تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 فروردین 1402 - 8:25
کد خبر : 127533

«پوست اندازی سیاسی» آغاز پویایی ، پایان انجماد

«پوست اندازی سیاسی» آغاز پویایی ، پایان انجماد

آرمان شرق-گروه سیاست:در پاسخ به این سوال شما که جامعه کنونی ایران چه نیازی به پوست اندازی دارد باید بگویم که این موضوع نشانه حیات سیاسی جامعه است و اگر رد پای تحولات، تغییرات و پوست اندازی سیاسی ادامه نداشته باشد و برای شهروندان محسوس نباشد باید بگوییم که جامعه به فروپاشی سیاسی نزدیک خواهد شد.

«پوست اندازی سیاسی» آغاز پویایی ، پایان انجماد

آرمان امروز، گروه سیاسی: «پوست اندازی سیاسی» یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی محسوب می‌شود. این اقدام نه‌تنها به تغییر چهره نفرات و مسئولان منجرب می‌شود بلکه به حوزه‌های استراتژیک و تغییر در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت هم ارتباط دارد. پوست اندازی سیاسی می‌تواند به حیات سیاسی جامعه و کاهش فاصله مردم و دولت کمک کند. حالا پوست‌ اندازی سیاسی به یک کلید واژه در سیاست تبدیل شده است و در ماه‌های اخیر مشاهده می‌کنیم که برخی از سیاستمداران اصلاح‌طلب و اصولگرا از آن استفاده می‌کنند ولی آنچه مشخص است پوست اندازی نمی‌تواند تنها در حوزه جوانگرایی و استفاده از چهره‌هایی جدید محدود شود، بلکه به تغییرات استراتژیک در حوزه‌های «سیاست‌خارجه»، «اقتصاد»، «اجتماعی» و … هم ارتباط مستقیم دارد. در همین رابطه با دو جامعه‌شناس سیاسی گفت‌وگو کرده‌ایم. مطهرنیا معتقد است که پوست اندازی سیاسی تنها به آرایش نیروها باز نمی‌گردد بلکه به پیرایش داخلی هم نیاز است اگر قرار به بزک کردن چهره سیاسی کشور است به همان اندازه به پیرایش داخلی فضای سیاسی هم نیاز داریم. در سوی دیگر کوشکی معتقد است که اگر پوست اندازی سیاسی صورت نگیرد شاهد درجا زدن جامعه و فروپاشی خواهیم بود.
پوست اندازی سیاسی، نیاز امروز جامعه ایران


«مهدی مطهرنیا»، جامعه‌شناس سیاسی و تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که پوست اندازی سیاسی چه تعریفی دارد و لازمه آن برای جامعه کنونی ایران چست، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «پوست اندازی سیاسی مفهوم ارزنده‌ای است که در واقع هم به پوسته مربوط است و هم به هسته. البته فراموش نکنید که آن خمیرمایه پوست اندازی باید بتواند در زمانه خاص کنونی کارایی داشته باشد. در دوره‌هایی مشاهده کردیم که با روی کار آمدن دولت‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا که چهره‌های جدیدی را به فضای سیاسی ایران معرفی کردند که به‌نوعی پوست اندازی محسوب می‌شود ولی توجه داشته باشید که در وضعیت کنونی شهروندان دیگر با این نوع پوست‌اندازی‌ها قانع نخواهند شد. نیازها و مطالبات شهروندان اکنون افزایش پیدا کرده است و به پوست اندازی‌های سطحی توجهی نخواهند کرد البته شاید برای مدت کوتاهی بتواند رضایت شهروندان را به‌همراه داشته باشد ولی بعد از از بین رفتن مٌسکن تزیرق شده مشکلات بار دیگر به متن جامعه خواهد آمد. برای اینکه بخواهند پوست اندازی کنند زمان زیادی باقی نمانده است و در واقع نسل جدید که مطالبات طیف خودشان را دارند به چنین اقداماتی اهمیت نمی‌دهند و خواستار تغییرات جدی در زمینه موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … دارند. پوست اندازی سیاسی تنها به آرایش باز نمی‌گردد بلکه به پیراش هم نیاز است این بدان معنا است که اگر قرار به بزک کردن چهره سیاسی کشور است به همان اندازه به پیرایش داخلی فضای سیاسی هم نیاز داریم. در غیر این صورت نمی‌توان تغییر یک دولت یا چند شخصیت سیاسی را پوست اندازی سیاسی نام گذاری کنیم. اگر اینچنین شود همواره تغییرات با شکست همراه خواهد بود و در ادامه مشاهده خواهیم کرد که همان آرایه‌ها تکرار خواهند شد.»
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پاسخ به اینکه آیا روابط جدید ایران-عربستان را می‌توان به‌عنوان یک پوست اندازی سیاسی در نظر گرفت، ادامه می‌دهد: «عربستان کنونی با عربستان ۷ سال پیش تغییرات بسیاری کرده است. آن زمان یکی از خطیب‌های نماز جمعه از عربستان به عنوان لکه ننگ اسلام نام برد. حالا هم مشاهده می‌کنیم که باتوجه به عادی سازی روابط اسرائیل با جهان عرب و نزدیکتر شدن سعودی‌ها به آمریکا این لکه گسترش بیشتری پیدا کرده است. در وضعیت کنونی نمی‌توانیم از موفق بودن این روابط اطمینان داشت. در این زمینه باید بگوییم که روی روان شن‌ها نمی‌توان خانه‌ای ساخت این موضوع در حوزه استراتژیک بلاهت محسوب می‌شود. هنگامی می‌توانیم در مورد روابط ایران و عربستان از پوست اندازی سیاسی استفاده کنیم که بتوانیم به‌صورت شفاف تغییرات را احساس کنیم و تحلیل این موضوع نیاز به گذر زمان دارد.»
نمیتوان برای پوست اندازی سیاسی سناریو نویسی کرد

«محمد صادق کوشکی»، جامعه‌شناس سیاسی و تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که پوست اندازی سیاسی تا چه حد برای پویایی جامعه کنونی ایران اهمیت دارد، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که تحول و تغییرات در عرصه سیاسی همواره به خودی خود باید انجام بگیرد. با این تعریف باید بگوییم که نمی‌توان برای آنچه پوست اندازی سیاسی نام می‌گیرد برنامه ریزی و یا سناریو نویسی کرد. مفهوم پوست اندازی سیاسی می‌خواهد بگوید که هر نسلی باید برای خودش تصمیم بگیرد و شرایط بنا بر خواسته نسل جدید تغییر کند. نمی‌توانیم بگوییم که نسل کنونی می‌تواند برای نسل‌های آینده تصمیم گیری کند. قوانین و مقررات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هم در همین راستا در حرکت است. اگر بخواهند تغییرات و پوست اندازی را با سناریو نویسی انجام دهند دیگر از قالب تغییرات مطلوب فاصله خواهد گرفت و نمی‌توان نام پوست اندازی سیاسی روی آن گذشت. در واقع باید گفت که تغییرات طراحی شده است. در واقع این مسیر که بخواهند با سناریو نویسی پوست اندازی کرد، ضد تحول نام می‌گیرد. به این نکته توجه داشته باشید که تحول به خودی خود صورت می‌گیرد مگر اینکه بخواهند مانع آن شوند.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی در همین مورد و با اشاره به نیاز جامعه به تحولات و پوست اندازی ادامه می‌دهد: «همواره تحولات به دلیل از بین بردن نواقض و مشکلات رایج رخ می‌دهد. هنگامی که نیروهای تازه نفس که البته با ایده‌ها و روش‌های جدید روی کار می‌آیند. اگردر این زمینه نتیجه مطلوبی به دست آمده است می‌توانیم بگوییم که پوست اندازی موفقیت آمیز بوده است در غیر این صورت همانطور که عرض کردم ضد تحول نام خواهد گرفت. در پاسخ به این سوال شما که جامعه کنونی ایران چه نیازی به پوست اندازی دارد باید بگویم که این موضوع نشانه حیات سیاسی جامعه است و اگر رد پای تحولات، تغییرات و پوست اندازی سیاسی ادامه نداشته باشد و برای شهروندان محسوس نباشد باید بگوییم که جامعه به فروپاشی سیاسی نزدیک خواهد شد. این که پوست اندازی انجام نشود و یا اینکه موفقیت آمیز نباشد نشانه‌ای جز درجا زدن جامعه و کشور خواهد داشت. البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که در دهه‌های اخیر و بعد از پیروزی انقلاب همواره شاهد پوست اندازی بوده‌ایم و به‌نظر این روند همچنان ادامه خواهد داشت و با چهره‌ها، افکار، ایده‌ها و … دیگر روبه‌رو خواهیم شد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.