تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 - 9:10
کد خبر : 114166

پایان اعتراض ها کجاست؟

پایان اعتراض ها کجاست؟

آرمان شرق-گروه سیاستاز وقتی که اعتراض‌های مردمی آغاز شد. شاید در نگاه اول تحلیل این بود که مثل دی‌ ۹۶ و آبان ۹۸ بعد از چند روز معترضین به منازل خود بر می‌گردند و همه‌چیز فروکش می‌کند. اما نه‌تنها اینطور نشد، بلکه پس از گذشت سه هفته هنوز این اعتراضات به صورت کامل به اتمام نرسیده است. حال سئوال این است اینجاست که پایان اعتراض‌ها کجاست؟

آرمان شرق-گروه سیاستاز وقتی که اعتراضهای مردمی آغاز شد. شاید در نگاه اول تحلیل این بود که مثل دی ۹۶ و آبان ۹۸ بعد از چند روز معترضین به منازل خود بر میگردند و همهچیز فروکش میکند. اما نهتنها اینطور نشد، بلکه پس از گذشت سه هفته هنوز این اعتراضات به صورت کامل به اتمام نرسیده است. حال سئوال این است اینجاست که پایان اعتراضها کجاست؟

پایان اعتراض ها کجاست؟

آرمانامروز:  از وقتی که اعتراضهای مردمی آغاز شد. شاید در نگاه اول تحلیل این بود که مثل دی ۹۶ و آبان ۹۸ بعد از چند روز معترضین به منازل خود بر میگردند و همهچیز فروکش میکند. اما نهتنها اینطور نشد، بلکه پس از گذشت سه هفته هنوز این اعتراضات به صورت کامل به اتمام نرسیده است. حال سئوال این است اینجاست که پایان اعتراضها کجاست؟ کشور در موقعیت حساسی قرار دارد. از طرفی تنگناهای اقتصادی معیشت مردم را دشوار کرده است و از طرف دیگر بحث مهم سیاستخارجی مطرح است. ایران همچنان درگیر موضوع مهم توافقهستهای است  و از آنجایی که احیا یا مسکوتماندن برجام اثری مستقیم بر همه امور، مخصوصا زندگی قشرهای مختلف مردم دارد ایننگرانی وجود دارد که آمریکا و اروپا ، از رویدادهای اینروزها بهرهبرداری دیپلماتیک کنند و در مسیر هستهای، امتیاز کمتری به ایران بدهند و خواستار امتیازهای حداکثری باشند.

همه دلسوزان نظام پذیرفتهاند که، سیستم باید هرچه سریعتر فکری برای ترمیم فضایفعلی داشته باشد و با بررسی دقیق شرایط و تبعات آن، راهی برای کاهش فاصله مردم با مسئولین پیدا کند تا از میزان هزینهسازیها کاسته شود. ابراهیم فیاض پژوهشگر ایرانی در حوزه جامعهشناسی و مردمشناسی،  در گفتوگو با «آرمان‌‌امروز» درباره اینکه باتوجه به چه الزامهایی میتوان  به اعتراضها پایان داد و آرامش را به جامعه تزریق کرد، اظهار داشت: جنبش اجتماعی تمام نمیشود. این بحث نرخ بنزین یا راًی نیست که تمام شود. احتمالا از شدت و حدت خشونتها کاسته خواهد شد، اما اینکه فکر کنیم اعتراض کنار گذاشته شود، فکری غلط و گمراهکننده است. جنبش اجتماعی همچنان ادامه خواهد داشت و شاید شکل آن عوض شود. پس بهجای اینکه فکر پایان دادن به آن باشیم، بیاییم جنبش را به تئوری تبدیل کنیم و در مرحله بعد، مطالبهها را حتیالمقدور قانونی کنیم. مگر مردم چه میخواهند؟ مردم مسکن میخواهند، دختران جوان شرایطی را میخواهند تا رابطههای عرفی و قانونی داشته باشند. این توقع زیادی است؟ قطعا نه. آنهایی که دغدغه معروف و منکر دارند،  بدانند ازدواج معروف میآورد و نتیجه فقر چیزی جز منکر نیست. پس اقتصاد را درست کنید تا سن ازدواج منطقیتر شود تا امر به معروف و نهی منکر را بهطور واقعی اجرا کنیم. این جامعهشناس ادامه داد: اینروزها بهطور ملموسی شاهد بههمخوردن امنیت هستیم. امنیت اگر نباشد عدالت و آزادی به محاق خواهد رفت. این توضیحها نشان از این دارد که سیستم باید راهکاری برای راضیکردن مردم پیدا کند. اینکه نگاهی غیرواقعبینانه به جنبش مردمی بیاندازیم، نهتنها مشکلی از مشکلات را رفع نخواهد کرد، بلکه ناامیدی را پررنگ و فاصله مردم با حاکمیت را بیشتر می‌‌کند. استاد دانشگاه در ادامه گفت: مردم این حق را دارند تا مطالبههایشان را به سیستم بگویند و توقع جدی گرفتهشدن دارند. اینکه با خشونت به استقبال اعتراض یا کنترل اعتراض برویم، خطرناک است. خشونت، جنبش اجتماعی را قربانی میکند و در نتیجه تکامل و کمال به محاق میرود. این را هم باید جدی گرفت، جواب خشونت، خشونت میشود و همه امور را بههم سمیریزد. او با اشاره به حضور پررنگ دهه هشتتادیها در اعتراضهای موجود افزود: نسل دهههشتادی، امروز تحول میخواهد. این نسل اصلا و ابدا دنبال رابطه آزاد نیست و میخواهد همه چیز سر جایش باشد. تصمیمگیران باید این گروه را درک کنند و چارهاندیشی را بهطور جدی هدف خود بدانند. اینکه معترضان را نادیده بگیریم و در صدا و سیما بچههای این کشور را متهم به فحشا و … کنیم، سمی است که همهچیز را به هم خواهد ریخت. چه کسی گفته امر به معروف و نهی از منکر وظیفه حاکمیت است؟ مردم خودشان باید بدانند، معروف کدام است و منکر کدام. آقایان باید بدانند، «امر به معروف و نهی از منکرِ حکومتی» حتما به جایی نمیرسد و مردم را از مسئولان دلسزده خواهد کرد. اینکه دستگاههای زیادی روی بحث حجاب تمرکز کنند، عدالت را زیرسئوال میبرد. بزرگترین معروف عدالت است. عدالت بیاید، توحید میآید و فساد و ظلم میرود. اگر بتوانیم اقتصاد اجتماعی داشته باشیم، توحید میآید و جامعه به سمتوسوی اخلاق میرود. وی درباره تاثیر بینالمللی این اتفاقها اظهار داشت: بدخواهان ما و همه کشورهایی که بنای ضدیت با ایران دارند، از این فضا سوءاستفاده خواهند کرد. اما این دلیل خوبی برای این نیست که به مردم بگوییم، حرف نزنند؛ اگر مردم اعتراض نکنند، مشکلات مانا خواهند شد و خب! معلوم است، نظامی که شرایطش خوب نباشد در جهان تضعیف خواهد شد. ابراهیمفیاض در پایان تاکید کرد، اتهام فحشا و زیادهخواهی به مردم و مخصوصا قشر نوپا، آسیبهایی میزند که جبرانشان بعید است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.