تاریخ انتشار : جمعه 17 اردیبهشت 1400 - 10:11
کد خبر : 67745

نشست امروز کمیسیون مشترک برجام : بررسی فهرست تحریمی اشخاص و نهاد های خاص/ شاید امروز برجام احیا شود

نشست امروز کمیسیون مشترک برجام : بررسی فهرست تحریمی اشخاص و نهاد های خاص/ شاید امروز برجام احیا شود

ارمان شرق- ممکن است برجام در این دوره از مذاکرات که جمعه آغاز می شود، احیا شود یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا ،روز پنجشنبه، در آستانه این دور از مذاکرات که می تواند دور نهایی مذاکرات قبل از توافق باشد، گفت ایالات متحده و ایران می توانند ظرف چند هفته به پایبندی توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بازگردند.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام، امروز جمعه به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود.
این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتحانه ‌های امورخارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ ( چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس ) و به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، شرکت‌کنندگان درباره دورنمای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی همه طرف‌ها بحث و گفتگو خواهند کرد.
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، ریاست هیات ایرانی را در این نشست بر عهده خواهد داشت.

لیست احتمالی لغو تحریم‌ها
پس از آنکه شنبه‌شب سیدعباس عراقچی، رئیس هیات مذاکره‌کننده وین از توافق بر سر تعلیق تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خودرو، تحریم مالی، بانکی و بنادر خبر داد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که هنوز با ایران در وین به توافق نرسیدیم و مسافتی وجود دارد که باید طی شود تا از موانع عبور کنیم. وی همچنین گفت: «دیپلمات‌های ما در هفته‌های آینده برای بازگشت متقابل توافق به کار خود ادامه می‌دهند.»
آفتاب‌‌نیوز :

با پایان جلسه شنبه‌شب کمیسیون مشترک با حضور هیات‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین، سیدعباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران درمورد آخرین روند مذاکرات مربوط به احیای برجام گفت که تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خودرو، تحریم مالی، بانکی و بنادر، براساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته باید برداشته شود و «توافق» هم در این زمینه وجود دارد. این در حالی است که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته گفت که هنوز با ایران در وین «به توافق نرسیده‌ایم» و مسافتی وجود دارد که باید طی شود تا از موانع عبور کنیم. وی همچنین گفت: «دیپلمات‌های ما در هفته‌های آینده برای بازگشت متقابل توافق به کار خود ادامه می‌دهند.» همچنین معاون وزیر امورخارجه از موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها خبر داد و تاکید کرد که دیگرانی هستند که هنوز به‌دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

عراقچی توضیح داد که بعد از دور سوم مذاکرات وین، بحث‌ها یک مقدار پختگی پیدا کرده و روشن‌تر شده است؛ فاصله‌ها دقیق‌تر شده و اختلافات روشن‌تر است. در عین حال معاون ظریف گفت: «با توجه به ورود به نگارش متن در برخی حوزه‌ها، دقت در این مرحله و همچنین باقی ماندن اختلافات در برخی از موضوعات، «کار به آهستگی» پیش می‌رود.» عراقچی با بیان اینکه شکل توافق قطعا براساس مواضع قطعی نظام خواهد بود و هیچ تردیدی در آن نیست، افزود: «آنها هم مواضع خودشان را دارند و نزدیک کردن مواضع به یکدیگر کار آسانی نیست.»

همزمان دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا در توییتی با اشاره به حصول «پیشرفت‌های متوسطی» در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که قدرت‌های جهان هفته آینده بار دیگر برای گفت‌وگو با ایران در وین گردهم خواهند آمد. به گزارش خبرگزاری فارس، معاون وزیرخارجه که با خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد، همچنین درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام بیان کرد: «تصمیم گرفتیم که مجددا یک تواقفی برای جمع‌بندی از مجموعه بحث‌هایی که صورت گرفته است، داشته باشیم.» وی با بیان اینکه مذاکرات این دور خیلی فشرده بود، اظهار کرد: «این مذاکرات در سطوح و قالب‌های مختلف برگزار شد، الان مباحث به یک پختگی رسیده هم در مباحث مورد اختلاف و هم در بخش‌هایی که مشترک هستیم و توافق درباره آن وجود دارد.» این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: «هم در مباحث هسته‌ای و هم در بحث تحریم‌ها، نکات ریز فنی داریم و جزئیاتی داریم که باید درباره آنها بحث و بررسی صورت بگیرد و دقیق شود. در بسیاری از موارد نقاط مشترک وجود دارد. در برخی از موارد هنوز نقاط اختلاف است و نقاط اختلاف الان روشن‌تر شده است.» نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیات‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور نماینده اتحادیه اروپا که در وین برگزار شد، شنبه شب پایان یافت. حاضران در این نشست آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. مقرر شد پس از این جلسه هیات‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده از سر گرفته شود. طرف‌ها همچنین توافق کردند که در دور آینده گفت‌وگوها، کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند. معاون وزیرخارجه ایران در ادامه این گفت‌وگو همچنین یادآور شد: «در عین حال روند رو به جلو است؛ اگر چه آهسته است و نمی‌توانیم هنوز پیش‌بینی کامل کنیم که چه زمانی و به چه شکلی می‌توانیم به توافق برسیم.» معاون وزیرخارجه درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه آمریکا بخش‌هایی از تحریم‌ها را رفع خواهد کرد و اینکه آیا ایران این مواضع را قبول می‌کند؟ توضیح داد: «اگر دو طرف مواضع همدیگر را قبول داشتند، احتیاجی به مذاکره نبود. مذاکره درخصوص همین اختلاف‌نظرهایی است که وجود دارد، ما این‌قدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تامین شود.» عراقچی یادآور شد: «اگر خواسته‌های ما تامین شود، توافق صورت می‌گیرد و اگر هم تامین نشود طبیعتا توافقی هم در کار نیست.»

پیشرفت متوسطی حاصل شده است
از سوی دیگر به گزارش «ایسنا» انریکه مورا، جانشین جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام در توییتی نوشت: «کمیسیون مشترک برجام سومین هفته‌ گفت‌وگوها در وین را به پایان رساندند. پیشرفت‌های متوسطی حاصل شد؛ اما جزئیات بیشتر، پیچیدگی‌های بیشتری را نیز به همراه دارد. ما برای ادامه کارها هفته‌ آینده گردهم می‌آییم.»

همزمان به گزارش «ایسنا» به نقل از ینت نیوز، یک‌ منبع دیپلماتیک اروپایی روز شنبه اظهار کرد: «ما کار زیاد داشته و زمان کمی در اختیار داریم. امیدوار بودیم که این هفته به پیشرفت‌های بیشتری برسیم. ما هنوز درخصوص مهم‌ترین مسائل به تفاهم نرسیده‌ایم.» وی در ادامه مدعی شد که موفقیت در این گفت‌وگوها همچنان امکان‌پذیر است؛ اما تضمین‌ شده نیست.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز درباره آخرین دور مذاکرات در صفحه توییترش نوشت: «شاهد پیشرفت ثابتی هستیم، اگرچه هنوز مسائل حل نشده زیادی باقی مانده است. کمیسیون مشترک برجام دوباره در هفتم مه(جمعه) جلسه خواهد داشت. در این بین، کارشناسان به فعالیت در زمینه متن توافق آتی ادامه خواهند داد.»

تکذیب توافق با تبادل زندانیان
از دیگر سو در حالی که شبکه المیادین به نقل از منابع ایرانی گفت که آمریکا قصد دارد به‌زودی ضمن آزادی چهار ایرانی بازداشت شده در خاک این کشور، ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را نیز آزاد کند، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هر گونه دستیابی به توافق با ایران درباره تبادل زندانیان را رد کرد. به گزارش پایگاه خبری فرارو، پرایس اضافه کرد: «گزارش‌ها در این باره که توافق تبادل زندانیان (با ایران) حاصل شده، صحیح نیست. همان‌طور که گفتیم، ما همیشه موضوع زندانیان بازداشتی یا مفقودشده در ایران را مطرح می‌کنیم و تا زمانی که آنها را به خانواده‌هایشان برسانیم، توقف نخواهیم کرد.» شبکه المیادین همچنین به نقل از منابع ایرانی خبر داد که مذاکرات امنیتی میان ایران و انگلیس انجام گرفته و دولت لندن به‌زودی ۴۰۰ میلیون پوند از دارایی‌های مصادره شده ایران را آزاد خواهد کرد.

گفت‌وگوی بایدن و رئیس موساد
همچنین به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در کاخ سفید با هیات اطلاعاتی- امنیتی رژیم صهیونیستی که چند روزی است در واشنگتن به سر می‌برند، دیدار کرده است. در این دیدار که از پیش برنامه‌ریزی نشده بود، یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) و مقامات شورای امنیت ملی آمریکا نیز در کنار بایدن حضور داشته و دو طرف درباره تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

عراقچی: در مورد مسیری که باید برویم تفاهم داریم
عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران و معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ما تلاش خواهیم کرد که هرچه زودتر این کار انجام شود، گفت: با این حال تعجیل بی‌مورد هم نخواهیم کرد، تعجیلی که باعث کاهش دقت شود نخواهیم کرد و اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نیز نمی دهیم.
عراقچی: در مذاکرات وین تعجیل نمی‌کنیم/ در مورد مسیری که باید برویم تفاهم داریم؛ گرچه موانع جدی وجود دارد

به گزارش جماران؛ رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین ،با بیان اینکه فردا جلسات کمیسیون مشترک برجام دوباره از سر گرفته خواهد شد، گفت: این دور چهارم مذاکرات وین خواهد بود.

سید عباس عراقچی با بیان اینکه ما روندی را که در سه دوره قبل شروع کردیم را ادامه خواهیم داد، تصریح کرد: همانطور که قبلاً گفته شد، ما در مسیری مشخص قرار گرفته‌ایم، حداقل در مورد مسیری که باید برویم تفاهم وجود دارد گرچه موانع جدی در این مسیر وجود دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ما از راه درازی را در پیش رو داریم و به هیچ وجه نمی شود زمان بندی برای آن پیش بینی کرد افزود: اگر بخواهیم وارد بحث زمان‌بندی شویم فکر می کنم که یک مقدار غیر واقع بینانه است.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ما تلاش خواهیم کرد که هرچه زودتر این کار انجام شود، گفت: با این حال تعجیل بی‌مورد هم نخواهیم کرد، تعجیلی که باعث کاهش دقت شود نخواهیم کرد و اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نیز نمی دهیم.

وی با بیان اینکه با دقت کارمان را انجام می دهیم، خاطرنشان کرد: مشکلاتی که وجود دارد ، بعضا مشکلات جدی است و باید از طریق مذاکره و پیدا کردن راه حل های مذاکراتی حل و فصل شوند .

رئیس تیم مذاکره کننده ایران با بیان اینکه کار سختی را در پیش رو داریم افزود: امیدواریم که بتوانیم ان‌شاءالله در زمان کوتاه تر ی این مذاکرات را به سرانجام برسانیم ولی بحث زمان برای ما اولویت ثانویه دارد اولویت اول دقت است روی منافع ملی ایران، تأمین منافع ملت ایران و تأمین مواضع قطعی جمهوری اسلامی ایران است که بارها بیان شده است.

فرانسه: آمریکا برای رفع تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده / نوبت ایران است
«ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه با بیان این ادعا که آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران آمادگی نشان داده از ایران خواست این موضع آمریکا را با مواضع متناسب پاسخ دهد.

فارس: «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه با بیان این ادعا که آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران آمادگی نشان داده از ایران خواست این موضع آمریکا را با مواضع متناسب پاسخ دهد.

لودریان در مصاحبه با روزنامه گاردین با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت: «لازم است ما فوراً به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم چون ایران پس از عدول از تعهداتش هیچ‌گاه تا این حد به سلاح هسته‌ای نزدیک نبوده است.»

وزیر خارجه فرانسه گفت: «آمریکا بسیار مصمم است به پیشرفت دست پیدا کند- آنها موضع‌گیری‌ها و سیگنال‌های لازم را برای نشان دادن آمادگی‌شان جهت رفع تحریم‌ها انجام داده‌اند.»

وی در ادامه ادعا کرد: «در حال حاضر ایران، موضع‌گیری‌های متناسب را درباره عدول از تعهداتش در برجام از سال ۲۰۱۹ انجام نداده است. در مقطع زمانی حساسی قرار داریم چون الان این ایرانی‌ها هستند که باید موضع‌گیری‌های لازم را انجام دهند.»

نیویورک تایمز: ممکن است برجام در این دوره از مذاکرات که جمعه آغاز می شود، احیا شود
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه، در آستانه این دور از مذاکرات که می‌تواند دور نهایی مذاکرات قبل از توافق باشد، گفت ایالات متحده و ایران می‌توانند ظرف چند هفته به پایبندی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردند.

نیویورک تایمز: ممکن است برجام در این دوره از مذاکرات که جمعه آغاز می شود، احیا شود یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا ،روز پنجشنبه، در آستانه این دور از مذاکرات که می تواند دور نهایی مذاکرات قبل از توافق باشد، گفت ایالات متحده و ایران می توانند ظرف چند هفته به پایبندی توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بازگردند.

به گزارش«انتخاب» به نقل از نیویورک تایمز، این خوش بینانه ترین سیگنال دولت بایدن است که می گوید بازگشت آمریکایی ها به توافق بین ایران و قدرت های جهانی در دسترس است.

این مقام ارشد که خواست نامش فاش نشود در جمع خبرنگاران گفت، توافق قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در اواسط ژوئن هم ممکن و هم قابل انجام است. وی گفت این توافق به طور بالقوه می تواند در این دوره از مذاکرات که از روز جمعه در وین آغاز می شود، انجام شود.

البته وی هشدار داد که ایالات متحده و ایران در مورد اقداماتی که طرفین برای پایبندی به توافق سال ۲۰۱۵ باید انجام دهند، اختلاف نظر دارند.

دور سوم مذاکرات وین، گذر از تحریم‌ های “موضوعی” به “خاص”

سومین دور از گفت‌و گوهای کمیسیون مشترک برجام در حالی پایان یافت که اعضای حاضر برای لغو تحریم‌ های موضوعی و بخشی به اجماع رسیدند و اینک باید منتظر دور بعدی گفت و گوها و رایرنی در خصوص فهرست تحریمی اشخاص و نهاد های خاص ماند که شمار آنها به ۱۵۰۰ مورد می‌رسد.

دور سوم گفت‌و گو های هسته‌ای بین ایران و دیگر اعضای برجام، روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در وین پایان یافت. بنابر این دیپلمات ها راهی کشور های خود شدند تا نتیجه را به اطلاع مقامات بالادستی رسانده و برای ادامه مذاکرات بار دیگر خود را به پایتخت اتریش برسانند.

«سیدعباس عراقچی» معاون وزارت امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده کشورمان گزارشی از نتایج پایان سومین دور این گفت‌ و گوها ارایه کرد و گفت که «تحریم‌ های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خودرو، تحریم مالی، بانکی و بنادر، بر اساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته است، باید برداشته شود و توافق هم در این زمینه وجود دارد.»

به گفته عراقچی، برخی افراد و نهاد ها به صورت خاص مورد تحریم واقع شده‌اند که «مذاکرات درباره این لیست هنوز ادامه دارد، اگرچه موافقت شده که اکثریت آنها از فهرست تحریم‌ها خارج شوند». اشاره وی به فهرست عریض و طویل ۱۵۰۰ موردی از تحریم ها است که دولت ترامپ در چهار سال اخیر علیه اشخاص و نهاد های ایران وضع کرد.

بنابراین دولت ترامپ با ذیل گروه های تروریستی گنجاندن سپاه و برچسب های تروریستی، حقوق بشری و غیره بر مقامات و نهادهای ایران بر پیچیدگی تحریم ها افزود تا بایدن یا هر رییس جمهوری دیگری به راحتی نتواند تحریم های هسته ای و غیرهسته ای را از یکدیگر منفک کرده و آمریکا را به برجام بازگرداند. در سه دور از مذاکرات وین نیز بخش قابل توجهی از گفت و گوها به همین موضوع اختصاص یافت.

رگ و ریشه تحریم افراد و نهاد های ایرانی به بهانه های غیرهسته ای را می توان در قانون «مقابله با مخالفان آمریکا از طریق تحریم‌ ها» (کاتسا) یافت، قانونی که در سوم مرداد ۱۳۹۶ علیه سه کشور ایران، روسیه و کره‌ شمالی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و حدود یک هفته بعد یعنی ۱۱ مرداد همان سال توسط ترامپ امضا و به قانون تبدیل شد. در یک دسته بندی کلی، قانون کاتسا دارای چهار بخش تحریمی است که عبارتند از: تحریم به بهانه‌ مساله موشکی، فعالیت‌ های سپاه در منطقه با عنوان ادعایی تروریسم، حقوق بشری و تسلیحاتی.

در همین پیوند، عراقچی هفته گذشته با بیان اینکه همه تحریم‌ ها که بعد از اجرایی شدن برجام چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ وضع شده، باید لغو شوند، تاکید کرد: «ایران بر لغو همه تحریم‌ ها از جمله کاتسا تاکید دارد.» انتظار می رود بعد از تشکیل کارگروه سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» به عنوان خروجی مذاکرات هفته گذشته، لغو این بخش از تحریم ها نیز تسریع شود؛ کارگروهی که هدف از تشکیل آن کاستن از تفاوت دیدگاه‌ ها درباره رفع تحریم‌ها است.

در مجموع با نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم در ایران، تلاش ها در دو طرف برای دستیابی به توافق بالا گرفته اما هنوز مشکلات و موانعی در این مسیر وجود دارد. تاکنون همه طرف های مذاکره، از جمله آمریکا که در مذاکرات وین مستقیما حضور ندارد، از «پیشرفت» در گفت وگوها خبر داده‌ اما تاکید کرده اند که هنوز برای قضاوت زود است.

از طرفی «انریکه مورا» جانشین «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام ضمن ابراز خوشبینی به نتایج مذاکرات، این پیشرفت را «متوسط» ارزیابی کرد و در توییتی نوشت: «کمیسیون مشترک برجام سومین هفته‌ گفت‌ و گوها در وین را به پایان رساندند. پیشرفت‌های متوسطی حاصل شد؛ اما جزئیات بیشتر، پیچیدگی‌های بیشتری را نیز به همراه دارد. ما برای ادامه کارها هفته‌ آینده گردهم می‌آییم.»

همچنین «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از «پیشرفت ثابت» در آخرین دور مذاکرات سخن به میان آورد و در صفحه توییتر خود نوشت: «شاهد پیشرفت ثابتی هستیم، اگرچه هنوز مسائل حل نشده زیادی باقی مانده است. کمیسیون مشترک برجام دوباره در هفتم مه(۱۸ اردیبهشت) جلسه خواهد داشت. در این بین، کارشناسان به فعالیت در زمینه متن توافق آتی ادامه خواهند داد.»

در حالی همه منتظر دور جدید گفت و گوها در تاریخ هجدهم اردیبهشت ماه هستند که انتظار می رود در دور آتی، گام های رو به جلوی بیشتری برداشته شود. چند روز پیش شبکه خبری «بلومبرگ» به نقل از دو مقام اروپایی اعلام کرد که قدرت‌های جهانی تلاش می‌کنند مذاکرات احیای برجام تا اول خرداد به نتیجه برسد. تاکید بر سر به نتیجه رسیدن مذاکرات وین تا این تاریخ به توافق سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط می‌شود که اول خرداد به پایان می‌رسد.

از نگاه ناظران، دستیابی به توافق از آن جهت بیش از حد انتظار زمان بُرد که ایران به دلیل عهدشکنی آمریکا از پذیرش نماینده این کشور در مذاکرات وین ممانعت به عمل آورد. تا کنون «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همواره در پایتخت اتریش حاضر بوده تا ضمن دیدار و گفت وگو با مقامات تروئیکای اروپا و همچنین نمایندگان چین و روسیه به عنوان دو ستون شرقی توافق، بستر را برای بازگشت آمریکا به برجام هموار کند؛ ماموریتی که در صورت لغو تحریم ها انجام خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.