تاریخ انتشار : شنبه 24 آذر 1397 - 22:18
کد خبر : 51816

آقای روحانی با جدیت و قید فوریت رسیدگی بفرمایید!

آرمان شرق– رضا رئیسی: روز گذشته در برخی رسانه ها و در فضای مجازی شایعه ای زمزمه شده و دست به دست چرخید، مبنی بر انتصاب داماد تازه رئیس جمهوری به سمت معاونت وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور. در ابتدا گمان می رفت که این خبر از آن دست

آرمان شرق– رضا رئیسی: روز گذشته در برخی رسانه ها و در فضای مجازی شایعه ای زمزمه شده و دست به دست چرخید، مبنی بر انتصاب داماد تازه رئیس جمهوری به سمت معاونت وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور. در ابتدا گمان می رفت که این خبر از آن دست خبرپراکنی های جهت دار و تخریبی است که گاه و بیگاه در فضای مجازی به گوش می رسد و جهت ملکوک کردن وجه دولت در افکار عمومی انتشار یافته اما ساعتی پیش این خبر به شکل رسمی تایید شده و سایت وزارت صمت و بالطبع آن خبرگزاری های رسمی این خبر را بازنشر کردند.

به گزارش آرمان شرق، جوان گرایی امری مطلوب و مطالبه ای فراگیر در افکار عمومی و در میان کنش گران سیاسی و اجتماعی است. مضاف بر آن نگارنده معتقد است، انتساب فامیلی لزوما امر مذموم و مورد تقبیحی نیست و نمی بایست فرد توانمندی را به صرف انتساب فامیلی از حقوق اجتماعی خود محروم کرد اما این انتصاب به راستی شائبه های جدی و غیر قابل چشم پوشی دارد که ورود شخص رئیس جمهوری به آن برای جبران این ضایعه و ملکوک کردن چهره دولت و شخص رئیس جمهوری ضروری به نظر می رسد. که در این باره چند نکته کوتاه مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

اول آنکه- جوان گرایی به هنگامی مقبول و مطلوب است که فرد موصوف کارنامه و رزومه حداقلی برای تصدی سمت مالوف را داشته و برخوردار از  اندک تجربیات حداقلی در حوزه مورد نظر باشد. از طرف دیگر جایگاه اختصاص یافته در مرتبه و منزله ای باشد که فرد موصوف توانایی عهده داری آن را داشته و از طرف دیگر گزینه های فراوان تجربه اندوخته و متخصص و کارآمد با رزومه های مشخص در این حوزه نداشته باشیم. حال سئوال اینجاست که آقای کامبیز مهدیزاده کدامیک از موارد فوق را داراست، ایشان البته دانشجوی دکتری نفت است (به نقلی فارغ التحصیل این رشته است) و باید پرسید که این نکته چه ارتباط مستقیم و مشخصی با زمین شناسی و اکتشافات معدنی دارد؟ مگر اینکه متذکر شویم که بخشی از دروس تحصیلی و سرفصل های آموزش دانشگاهی رشته نفت به مقوله زمین شناسی ارتباط دارد و بس. آیا هزاران فارغ التحصیل در این حوزه تخصصی نداریم؟ آیا ده ها و صدها مدیر جوان و میانسال در این مقوله به ایفای وظیفه نپرداخته اند و از رزومه حداقلی در این حوزه برخوردار نیستند؟

دوم آنکه- جالب اینجاست که آقای مهدیزاده پیش از دامادی آقای رئیس جمهور  مدتی را در سمت مشاور فرماندار کرج حضور داشته و پس از آن به صورت قراردادی و در سمت کارشناس در پژوهشکده نفت مشغول بوده اند که به یکباره بعد از دامادی آقای رئیس جمهوری به معاونت علمی ریاست جمهوری رفته و در مقام دبیری ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی به ایفای نقش پرداخته و اکنون و به یکباره به مقام معاون وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منصوب شده اند که این ترقی چند ده پله ای و به یکباره برای هر کس که با فضای بروکراتیک و اداری ایران آشناست جالب توجه و محل تامل فراوان است.

سوم آنکه- یکی از مهم ترین مقولات مورد توجه افکار عمومی در کشور ما درست یا غلط، مقوله ژن های خوب و انتصاب های فامیلی است که با کوچکترین شائبه و مسئله ای در این حوزه افکار عمومی به شدت واکنش نشان داده و با حساسیت فراوان به آن توجه می کنند. حال در چنین فضایی یک جوان ۳۳ ساله که از قضا به تازگی و در سال اخیر در کسوت دامادی ریاست جمهوری نیز قرار گرفته بدون طی مراحل مرسوم و چارت اداری معمول، استعدادیابی شده و اکتشاف نخبگی ایشان واضح و مبرهن می شود و در سمت معاونت وزیر منصوب می شوند. حال باید پرسید که افکار عمومی نسبت به این موضوع چه برداشت و استنباطی خواهد داشت و چه بر سر سرمایه اجتماعی افول یافته و اندک باقیمانده آقای رئیس جمهوری در بدنه حامیان انتخاباتی خواهد آمد؟

چهارم آنکه- گویا وزرای تازه آمده از هنگامی که به وزارتخانه آمده اند، گویا علاقه خاصی به انتصاب های فامیلی دارند. پیش تر فرزند آقای وزیر کشور را سمت دادند و در توجیه آن وزیر اقتصاد فرمودند که آن آقازاده محترم از دانشجویان ایشان بوده و بسیار فرد توانمند و لایق و کاربلدی است که رزومه مشخص و قابل قبولی در عرصه مورد نظر داشته و انتصاب او ارتباطی با فامیلی و آقازادگی و مقوله ژن خوب ندارد، سمعا و طاعتا! حال باید از این وزیر محترم پرسید که آیا در این نوبه جدید هم شخص ایشان با توانمندی و کاربلدی داماد آقای رئیس جمهوری آشنا بوده و بر اساس کدامین رزومه و سابقه اقدام به این انتصاب فرموده اند؟

پنجم آنکه- آقای روحانی که اتفاقا چندی پیش به وزرای خود تاکید داشتند که از انتصاب های مسئله دار و شائبه برانگیز در افکار عمومی در فضای حساس فعلی به جد پرهیز کنند، حال چه واکنشی از خود نشان خواهند داد؟ این بار نه پای وزیر و مدیری عالیرتبه که نام شخص ایشان در میان است. البته ملغی الاثر کردن این انتصاب هم دردی دوا نخواهد کرد چرا که وزیری که اینگونه دست به انتصاب می زند به جد شایسته عهده داری سمتی با این حد از اهمیت (که مقوله تولید و صنعت و معیشت مردم را تحت الشعاع خود دارد و کنش های مالی عظیمی در زیر مجموعه های آن رقم می خورد) نیست و اگر آقای رئیس جمهوری هم در این زمینه قصور و اهمالی مرتکب شوند بر عهده نمایندگان است که با جدیت و قید فوریت به این مقوله ورود مستقیم کرده و نگذارند که چنین مدیرانی با این طرز نگاه با فراغ بال به میدان داری در حوزه های راهبردی و استراتژیک کشور بپردازند.

کاش البته آقای روحانی با جدیت و با قید فوریت به این مقوله ورود یافته و خود این پرونده عجیب و غریب را هر چه زودتر سامان دهند که گفتنی ها زیاد است و نکات فراوان… و ما هنوز از یاد نبرده ایم که ایشان به هنگامی که از ساختمان نیاوران عزم حضور در پاستور کرده و اعلام کاندیداتوری نمودند، بیش و پیش از همه چیز وعده شایسته سالاری در دولت مستاجل تدبیر و امید دادند …

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.