تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1402 - 23:55
کد خبر : 136080

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین لایحه عفاف و حجاب نقشی نداشته است!

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین لایحه عفاف و حجاب نقشی نداشته است!

آرمان شرق-گروه سیاست:دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه، شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط متولی سیاست های عفاف و حجاب است، افزود: این بدان معنی است که این شورا وظیفه بخش راهبردی عفاف و حجاب را عهده دار است اما مسئولیت بخش راهبری عفاف و حجاب با ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین لایحه عفاف و حجاب نقشی نداشته است!

به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر وظیفه سنگین وزارتخانه‌های صمت و کشور در موضوع حجاب، این مساله را مساله‌ای چندبعدی دانست که تنها ۱۰ درصد آن انتظامی و قانونی است و گفت: ۹۰ درصد این موضوع مربوط به مباحث فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای می‌شود که باید در کنار مباحث قانونی و انتظامی، به آنها توجه شود.

ششم مردادماه جاری متن کامل لایحه عفاف و حجاب از تعیین وظایف دستگاه‌های اجرایی تا جریمه نقدی برای متخلفان اعلام و گفته شده است که در تدوین این لایحه مسوولانی از قوه‌قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت کشور و دادگستری، صدا و سیما و برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نقش داشته اند و در نهایت، بررسی این لایحه هفته گذشته پایان یافت.

لایحه حجاب و عفاف که در ابتدا متشکل از سه فصل و ۱۵ ماده بود در واقع مدتی قبل از سوی قوه قضاییه تهیه و تنظیم شده و پس از ارسال به دولت از سوی دولت نیز به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و مجلس نیز پس از اعلام وصول با قید یک فوریت این لایحه را برای بررسی بیشتر و کار جدی‌تر به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع داد.

در آخر، متن نهایی لایحه حجاب و عفاف که ابتدا قوه قضاییه آن را تنظیم و به دولت ارائه کرده بود، پنجشنبه پنجم مرداد ماه جاری با اعمال اصلاحاتی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، این بار تحت عنوان «لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» منتشر شد.

لایحه جدید که از ۱۵ ماده به ۷۰ ماده افزایش یافته و به تصویب کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی رسیده است، برای خاطیان «بی‌حجاب»، مجازات‌هایی از بازداشت تا جریمه نقدی و در برخی اماکن نیز تفکیک جنسیتی در نظر گرفته است.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در آستانه ۱۷ مرداد روز خبرنگار در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) حضور یافته بود، ضمن دیدار و گفت و گو با علی نادری مدیرعامل ایرنا و بازدید از بخش های مختلف تحریریه این رسانه، در نشستی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در پاسخ به سوال که آیا از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم برای تدوین لایحه عفاف و حجاب مشورت گرفته شد یا خیر گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین لایحه عفاف و حجاب هیچ نقشی نداشته است و این لایحه را قانونا قوه قضاییه باید مدون و به دولت ارائه می کرد که دولت نیز به دلیل اینکه لایحه مربوط به قوه قضاییه بوده و خیلی نمی توانسته در آن تصرف حداکثری داشته باشد، با انجام یک سری اصلاحات جزئی آن را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

وی با بیان اینکه این لایحه زمانی که به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، دارای ۱۵ ماده بود، افزود: در مجلس نیز کارگروهی برای این لایحه شکل گرفت و موادی به آن اضافه شد اما هنوز مصوب مجلس نشده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه، در لایحه عفاف و حجاب تکلیف دستگاه ها و روسای دستگاه هایی که ترک فعل می کنند مشخص شده است، گفت: معتقدم این لایحه کامل‌تر و جامع‌تر شده و انصافا کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس با مدیریت محترم مجلس برای آن به صورت جدی وقت گذاشته اند.

وی اظهار داشت: حالا اینکه در نهایت مجلس شورای اسلامی لایحه را به چه صورت تصویب می کند، نمی دانیم و باید صبر کنیم این لایحه به صحن بیاید اما تصور می کنم این لایحه تا یک ماه دیگر نهایی و تصویب شود.

مساله حجاب تنها حقوقی و انتظامی نیست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه، بخش قابل توجهی از مسائل قانونی و به تعبیری حقوقی عفاف و حجاب با لایحه عفاف و حجاب مرتفع می شود، تاکید کرد: باید توجه کنیم که بحث حجاب و عفاف ۶ ضلعی است و تنها یک بخش و ساحت آن انتظامی و امنیتی است.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: البته باندهایی در خارج کشور هستند و دشمن با برنامه کل قضیه عفاف و حجاب را امنیتی کرده است و آنها با نگاه امنیتی می خواهند که این سنگر حجاب را از ما بگیرند که بنده معتقدم تا ۹۰ درصد موفق نشده اند.

وی ادامه داد: این یعنی این مقدار هزینه و سرمایه گذاری دشمن که ادعا داشتند با شروع تابستان چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد و اکثر خانم ها مکشفه می شوند، در واقعیت این طور نشد و به نظرم خانم های محجبه و حتی خانم های به تعبیری شُل‌حجاب به دهان دشمن زدند و نگذاشتند طرح شیطانی آنها تحقق پیدا کند. البته عده ای هم متاسفانه به دلیل جهل فریب خوردند و برخی هم ممکن است عامدانه توطئه دشمن را اجرا کرده باشند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه، لایحه عفاف و حجاب یک لایحه حقوقی و قضایی است و این ۱۰ درصد را شامل می شود، افزود: ۹۰ درصد مساله حجاب مربوط به حوزه فرهنگ، آموزش و تربیت، رسانه، اجتماعی و حتی معیشت است که این موارد را باید جدی گرفت.

قبول ندارم لایحه عفاف به تنهایی مساله حجاب را کامل حل کند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، بخش های مهم دیگر حجاب را که باید مورد توجه قرار گیرد، شامل بخش فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و تربیتی و البته رسانه ای حجاب دانست.

حجت الاسلام خسروپناه با تاکید بر اینکه، نمی توان مساله حجاب را تنها یک مساله حقوقی و انتظامی تلقی کرد، گفت: لایحه حجاب و عفاف با همه تکاملی که در مجلس شورای اسلامی پیدا کرده است و اینکه عزیزان و حقوقدانانی برای تکمیل آن پیشنهادات و نظراتی داشته اند و اصلاحاتی نیز داشته است، اما نباید انتظار داشت این لایحه مشکل بی حجابی را رفع کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اینکه انتظار داشته باشیم لایحه عفاف و حجاب مساله حجاب را به شکل کامل رفع کند، خیر، من این را قبول ندارم.

وزارت صمت در موضوع حجاب وظیفه سنگینی دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه، به طور قطع ما در حوزه عفاف و حجاب نیازمند یک برنامه جدی در برخی از حوزه های فرهنگی از جمله بخش صنعت حجاب هستیم، افزود: بانوان ما در جامعه نیازمند پوشاک متناسب با حجاب اسلامی از جمله چادر، مانتو و البسه مناسب هستند و این خود یک مساله است.

حجت الاسلام خسروپناه گفت: وزارت صمت در موضوع حجاب از وظیفه سنگینی برخوردار است و این دیگر ارتباطی به نیروی انتظامی و قوه قضاییه ندارد.

توسعه حجاب و عفاف در جامعه نیازمند آموزش، تعلیم و تربیت است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه، توسعه حجاب و عفاف در جامعه نیازمند آموزش، تعلیم و تربیت به خصوص در مدارس است، افزود: در کتاب های درسی واقعا باید مساله فلسفه حجاب و حکمت حجاب تبیین شود.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به بی اطلاعی برخی از بانوان بی‌حجاب از تصریح موضوع حجاب در قرآن کریم، نقش آموزش را به منظور توسعه هرچه بیشتر عفاف و حجاب یک ضرورت خواند و عدم توجه به ساخت فیلم، سریال و حتی پویانمایی با موضوع حجاب را از جمله خلأهای حوزه آموزش کشور دانست.

وزارت کشور به تمام اضلاع مساله حجاب توجه کند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه، شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط متولی سیاست های عفاف و حجاب است، افزود: این بدان معنی است که این شورا وظیفه بخش راهبردی عفاف و حجاب را عهده دار است اما مسئولیت بخش راهبری عفاف و حجاب با ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور است.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: وزارت کشور به سبب جایگاه مهمی که از آن برخوردار است، حتما باید به همه اضلاع مساله حجاب توجه کند، البته بنده شاهد این بوده ام که وزیر کشور هم دغدغه دارد هم جلسات متعدد برگزار کرده و در آینده نزدیک نیز قرار است رویدادی به منظور گفتمان و فرهنگ سازی در حوزه عفاف و حجاب برگزار شود.

وی همچنین حمایت و تشویق سکوها و پلتفرم های فعال در حوزه صوت و تصویر فراگیر به منظور تهیه و ساخت فیلم ها و سریال های مناسب در حوزه عفاف و حجاب را یک ضرورت خواند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.