تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آبان 1402 - 0:47
کد خبر : 143171

نامه روحانی؛به نام خبرگان ،برای شورای نگهبان

نامه روحانی؛به نام خبرگان ،برای شورای نگهبان

آرمان شرق-گروه سیاست:این فرمایشات مربوط به پس از مذاکرات و حصول توافق است و تکلیف اقدام متقابل جمهوری اسلامی را در صورت نقض عهد از طرف مقابل روشن می‌کند. متأسفانه در این مغالطه آشکار تعدد ظرف زمانی و تفرق مخاطب و تنوع شیوه خطاب نادیده گرفته شده است و سخنی با مخاطب داخلی در موضوع قطعنامه‌های شورای امنیت و سخنی با مخاطب خارجی در مورد نقض عهد احتمالی مقایسه شده است و تفاوت قطعنامه‌ها با برجام نادیده گرفته شده است.

نامه روحانی؛به نام خبرگان ،برای شورای نگهبان

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: مخالفان «حسن روحانی» از هر بهانه‌ای استفاده می‌کنند تا در مسیر تخریب او به حرکت خود ادامه دهند حالا در نزدیکی برگزاری ششمین انتخابات خبرگان رهبری بار دیگر جناح رقیب تلاش برای خاک آلوده کردن فضا کنند اما روحانی نشان داده که به این زودی‌های تصمیمی برای خالی کردن فضای سیاسی را ندارند. این بار اما تخریب‌ها با سخرانی «آیت‌الله توکل»، نماینده استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری پشت تریبون اظهارات تندی را علیه حسن روحانی مطرح کرده است و همین باعث شد تا دیگر مخالفانش تلاش کنند تا زمزمه‌های ردصلاحیت‌ها او را مطرح کنند. گرچه ردصلاحیت او دور از ذهن است ولی با این حال باز هم این احتمال می‌رود که نام او در لیست ردصلاحیت‌ها قرار بگیرد.

در این مورد باید در ادامه تایید یا رد صلاحیت‌ها انتخابات خبرگان رهبری باشیم. باتوجه به فضای منفی رسانه‌ای که بر عیله رییس جمهور سابق به‌وجود آمده است باز هم شاهد دفاع روحانی در برابر اتهامات هستیم در این مورد روز گذشته روحانی در نامه‌ای به تخریبش از تریبون مجلس خبرگان منتشر شد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. در همین رابطه «رحیم‌پور ازغدی» در توییتی از ثبت نام حسن روحانی، رییس‌جمهور سابق برای انتخابات مجلس خبرگان انتقاد کرد و در توییتی نوشت: «‌ای کاش حسن روحانی ردصلاحیت شود؛ آقای حسن روحانی به عنوان «مجتهد عادل» برای خبرگان رهبری نامزد شده. ملت می‌خواهند تعریف شورای محترم نگهبان از «اجتهاد و عدالت» را در این مورد خاص از نزدیک ببینند.»

پاسخ به شبهه مربوط به اجرای سند ۲۰۳۰

در نامه‌ای که روحانی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری برای دیگر اعضای این مجلس ارسال کرده، درباره این دو اتهام این پاسخ‌ها مطرح شده است: «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» در امتداد برنامه «آموزش برای همه» قرار دارد که سابقه آن به سال ۱۹۹۰ باز می‌گردد. برنامه «آموزش برای همه» طی سال‌های ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۵ در جمهوری اسلامی ایران اجرا شد و به دلیل دستاوردهای موفق در برخی از شاخص‌ها، مورد تقدیر جهانیان قرار گرفت. پیش‌نویس اولیه «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» در اجلاس مجمع جهانی آموزش (خرداد ۱۳۹۴) در اینچئون کره جنوبی ارائه شد. اجرایی شدن برنامه مزبور در دستگاه‌های دولتی، یک هفته قبل از فرمایشات مورخ ۱۳۹۶/۲/۱۷ مقام معظم رهبری، بر اساس بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۳۹۶/۲/۱۰ متوقف و بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۱۳۹۶/۴/۱۸ تصویب‌نامه ۷۶۴۰۳ از زمان تصویب لغو شد. خبرگان محترم مستحضرید که مقام معظم رهبری در مورخ ۱۳۹۷/۶/۷ در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت فرمودند: «گاهی از من سؤال می‌شود شما گفتید برجام را آتش می‌زنیم چرا نزدید؟ علت اینکه آتش نزدیم همین بود، گفتیم شاید بشود منافع ملی را با آن تأمین کرد.»

همان‌گونه که ملاحظه می‌فرمایید مخاطب رئیس‌جمهور مخالفان داخلی برجام و ساده‌انگارانی هستند که قطعنامه‌های فصل هفتی شورای امنیت را کاغذ پاره می‌انگاشتند. او تصریح می‌کند که برای لغو قطعنامه‌های شورای امنیت چاره‌ای جز مذاکرات سخت و دقیق وجود ندارد و نپذیرفتن آن قطعنامه‌ها توسط ایران یا به منقل انداختن آن قطعنامه‌های کاغذی مانعی برای اجرایی شدن آن در سطح جهان ایجاد نمی‌کرده ‌است. اما مخاطب فرمایشات رهبری، مخالفان خارجی برجام و یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا هستند که گفته بودند پس از کسب پیروزی، برجام را پاره خواهند کرد. این فرمایشات مربوط به پس از مذاکرات و حصول توافق است و تکلیف اقدام متقابل جمهوری اسلامی را در صورت نقض عهد از طرف مقابل روشن می‌کند. متأسفانه در این مغالطه آشکار تعدد ظرف زمانی و تفرق مخاطب و تنوع شیوه خطاب نادیده گرفته شده است و سخنی با مخاطب داخلی در موضوع قطعنامه‌های شورای امنیت و سخنی با مخاطب خارجی در مورد نقض عهد احتمالی مقایسه شده است و تفاوت قطعنامه‌ها با برجام نادیده گرفته شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.