دلار در مرز روانی

دنیای اقتصاد : روز گذشته نرخ دلار آزاد حوالی مرز روانی ۶۰ هزار تومانی معامله شد. در حالی که نرخ ارز مذکور پس از ورود به کانال ۵۹ هزار تومانی در نیمه نخست این کانال به استراحت پرداخته بود، در بازار روز گذشته خریداران نیروی افزایشی جدیدی به بازار وارد کرده و نرخ اسکناس آمریکایی را در آستانه ورود به کانال ۶۰ هزار تومانی قرار دادند.

بررسی‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که با توجه به روند افزایشی جدید، انتظارات نسبت به افت نرخ ارز کم‌رنگ شده و درصورتی که حضور نرخ شاخص ارزی در سطوح قیمتی حال حاضر تداوم یابد، کانال‌های جدید را باید به عنوان تعادل جدید بازار دانست. پیش‌بینی برخی از کارشناسان در رابطه با بازگشت قیمت دلار از کانال ۵۹ هزار تومانی به وقوع نپیوست.

پس از رشد قیمت نرخ اسکناس آمریکایی تا سطوح قیمتی نیمه دوم کانال ۵۹، برخی از کارشناسان ارزی با در نظر گرفتن روند‌های افزایشی پیشین دلار در ۲ ماه گذشته از احتمال عقبگرد قیمت این ارز به کانال‌های ۵۷ و ۵۸ هزار تومانی سخن می‌گفتند، اما دلار پس از یک کف‌سازی کوتاه در نیمه نخست کانال ۵۹ دوباره به رشد خود ادامه داد. البته ‌عده دیگری از تحلیلگران نیز معتقد بودند که تداوم حضور دلار در این منطقه می‌تواند نشانگر پتانسیل افزایشی نرخ ارز باشد و اکنون با نزدیک شدن قیمت به مرز ۶۰ هزار تومان می‌توان گفت جو بازار افزایشی است. باید دید در ادامه دلار می‌تواند تعادل خود در قله قیمتی را حفظ کند یا با سیاست‌های بازارساز، روند بازار ارز کاهشی می‌شود.

میخکوب نرخ‌های رسمی

دیروز دوشنبه ۱۴ اسفند ماه برخلاف روند رو به جلوی نرخ ارز در بازار غیر‌رسمی، معاملات رسمی نوسانات چشمگیری نداشت. قیمت اسکناس دلار در معاملات مرکز مبادله بدون تغییر نسبت به روز‌های پیشین در رقم ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان معامله شد. همچنین نرخ حواله این ارز نیز بدون تغییر در رقم ۳۶هزار و ۸۶۴ تومان ثبت شد.

بررسی‌ها‌ نشان می‌دهد با افزایش اختلاف نرخ‌های رسمی و غیر‌رسمی تمایل افراد نسبت به دریافت سهمیه ارزی سالانه خود نیز افزایش یافته است. به عقیده تحلیلگران یکی از گام‌های مثبت در جهت کاهش نوسانات بازار تعدیل ۲ نرخ رسمی و غیر‌رسمی نسبت به همدیگر است. این اتفاق در اواسط سال گذشته رخ داد و با افزایش قیمت دلار رسمی جهت بازار غیر‌رسمی نیز کاهشی شد و فاصله میان این دو نرخ کمتر شد. در ادامه باید دید که بانک مرکزی در مواجهه با افزایش رانت بازار ارز از میزان عرضه خود در سهمیه سالانه می‌کاهد یا با تعدیل نرخ‌ها سبب کاهش این رانت می‌شود.

سکه در کانال ۳۵ معامله شد

بازتاب رشد قیمت دلار در بازار روز دوشنبه در معاملات سکه طلا نیز مشاهده شد. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با حدود ۸۲۰ هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم و ربع سکه نیز در بازار دیروز رشد قیمت‌های قابل توجهی داشتند. هر یک از این قطعات طلایی با ۶۰۰ هزار تومان رشد به ترتیب در ارقام ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۷۰۰هزار تومان معامله شدند. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز روز گذشته ۴۳ هزار تومان رشد کرد و در رقم ۳ میلیون و ۳۰هزار تومان به فروش رسید.