به گزارش «شانا»، اداره اطلاعات انرژی آمریکا زمستان پارسال کل ذخایر نفت ایران در پایان سال ۲۰۲۱ را ۲۰۹ میلیارد بشکه برآورد کرد که با توجه به ذخایر ۴/ ۳ میلیارد بشکه‌‌‌ای ونزوئلا و ۲۶۲ میلیارد بشکه‌‌‌ای عربستان، ایران سومین دارنده بزرگ ذخایر نفت جهان در سال ۲۰۲۱ بوده است.

در میان دارندگان ذخایر گازی جهان، نیز پس از اینکه روسیه با ذخایر ۱۶۸۸ تریلیون فوت مکعبی در رتبه نخست قرار داشته، ایران با ذخایر ۱۲۰۳ تریلیون فوت مکعبی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. با توجه به این اعداد ایران در مجموع نفت و گاز، رتبه نخست را در جهان دارد.با این حال برای حفظ این جایگاه و با توجه به تولید ۳/ ۳ میلیون بشکه نفت در روز و برداشت سالانه حدود ۲/ ۱ میلیارد بشکه نفت و میانگین تولید ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز و برداشت بیش از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال، لازم است تا با کشف میدان‌‌‌های جدید نفت و گاز، این مقدار تولید نفت و گاز در کشور جبران شود.بر این اساس، اکتشاف میدان‌‌‌های نفت و گاز به عنوان یکی از مهم‌ترین سرفصل‌‌‌های کاری وزارت نفت در دستور کار است.

جواد اوجی  اعلام کرد:این چهار میدان نفتی و گازی، معادل ۶/ ۲میلیارد بشکه هیدروکربور مایع قابل استحصال دارند. بنابراین ذخایر درجای نفت و گاز در این میدان‌‌‌ها می‌‌‌تواند به بهبود رتبه ایران در میان کشورهای دارنده نفت و گاز در دنیا کمک کند.این میدان‌‌‌ها شامل میدان گازی «چشمه‌‌‌شور» در شمال‌‌‌شرق کشور، میدان نفتی «هیرکان» در استان گلستان و میدان‌‌‌های نفتی «تنگو» و «گناوه» در استان بوشهر است.نکته مهمی که در میان خبر کشف ۴ میدان نباید فراموش شود، موفقیت ۱۰۰درصدی ایران در فعالیت‌‌‌های حفاری چاه‌‌‌های اکتشافی نفت و گاز است تا آنجا که در دولت سیزدهم هر چاهی که بعد از مطالعات مختلف با هدف کشف نفت و گاز حفر شده، به هیدروکربور رسیده است.

از سوی دیگر، آمار نشان می‌‌‌دهد تحقق ضریب جایگزینی با توجه به اکتشاف‌‌‌های جدید، ۸۷ درصد در بخش هیدروکربور مایع بوده است. این موضوع به آن معناست که اگر ۱۰۰ بشکه نفت خام و میعانات‌‌‌گازی در کشور تولید و به مصرف داخلی یا صادرات رسیده باشد، ۸۷ بشکه آن با اکتشاف‌‌‌های جدید جایگزین شده است. با توجه به این موضوع، ایران همچنان می‌‌‌تواند امیدوار باشد حتی با همین ضریب بازیافت، تا ۱۰۰ سال آینده تولید کننده نفت و گاز باشد.در دوره جدید مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت تا پایان سال ۱۴۰۱ با به‌‌‌کارگیری ۶ دستگاه حفاری خشکی، عملیات حفاری ۶ حلقه چاه و آزمایش چهار حلقه چاه اکتشافی پایان یافت و در مجموع ۲۱ هزار و ۲۰۱ متر  چاه‌‌‌های اکتشافی در خشکی حفر شد. همچنین در متراژ حفاری در این مدت ۱۴ درصد، در تعداد حفاری‌‌‌ها ۱۰۰درصد و در آزمایش چاه‌‌‌ها ۱۳۶درصد افزایش به ثبت رسیده است.

عملیات مغناطیس‌‌‌سنجی به سه شکل حمل تجهیزات به‌‌‌وسیله نفر، بالگردی و هواپیمایی انجام می‌‌‌شود که دو مورد نخست در کشور سابقه داشت اما برای مورد سوم یعنی عملیات مغناطیس سنجی با هواپیما در کشور تا پیش از دولت سیزدهم، امکانات لازم وجود نداشت.با توجه به مجموع این اقدامات، اکنون ایران در مقایسه با کشورهای منطقه مانند عربستان‌‌‌، عراق، کویت، امارات و قطر جایگاه نخست اکتشاف را به خود اختصاص داده است.ایران در رشد اکتشاف و ذخایر گازطبیعی در منطقه رتبه نخست را دارد.