تاریخ انتشار : دوشنبه 4 دی 1402 - 10:44
کد خبر : 145554

 «میدان باز »؛ راهبرد عدالت انتخاباتی؟

 «میدان باز »؛ راهبرد عدالت انتخاباتی؟

آرمان شرق-گروه سیاست:باتوجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری چارگانه انتخاباتی را برای برگزاری انتخابات تعیین کردند فضای کشور وارد فاز انتخاباتی شد و البته بر اهمیت مشارکت نیز افزودند. ایشان راهبرد مشارکت، راهبرد سلامت، راهبرد امنیت و راهبرد رقابت را برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی کردند. مشاهده کردیم که روز گذشته هم ایشان به این موضوع پرداختند و در این مورد بیشتر توضیح دادند. ایشان بار دیگر تاکید کردند که نکته اساسی  مشارکت مردم است.

 «میدان باز »؛ راهبرد عدالت انتخاباتی؟

«آرمان امروز» واکنش‌ها به بیانات انتخاباتی رهبر معظم انقلاب را بررسی می‌کند:

 

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد که از ابتدای سال جاری بسیاری آن را انتخاباتی سرنوشت‌ساز می‌خوانند. مقام معظم رهبری روز شنبه هفته جاری در دیدار  با هزاران نفر از مردم خوزستان و کرمان تاکید کردند که انتخابات؛ پایه تحول و راه‌حل مشکلات کشور است. رهبر انقلاب انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: «ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با چهار خصوصیت «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.» ایشان همچنین در مورد اهمیت بحث رقابت اضافه کردند: «رقابت یعنی چه؟ رقابت یعنی جناحهای سیاسی برای شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ گرایشهای گوناگون سیاسی و اقتصادی، در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ میدان باز باشد برای مسابقه‌ی جناحهای سیاسی و نگاه‌های سیاسی و نظرات سیاسی، همچنین اقتصادی، همچنین فرهنگی؛ این معنای رقابت است.» در ادامه این گزارش به برخی از واکنش‌ها به سخنان رهبر انقلاب خواهیم پرداخت.

 

میدان باز سیاسی و مجلس کارآمد

«محمدصالح جوکار»، سیاستمدار و نمانیده ادوار مجلس شورای اسلامی و رییس کنونی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در پاسخ به این سوال که چرا رهبر معظم انقلاب در سخنانی بر مشارکت حداکثری مردم در انتخاباتی که قرار است در اسفند ماه برگزار خواهد شد، تاکید داشتند و همچنین فضای باز انتخاباتی را توصیف کردند، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «باتوجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری چارگانه انتخاباتی را برای برگزاری انتخابات تعیین کردند فضای کشور وارد فاز انتخاباتی شد و البته بر اهمیت مشارکت نیز افزودند. ایشان راهبرد مشارکت، راهبرد سلامت، راهبرد امنیت و راهبرد رقابت را برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی کردند. مشاهده کردیم که روز گذشته هم ایشان به این موضوع پرداختند و در این مورد بیشتر توضیح دادند. ایشان بار دیگر تاکید کردند که نکته اساسی  مشارکت مردم است. نباید فراموش کنیم که از ابتدای انقلاب و در دوران دفاع مقدس و در مقابله با فتنه‌ها این حضور مردم بود که اهداف انقلاب را پیش برده است. سرمایه اجتماعی برای هر کشوری حائز اهمیت است به‌خصوص ایران که شرایط خاصی در جهان دارد. نظام ما نیز که مبنای شکل گیری آن آرای مردم بوده و در تمام انتخابات مردم بودند که اراده خود را در پای صندوق های رای نشان دادند، مشارکت مردم در انتخابات بسیار مهم است. افزایش مشارکت مردم در انتخابات  در گرو ایجاد امنیت در فضای انتخابات، تامین سلامت انتخابات و ایجاد رقابت جدی بین جناح‌ها و گروه‌های سیاسی است که این عوامل باعث به وجود آمدن میدان باز رقابت‌ها خواهد شد. »

او با اشاره به تاثیر مشارکت بر تشکیل مجلس کارآمد، ادامه داد: «مجلسی که با مشارکت حداکثری مردم روی کار بیاید، قطعا مجلس کارآمدی خواهد بود. این مجلس می تواند مشکلات مردم را با قانون گذاری حل کند. ریل گذاری آینده کشور بر عهده مجلس است که قوه مجریه بر روی این ریل حرکت خواهد کرد. بعد نظارتی مجلس نیز در جای خود قرار دارد. مجلسی که پشتوانه مردمی داشته باشد، قطعا مجلس کارآمدی بوده و حرفی برای گفتن دارد. اگر می خواهیم مشکلات مردم حل شود، حضور مردم در پای صندوق های رای بسیار حائز اهمیت است. اگر مجلش پشتوانه مردمی داشته باشد می تواند به خوبی در مسیر ریل گذاری کشور پیش برود. امیدوار هستیم که در ۱۱ اسفندماه، سرمایه اجتماعی نظام مقتدرانه در انتخابات مشارکت داشته و مانند همیشه قدرت نظام را به نمایش بگذارند. باید این بستر فراهم شود تا احزاب و جریان های سیاسی بتوانند کاندیداهای خود را به صحنه آورده و شاهد یک رقابت تنگاتنگ بین احزاب و جریان های سیاسی باشیم. از سوی دیگر تبلیغات کاندیداها در رقابت، با یکدیگر باید مبتنی بر واقعیت‌های جامعه باشد. نباید قول و قرارهایی به جامعه داده شود که اصلا از حیطه وظایف نمایندگی خارج است.»

تا این مرحله از همه طیفهای سیاسی در انتخابات حاضرند

«احمد وحیدی»، وزیر کشور روز گذشته در جمع خبرنگاران به سخنان رهبر انقلاب واکنش نشان داد و گفت: «وزارت کشور هم در این زمینه مسوولیت اجرایی دارد که به خوبی انجام می‌شود و سایر دستگاه‌ها و جناح‌های مختلف هم باید بیایند و در این زمینه مشارکت کنند در حال حاضر زمینه آن فراهم است باید همه دلسوزان و فعالان اجتماعی اقتصادی و فرهنگی پا در میدان بگذارند تا شاهد مشارکت پرشور باشیم. ما تا این مرحله از همه طیف‌های سیاسی و سلایق را در انتخابات داریم البته نتیجه نهایی ۱۴ دی ماه توسط هیات نظارت اعلام می‌شود و داوطلبان می توانند فعالیت خود را جدی‌تر دنبال کنند. رهبر انقلاب هم در بیانات روز گذشته فرمودند که همه جناح‌ها و گروها و سلایق  باشند و ان‌شاالله زمینه رقابت  واقعی مدنظر رهبری فراهم شود. در حال حاضر کار در مرحله نظارت هیات‌های اجرایی قرار دارد  و مسئولیت برعهده آن‌هاست اما آنچه که بطور کلی مطلع هستیم روند کار روند خوبی است  و چنانچه بعد از  اعلام نتایج در ۱۴دی داوطلبی به هر دلیلی  اعتراضی داشته باشد فرصت برای ثبت اعتراض دارد و مجددا بررسی خواهد شد.»

 

هیاتهای نظارت جبران کنند

«محمدرضا عارف»، سیاستمدار و از چهره‌های شاخص اردوگاه اصولگراها درخصوص سخنان رهبر انقلاب درباره لزوم برگزاری انتخاباتی مشارکتی و با حضور همه جناح های سیاسی کشور، میدان باز سیاسی و در پاسخ به این سوال که مخاطب سخنان رهبری چه کسانی هستند؟ به‌ جماران گفت: «همانگونه که قابل پیش بینی بود برای رهبری انقلاب برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا و با تضمین امنیت و سلامت انتخابات بسیار بااهمیت است که در گذشته نیز شاهد رهنمودهای ایشان به نهادهای نظارتی و اجرایی انتخابات بوده‌ایم که متاسفانه علی رغم اینکه متولیان این نهادها خود را پیرو رهبری و ولایت فقیه می‌دانند اما نتیجه اقدامات آنها در تایید صلاحیت کاندیداها در چند انتخابات اخیر عملا برخلاف توصیه های رهبری بوده است. به نظر من در درجه اول مخاطب اصلی سخنان مقام معظم رهبری نهادهای نظارتی امر انتخابات هستند که می توانند در چارچوب قانون زمینه را برای حضور همه افکار و عقاید درون نظام برای یک انتخابات رقابتی فراهم کنند. متاسفانه نهادهای اجرایی در ابتدای امر با رد صلاحیت هایی که انجام دادند برخلاف رهنمودهای رهبری عمل کردند و انتظار این است هیات‌های نظارت استانی و شورای نگهبان خطای نهادهای اجرایی انتخابات را جبران کنند.»

«مالک شریعتی‌نیاسر»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به بیانات رهبر انقلاب که به میدان باز رقابتی اشاره کرده بودند واکنش نشان داد و در این مورد نوشت: «بیان امروز رهبری درباره ‎رقابت و ‎مشارکت در انتخابات، تبیین بخشی از راهبردهای چهار گانه اعلامی ایشان در ابتدای سال بود. به‌نظر می‌رسد برای تحقق این راهبرد، نهادهای نظارتی ضمن حساسیت جدی نسبت به فسادهای اقتصادی، امنیتی و اخلاقی، زمینه رقابت میان نگاه‌های متنوع سیاسی را فراهم نمایند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.