فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) امروز (دوشنبه) ۱۰ تیم برتر آسیا را معرفی کرد.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) اسامی برترین تیم‌های باشگاهی در آسیا را که واجد شرایط حضور در جام جهانی باشگاه‌ها هستند را اعلام کرد که بر این اساس پرسپولیس در جایگاه دهم برترین‌های آسیا حضور دارد.

طبق اعلام این فهرست الهلال با کسب ۹۷ امتیاز بهترین تیم حال حاضر فوتبال آسیاست. چونبوک موتورز و اولسان هیوندای کره جنوبی در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. پرسپولیس در این رده‌بندی با کسب ۳۸ امتیاز در رده دهم قرار دارد که این بهترین جایگاه در بین تیم‌های ایرانی است.

جام جهانی باشگاه‌ها قرار است از سال ۲۰۲۵ (۲۵ خرداد تا ۲۲ تیر ۱۴۰۴) با فرمت جدید برگزار شود که نخستین میزبان آن کشور آمریکاست. بر اساس تصمیمی که فیفا اتخاذ کرده، این رقابت‌ها قرار است که ۳۲ تیم در هشت گروه در این رقابت‌ها حضور داشته باشند و به صورت چهار ساله پیش از شروع فصل جدید رقابت‌های باشگاهی داخلی برگزار شود؛ به عبارتی شبیه به فرمت زمانی جام‌های جهانی.

فیفا در اوایل سال میلادی سهمیه‌بندی این رقابت‌ها را مشخص کرد که طبق آن یوفا با ۱۲ سهمیه،‌ بیشترین تعداد سهمیه را به خود اختصاص داده و پس از آن آمریکای جنوبی با ۶ نماینده حضور دارد. آسیا، آفریقا و کونکاکاف (آمریکای شمالی و مرکزی) با چهار سهمیه، افیانوسیه با یک سهمیه و کشور میزبان با یک سهمیه باقی سهمیه‌های جام جهانی باشگاه‌ها را تشکیل داده‌اند.

از قاره آسیا چهار تیم در این مسابقات شرکت می‌کنند. سه تیم از طریق قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا مشخص می‌شود که در حال حاضر تیم‌های الهلال عربستان و اوراوا ردز ژاپن به دلیل قهرمانی در دو فصل گذشته جواز حضور در این مسابقات را به دست آورده‌اند و قهرمان فصل ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ نیز نماینده سوم آسیا خواهد بود. با توجه به تغییر تقویم لیگ قهرمانان آسیا به زمستان یک فصل برگزار نشد و نماینده چهارم نیز از طریق رتبه‌بندی قاره در جام جهانی باشگاه‌ها حضور خواهد یافت. این سهمیه به برترین تیم قاره اعطا می‌شود و طبیعتا چنانچه رتبه نخست در اختیار الهلال یا قهرمان امسال مسابقات باشد، به رتبه‌های دوم یا سوم آسیا می‌رسد.

*۱۰ تیم برتر آسیا طبق اعلام فیفا به شرح زیر است:

۱-الهلال عربستان

۲-چونبوک موتورز کره

۳-اولسان هیوندای کره

۴-کاوازکی ژاپن

۵-پوهانگ استیلرز کره

۶-الدحیل قطر

۷-اوراوادز ژاپن

۸-النصر عربستان

۹-پاتوم یونایتد تایلند

۱۰-پرسپولیس ایران