تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 19:39
کد خبر : 67033

پتروشیمی بوعلی، ایران را در تولید بنزن خودکفا کرد

پتروشیمی بوعلی، ایران را در تولید بنزن خودکفا کرد

ارمان شرق- تحقق افزایش تولید اسمی بنزن و صادرات بخشی از آن باعث ارز‌آوری برای کشور می‌شود. بنزن به عنوان محصول پایه در شوینده‌ها و مواد بهداشتی کاربرد دارد. در شرایط همه گیری ویروس کرونا و افزایش مصرف شوینده‌ها، کشور امکان تامین نیازهای مصرف کنندگان داخلی را برآورده کرده است.

«مجتمع آروماتیکی بوعلی سینا» به تولید ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی بنزن در سال ۱۳۹۹ رسید. میزان تولید این محصول در پتروشیمی بوعلی ۸۵ هزار و ۶۱۰ تن اعلام شده که نسبت به سال ۱۳۹۸ هشت درصد افزایش داشته است.

به گزارش کاماپرس، تحقق افزایش تولید اسمی بنزن و صادرات بخشی از آن باعث ارز‌آوری برای کشور می‌شود. بنزن به عنوان محصول پایه در شوینده‌ها و مواد بهداشتی کاربرد دارد. در شرایط همه گیری ویروس کرونا و افزایش مصرف شوینده‌ها، کشور امکان تامین نیازهای مصرف کنندگان داخلی را برآورده کرده است.

به گفته اردلان صداقت زاده، مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، صادرات زمینی این محصول در سال گذشته رشد چشمگیر ۳۴۰ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد؛ با افزایش حمل و نقل زمینی و کاهش حمل و نقل دریایی، هزینه حمل محصولات نیز به شدت کاهش داشته و سبب افزایش سود این شرکت شده است.

بنا بر این گزارش،مقدار فروش پتروشیمی بوعلی در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ داشته است که این آمار، توانمندی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با تکیه بر توان داخلی و بی‌اثر ساختن تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی را نوید می‌دهد.

پتروشیمی بوعلی سینا؛ از تازه‌واردهای بورس

پتروشیمی بوعلی سینا از مجموعه‌های تازه راه یافته به بورس است. نخستین عرضه اولیه نماد «بوعلی» ۱۹ آذرماه سال گذشته اتفاق افتاد. سهمیه در نظر گرفته شده برای هر کد حقیقی و حقوقی حداکثر ۲۰۰ سهم بود.

همچنین این مجموعه در سال ۱۳۹۹ توانسته گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی برحسب استاندارد کنترل کیفیت ۵۰۰۰۱ توسط شرکت دی کیو اس آلمان را تمدید کند. تیم ممیزی طی دو روز فرآیندهای مدیریت انرژی را مورد بررسی قرار داده و انطباق با الزامات استاندارد کنترل کیفیت ذکر شده را صحه گذاشتند. بدین ترتیب تمدید گواهینامه مدیریت انرژی را بدون عدم انطباق اعلام کردند.

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در استان خوزستان و در منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) قرار دارد. عملیات اجرایی سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی ایران در فروردین ماه ۱۳۸۰ آغاز و واحدهای تولیدی آن در سال ۱۳۸۳ راه اندازی شد.

جمع سرمایه گذاری این مجموعه ۱۳۷۰ میلیارد ریال و ۳۰۰ میلیون دلار است. این حجم سرمایه از طریق سرمایه گذاری ارزی فاینانس بلژیک و فرانسه و سرمایه‌گذاری ریالی از طریق مشارکت بانک ملت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تامین شد. بنزن، برش سبک نفتا، برش سنگین نفتا و ریفرمیت با اکتان بعلاوه ۹۸ از جمله محصولات تولیدی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا محسوب می‌شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.