تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 6:38
کد خبر : 137741

گروسی: همه چیز روبراه نیست

گروسی: همه چیز روبراه نیست

آرمان شرق-گروه بین الملل:ایران مواد هسته‌ای لازم برای چندین سلاح هسته‌ای را دارد، اما باید تاکید کنم که ایران در حال حاضر هیچ سلاح هسته‌ای ندارد. ما باید میان داشتن تسلیحات هسته‌ای و داشتن توانایی ساخت این سلاح‌ها تمایز قائل شویم. این مسئله‌ای بسیار حائزاهمیت است. مهم است که به نقطه‌ای برسیم که در آن این برنامه ثبات داشته و شرایط دیپلماتیک و سیستم برای حصول اطمینان از این بابت، مهیا شده باشد.

گروسی: همه چیز روبراه نیست

ایسنا: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه ایران هیچ سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد تاکید کرد که باید میان داشتن تسلیحات هسته‌ای و توانایی ساخت آن‌ها تمایز قائل شد.

به گزارش ایسنا، گروسی روز دوشنبه در موسسه امور بین‌الملل سوئد گفت: شاید وضعیت دراماتیک موجود در اوکراین و بسیاری مسائل دیگر که توجه جهان را به خود اختصاص داده‌اند، باعث شده باشند که همانند من گمان کنید که وضعیت ایران در رسانه‌ها و در نظر سیاست‌مداران کمی به حاشیه رانده شده باشد. این وضعیت قابل تاسف است چراکه نتوانسته‌ایم به نقطه‌ای برسیم که بگوییم همه چیز روبراه است.

وی ادامه داد: اگر یادتان بیاید در سال ۲۰۱۵ به توافقی دست یافتیم. آن توافق برجام بود که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از از آن خارج شد. این باعث شد که ایران نیز به مرور زمان آن را رها کند. با اینکه این توافق مرده اعلام نشده، به پوسته‌ای خالی بدل گشته است. هیچ کس هیچ تعهدی و وظیفه‌ای را در این توافق انجام نمی‌دهد. ایران در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی است. ما در ماه ژانویه از آبشاری نمونه‌برداری کردیم و شاهد غنی‌سازی ۸۴ درصدی بودیم.

گروسی ادعا کرد: ایران مواد هسته‌ای لازم برای چندین سلاح هسته‌ای را دارد اما باید تاکید کنم که ایران در حال حاضر هیچ سلاح هسته‌ای ندارد. ما باید میان داشتن تسلیحات هسته‌ای و داشتن توانایی ساخت این سلاح‌ها تمایز قائل شویم. این مسئله‌ای بسیار حائزاهمیت است. مهم است که به نقطه‌ای برسیم که در آن این برنامه ثبات داشته و شرایط دیپلماتیک و سیستم برای حصول اطمینان از این بابت، مهیا شده باشد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به همکاری‌های گسترده ایران با آژانس گفت: ایران درخصوص برخی مسائل شفاف‌سازی نکرده و این مایه نگرانی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.