواهد شد؛ پس می‌توانیم از همین حالا با نسل فوق‌العاده‌ای که داریم، برای صعود از گروهی که حریفان آسانی نیز در آن وجود ندارند، رویاپردازی کنیم./”ورزش سه”

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.