تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 8:30
کد خبر : 139401

چرا به «انتخابات فراگیر و پرشور» نیاز داریم؟

چرا به «انتخابات فراگیر و پرشور» نیاز داریم؟

آرمان شرق-گروه سیاست:سیدحسن خمینی، در دیدار با اعضای حزب همبستگی معتد است: «اگر قرار باشد هیچ تغییری در انتخابات ایجاد نشود جامعه چرا باید رای بدهد؟» در همین رابطه با یکی از سیاستمداران اصولگرا گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. آرین‌منش در این رابطه می‌گوید: «نظام می‌تواند با برگزاری یک انتخابات فراگیر که حتی نامزده‌های طیف منتقد هم در آن به چشم می‌خورند باعث آرامش جامعه و کاهش برخوردهای سیاسی و اجتماعی شود.»

چرا به «انتخابات فراگیر و پرشور» نیاز داریم؟

«آرمان امروز» در گفت‌و‌گویی بررسی می‌کند:

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: در حالی که برخی از جناح‌ها و طیف‌های سیاسی در فضای انتخاباتی سال جاری هیچ اشاره به بحث مشارکت در انتخابات ندارند و تنها انتخاب نمایند‌گان اصلح را هدف انتخابات می‌دانند ولی در سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران از طیف‌های مختلف تلاش می‌کنند برای بهبود وضعیت نهادهای نظارتی را مجاب کنند تا دست به تغییراتی عمده در روند انتخابات بزنند. ناگفته نماند که در ماه‌های گذشته گزارشی باعنوان «انتخابات دگرگون‌ساز» منتشر کردیم که به چالش‌ها انتخاباتی اشاره داشتیم. حالا باتوجه به شرایط جامعه باید بگوییم که بیش از گذشته به یک انتخابات تغییر شکل داده‌ نسبت به سایر ادوار نیاز داریم. در همین رابطه سیدحسن خمینی، در دیدار با اعضای حزب همبستگی معتد است: «اگر قرار باشد هیچ تغییری در انتخابات ایجاد نشود جامعه چرا باید رای بدهد؟» در همین رابطه با یکی از سیاستمداران اصولگرا گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. آرین‌منش در این رابطه می‌گوید: «نظام می‌تواند با برگزاری یک انتخابات فراگیر که حتی نامزده‌های طیف منتقد هم در آن به چشم می‌خورند باعث آرامش جامعه و کاهش برخوردهای سیاسی و اجتماعی شود.» در ادامه این گفت‌گو را می‌خوانید.

نیاز به «انتخابات فراگیر» داریم

«جواد آرین‌مش»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی ایران در پاسخ به این سوال که اگر بخواهیم شاهد انتخاباتی باشیم که بتواند تغییراتی در وضعیت کنونی جامعه ایجاد کند و از آن به‌عنوان انتخاباتی تعیین کننده، نام ببریم چه نشانه‌هایی باید مشاهده کنیم به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «پیش از هرچیر باید بگوییم که انتخابات از جمله نمادهای شاخص یک حاکمیت دموکراتیک است و مهمترین نماد انتخابات هم «مشارکت شهروندان» محسوب می‌شود. هرچه مشارکت افزایش یابد می‌توانیم بگوییم که مشروعیت بیشتری دارد و هم در داخل و هم در فضای سیاست خارجی می‌تواند باعث افزایش امید شهروندان شود. اگر نگاهی به تاریخ جمهوری اسلامی ایران بیندازیم می‌بینیم که هر وقت «همدلی»، «انسجام»، «وحدت» و … وجود داشت توانستیم با موفقیت از چالش‌های به وجود آمده خارج شویم و هربار که این همبستگی وجود نداشت، شاهد افزایش اختلاف بین دسته‌های مختلف جامعه بودیم. در همین زمینه باید به انتخاباتی اشاره کنیم که در مورد موضوعاتی مانند «رفراندوم» و «اصلاح قانون اساسی» برگزار شد. آنجا مشاهده می‌کنیم که مشارکت شهروندان حتی به مرز ۱۰۰ درصد هم رسیده بود ولی در دوره‌های اخیر تدریجا از میزان مشارکت کاسته شده است. این کاهش مشارکت تا جایی ادامه داشت که میزان شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری به پایین‌تر از ۵۰ درصد رسید. این موضوع نشان می‌دهد اگر همین روند ادامه داشته باشد در انتخابات اسفند ماه شاهد ریزش رای دهندگان خواهیم بود.»

او در همین زمینه و با اشاره به عواملی که باعث ریزش این مشارکت شده است، ادامه می‌‌دهد: « «عوامل اقتصادی»، «محدودیت‌های سیاسی»، «محدودیت‌های اجتماعی» و البته «فیلترهای نهادهای نظارتی» و … از جمله دلایل این ریزش‌ها بوده است. در این موقعیت زمانی که اعتراضات و ناآرامی‌های سال گذشته را پشت سرگذاشته‌ایم می‌بینیم که جامعه به شدت دوقطبی شده است. در یک سو موافقان نظام ایستاده‌اند و در سوی دیگر منتقدان و قشر خاکستری ایستاده‌اند. به‌همین دلیل انتخابات اسفندماه سال جاری را باید پرچالش‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی توصیف کنیم و اگر تمهیداتی اندیشیده نشود ما شاهد رویدادی تلخ خواهیم بود. در این فاصله باقی مانده تا انتخابات به‌نظر نمی‌آید با شرایطی که دولت دارد بتواند ابرچالش‌های اقتصادی را کنار بزند ولی نظام می‌تواند با برگزاری یک انتخابات فراگیر که حتی نامزده‌های طیف منتقد هم در آن به چشم می‌خورد باعث کاهش برخوردهای سیاسی و اجتماعی شود. همواره عده‌ای به‌صورت سنتی پای صندوق‌های رای می‌آیند ولی این نمی‌تواند به تنهایی کافی باشد. مسوولان باید برای بهبود میزان مشارکت، از احزاب بخواهند که فعالیت خود را افزایش دهند در غیر این صورت این فرصت هم از دست خواهد رفت. در واقع در این وضعیت به یک طرح عمده برای بهبود روابط بین شهروندان و مدیران نیاز داریم.»

انتخابات باید منشا تغییر باشد

«سید حسن خمینی»،  در دیدار با جمعی از اعضای حزب همبستگی با اشاره اهمیت اطاعت از حرف مردم گفت: «به نظر من بحران بزرگ در طول سال‌های زیاد این بود که بین دو گزاره اشتباه گرفته‌ایم. فکر کردیم هرچه مردم می‌گوید درست است؛ نه، هرچه مردم می‌گویند باید اطاعت شود ولو غلط باشد. ولی اگر باید اطاعت شود، نباید بگویم درست است، اگر غلط است باید بگویم غلط است. اگر یک توییت می‌گذارید، هزار نفر بگویند غلط است ولی اگر شما معتقدید که درست است، آن را بگذارید. توییت بعدی آن هزار نفر می‌شوند ۹۰۰ نفر و بعد می‌شوند ۸۰۰ نفر. اگر کمتر نشدند، هم نشدند؛ شما حرفتان را زده‌اید. همه فکر می‌کنند این دو گزاره با هم یکسان است و لذا به محض اینکه می‌گویند مردم ملاک حقیقت نیستند، می گویند پس مردم را کنار بگذاریم. از طرف دیگر می‌گویند چون باید از مردم اطاعت کرد، پس هرچه می‌گویند درست است. هر دو اینها غلط است. اما راه سوم این است که اکثریت مردم هرچه می‌گویند باید حکومت کند ولی اگر از نظر من غلط باشد، من آن سخن را حتی اگر همه بگویند نمی‌پذیرم. گالیله رو به زمین گفت همه هم بگویند، من می‌گویم تو می‌چرخی؛ همه هم بگویند زمین مرکز جهان است، من می‌گویم تو مرکز جهان نیستی. به این علت می‌گوییم ملاک اطاعت اکثریت است که تجربه بشر نشان داده این کم‌هزینه‌ترین راه است. انتخابات به شرطی انتخابات است که منشأ تغییر باشد؛ و الّا انتخابات، انتخابات نیست. انتخابات فقط وقتی است که مردم احساس کنند اگر زید بیاید زندگی آنها فرق می‌کند با اینکه عمرو بیاید. اگر قرار باشد هیچ تغییری نشود، جامعه چرا باید رأی بدهد؟! قرار است رأی بدهید که در زندگی شما تأثیر داشته باشد. فرض کنید بگویند اگر این آقا شهردار شود شهر من بهتر اداره می‌شود و اگر او شهردار شود شهر من خراب می‌شود؛ عقل من اقتضا می‌کند که به این رأی بدهم.»

او در همین مورد ادامه می‌دهد: «حتی در دَوَران بین بد و بدتر هم جامعه بد را انتخاب می‌کند، اما به شرطی که امکان تغییر فراهم باشد. بخش زیادی از مسئولیت شرایطی که انتخابات را انتخاب کند، دست مجریان و ناظرین انتخابات است. اگر بخواهند انتخابات پرشور باشد، که بهترین مسأله است و واقعا هم کشور را از همه بحران‌ها نجات می‌دهد، باید اجازه بدهند انتخابات بتواند منشأ تغییر شود. اگر انتخابات بتواند منشأ تغییر شود، هر عقلی می‌گوید که شرکت کنم. اما اگر انتخابات منشأ تغییر نباشد، وضع عراق پیش می آید که هیچ فیلتری در انتخابات وجود ندارد و قانون انتخابات شان مثل سوئد است و حتی سهمیه ویژه به زنان داده اند، اما در آخرین انتخابات آنها درصد کمی از واجدین شرایط هم شرکت نکردند. برای اینکه مردم عراق می‌گویند هر کدام از اینها که سر کار بیایند هیچ فرقی در زندگی ما ندارد؛ و از دید آنها همه گزینه ها فاسد هستند. انتخابات ترکیه ۹۰ درصد شرکت کردند برای اینکه احساس می‌کنند بین آقای قلیچ داراوغلو و آقای اردوغان تفاوت در زندگی آنها ایجاد می‌شود. باید انتخابات پرشور باشد و واقعیت این است که هیچ عاملی مثل انتخابات کشور را در مقابل حوادث سخت بیمه نمی‌کند، ولی اگر قرار است انتخابات پرشور باشد، انتخابات باید شرایط حداقلی خود را دارا باشد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.