چه کسانی باید حکمرانی کنند؟

نقد و بررسی کتاب مقدمه‌ای بر فلسفه سیاسی اثر جیسون برنان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

جلسه معرفی و نقد و بررسی کتاب «مقدمه‌ای بر فلسفه سیاسی» نوشته «جیسون برنان» ترجمۀ «محمدباقر محمودی» و با مقدمه‌ای از دکتر کمال پولادی که به تازگی از سوی انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شده است، روز چهارشنبه مورخ ۱۲/۸/۱۴۰۲ ساعت ۱۶ عصر در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این جلسه که با حضور علاقه‌مندان به علوم سیاسی و دانشجویان این رشته برگزار شد. دکتر کمال پولادی به عنوان سخنران، دکتر محمدرضا مرادی طادی به عنوان منتقد و محمدباقر محمودی به عنوان مترجم این کتاب به صحبت پرداختند.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، در ابتدای جلسه محمدباقر محمودی، مترجم این اثر توضیحاتی پیرامون این کتاب و فرآیند ترجمه آن و نحوه مواجهه اش با متن اثر ارائه کرد. وی بیان داشت که فرایند ترجمه این کتاب چالش دشوار و منحصر به فردی برای او بوده است. فرایندی پر فراز و نشیب که در آن بارها خود را مغلوب متن احساس می‌کرده اما هربار به حیلت ممارست از شکست در این نبرد رهایی یافته است. او اضافه کرد که برای خود جایگاهی فراتر از مترجمی این اثر متصور نیست و هرگز خود را شارح علوم سیاسی نمی داند. اما سعی کرده است همه امکانات خود را در انجام مسئولیت برگرداندن متن از زبان مبدا به مقصد به خدمت بگیرد و نهایت تلاشش را کرده ترجمه‌ای در شأن ارائه دهد. وی ابراز داشت که ترجمه‌ی این اثر بالغ بر یک سال به طول کشیده است و در انتهای صحبت‌هایش با ارجاع به این جمله از کتاب که جیسون برنان آن را از سوالات بنیادی فلسفه سیاسی تلقی می‌کند و مترجم آن را جرقه‌ای برای انجام این ترجمه می‌داند به صحبت‌هایش پایان داد: «به طور کلی دولت‌ها مدعی حق انجام کارهایی‌اند که مردم عادی اجازه اش را ندارند، اما این امر چگونه قابل توجیه است؟»

چه کسانی باید حکمرانی کنند؛ بررسی کتاب مقدمه‌ای بر فلسفه سیاسی

در ادامه جلسه دکتر کمال پولادی به مرور اندیشه سیاسی جیسون برنان با زمینه اندیشه سیاسی و به طور کلی فلسفه سیاسی پرداخت. او صحبت‌هایش را این گونه ادامه داد که این کتاب جزء معدود کتابهایی است که به طور خاص به فلسفه سیاسی پرداخته است و نکته‌ی ویژه در مورد این کتاب آن است که به مفاهیم اساسی و موضوعات محوری فلسفه سیاسی می‌پردازد. مفاهیمی از قبیل عدالت،برابری، اقتدار سیاسی و…

او گفت: این کتاب برای مخاطب عام نوشته شده است و در حوزه فلسفه عمومی می‌گنجد. و در ادامه صحبت‌هایش به توضیح پیرامون مفهوم اقتدار سیاسی و مشروعیت سیاسی پرداخت. با طرح این پرسش که «چه کسانی باید حکمرانی کنند و چه کسانی باید فرمانبرداری کنند؟ و چرا؟» او گفت نویسنده این کتاب یعنی جیسون برنان، رویکرد سیاسی لیبارتارین دارد و با چنین رویکردی در این کتاب و با تکیه بر آزادی اقتصادی به مفهوم فلسفه سیاسی پرداخته است. پولادی در ادامه صحبت‌هایش الگوهای اقتصاد آزاد را بررسی کرد.

چه کسانی باید حکمرانی کنند؛ بررسی کتاب مقدمه‌ای بر فلسفه سیاسی

در ادامه جلسه دکتر محمدرضا مرادی طادی صحبت‌هایش را در جایگاه منتقد این کتاب اینگونه آغاز کرد که: وظیفه منتقد تشخیص سره از ناسره است. او بیان داشت که پایین بودن حجم این کتاب در دنیایی که خواننده‌ی کتاب تنگ حوصله شده ویژگی مثبتی است. وی ابراز داشت که در ارائه این کتاب از سنت مقدمه نویسی بهره بده شده که به نظر ایشان الگوی موفقی برای ارائه نیست. او اذعان داشت که این کتاب مقدمه‌ای بر فلسفه سیاسی انگلیسی ـ آمریکایی است و بر تکیه بر سنت فلسفه سیاسی انگلیسی آمریکایی نوشته شده و باید این نکته را در مطالعه این کتاب مورد نظر قرار داد. او اینگونه ادامه داد که خط و خطوط لیبرتارینیستی را در این رویکردهای این کتاب بر فلسفه سیاسی می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

باید توجه داشت که این کتاب در مواجهه با جامعه آمریکایی نوشته شده است. و پرسش‌های این کتاب پرسش‌های جامعه آمریکاست و بخشی از آنها تعمیم پذیر به جامعه ایرانی نیستند. مرادی طادی قائل به این است که جیسون برنان آنچنان که باید بر ظرایف فلسفه سیاسی مسلط نیست اما کتاب استدلال‌های روشن، واضح و مصداقی خوبی دارد. او ترجمه کتاب را ترجمه‌ای خوب و روان و مطالعه این کتاب را از واجبات دانست.