تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مرداد 1397 - 19:15
کد خبر : 33889

مجلس با استیضاح و این گونه عکس العمل‌ها نمی تواند مشکلی را حل کند/دولت به سمت اصولگرایان چرخش دارد/اصلاح‌طلبان دولت بازنده بازی هستند/امروز سفارتخانه های ما همگی ناکارآمد هستند

آرمان شرق–علیرضا پورحسین:در میان انبوه مشکلات اقتصادی، شاهد هستیم که مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین رکن نظام که وظیفه قانون گذاری و البته نظارت عالیه بر دولت را عهده دار است و به گفته امام خمینی (ره)در راس امور کشور قرار دارد، به جای پذیرش نقش و جایگاه راهبردی خود در حل و فصل

آرمان شرقعلیرضا پورحسین:در میان انبوه مشکلات اقتصادی، شاهد هستیم که مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین رکن نظام که وظیفه قانون گذاری و البته نظارت عالیه بر دولت را عهده دار است و به گفته امام خمینی (ره)در راس امور کشور قرار دارد، به جای پذیرش نقش و جایگاه راهبردی خود در حل و فصل مشکلات و معضلات جامعه و حرکت در این مسیر درگیر در حواشی ناموزون و موضوعات بی اولویت و فاقد ضرورت شده است و در حالی که همگان به ضعف عملکردهای اقتصادی دولت اذعان دارند در اقدامی عجیب استیضاح وزیر رفاه را در دستور کار قرار داده است و در این برهه حساس هیچ توجهی به ضعف اصلی دولت نمی کند و صرفا با نوشتن نامه ای به رئیس جمهور به سادگی از کنار این مقوله می گذرد . امری که در سایر زمینه ها نیز به وضوح دیده شده است و شاهد هستیم هر دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره قبل عملکرد ضعیف تری دارد و از وظیفه اصلی خود بیشتر فاصله می گیرد . در راستای بررسی این مسائل آرمان شرق گفت و گویی با مهدی آیتی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی داشته است که در ادامه می خوانید.

 

استیضاح وزیر رفاه در زمان حال را چگونه ارزیابی می کنید و این اقدام در چه راستایی انجام شده است ؟

 

آقای روحانی پس از خارج شدن آمریکا از برجام مواضعش به سمت اصولگرها چرخش پیدا کرد. مواضعی همچون با دم شیر بازی نکنید که سبب شد تا روزنامه کیهان نیز از ایشان تعریف کند از جمله همین چرخش ها بود. در حال حاضر این فراکسیون اصولگرایان هستند که در حال دفاع از آقای روحانی هستند. وقتی استیضاح وزیر رفاه در دستور کار مجلس قرار می گیرد، می توان آن را در همین راستا ارزیابی کرد. آقای روحانی مدنظرش است که برخی از وزرا و استانداران و معاونین آن ها را تغییر دهد و برای همین وزیر کشور بحثی به اسم خانه تکانی در دولت را مطرح می کند. آقای روحانی از سال ۹۶ شروع کرده است و در حال پاک سازی دولت از اصلاح طلبان و اعتدال گرایان است. شاهد بودیم که آقای روحانی از استانداران اصلاح طلب کم کرد و به جای آن ها استاندار اصولگرا تعیین کرد. اگر آقای روحانی بخواهد مسئولین اقتصادی دولت را نیز عوض کند به جای آن ها قطعا چهره های اصولگرا ابقا خواهد کرد. الان شاهد هستیم اشخاصی همچون حداد عادل برای برخی سمت ها پیشنهاد داده می شوند. این بازگشتی به دوره احمدی نژاد است. آقای روحانی با اصولگرایان به خصوص فراکسیون اصولگرایان مجلس در حال معامله است. این معامله پشت پرده است و آقای روحانی نیز تمایل دارند برخی وزرا در این میان تغییر کنند.

 

آیا طرح استیضاح آقای ربیعی در این برهه زمانی معقول به نظر می رسد؟

 

در حال حاضر بخش اقتصادی دولت ٬دولت را به لبه پرتگاه رسانده است و عملکرد شماری از مهره های اقتصادی دولت با سئوالات فراوانی روبروست، هنگامی که آقای سیف و برخی دیگر از وزرای اقتصادی دولت نتوانستند به وظایف خود عمل کنند، این اهمال و ندانم کاری ها سبب شده تا دولت در لبه پرتگاه قرار گیرد و دولت وضعیت خوبی ندارد و شاید با این وضعیت بتوان گفت که دولت بدش نمی آید که برخی از چهره ها را در این میان حذف کرده و با حواشی ایجاد شده و اذهان را به سمت و سوی دیگری ببرد. به گمان من آقای روحانی متمایل به اصولگراها است و قصد دارد از نیروهای اصولگرا جایگزین نیروهای فعلی کند . اصلاح طلب ها بازنده این بازی هستند و کنار می روند.

 

این اقدامات و این استیضاح وزیر رفاه چه تبعات منفی برای کشور در پی خواهد داشت و آیا مشکلی را حل می کند؟

 

حل مسائل کشور به وسیله استیضاح صورت نمی گیرد. با تغییر چند وزیر و استاندار مشکلی حل نخواهد شد. بحران اقتصادی ما منشا بین المللی دارد. بحرانی اقتصادی ما منشا سیاست داخلی ندارد. ما تا زمانی که نتوانیم مسائل سیاسی خود را با دنیا حل کنیم ٬این مشکل اقتصادی حل نمی شود و روز به روز بیشتر خواهد شد. برای حل این مشکلات در عرصه بین المللی باید پیشانی جمهوری اسلامی وزارت امور خارجه باشد. امروز سفارتخانه های ما همگی ناکارآمد هستند. یک عده سفیر بازنشسته و ناکارآمد که برای سالیان دراز از یک سفارتخانه به سفارتخانه ای دیگر می روند و فامیل بازی نیز در این میان در جریان است. این وزارت خارجه نمی تواند مشکلات کشور ما را حل کند. ما به یک وزارت خارجه قدرتمند نیاز داریم تا هر چه سریعتر مسائل ما را با دنیا حل کند و این ایران هراسی که آمریکا به راه انداخته برطرف کند. ۴۰ سال است که مثلث شیطانی آمریکا ٬انگلستان و رژیم صهیونیستی قصد دارد که ایران را و نظام را ساقط کند. از تمام رسانه ها و پول هایشان برای ساقط کردن جمهوری اسلامی استفاده می کنند. سال هاست که می گویند ما تروریست هستیم و وزارت خارجه ما هیچ اقدامی در این باره انجام نمی دهد. برای اینکه این مشکل حل شود باید نخبگان خود را جمع کنیم و به مقابله بپردازیم و راه حل پیدا کنیم. ما باید به دنبال آشتی بین المللی باشیم تا این توطئه ها خنثی شود . مجلس با استیضاح و این گونه عکس العمل ها نمی تواند مشکلی را حل کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.