تاریخ انتشار : دوشنبه 27 بهمن 1399 - 21:43
کد خبر : 62099

رادیو هنوز زنده است!

رادیو هنوز زنده است!

حدود ۷۵ سال قبل در چنین روزهایی رادیو برای نخستین بار به ایالات متحده آمریکا وارد شد و بعدها روز جهانی رادیو بر اساس همین تاریخ نام گذاری شد.

ارمان شرق- الجزیره در گزارشی نوشت: «روز ۱۳ فوریه روز جهانی رادیو نام گذاشته شده است. امسال دهمین سالی است که این روز به انتخاب سازمان یونسکو در جهان گرامی داشته شد.

حدود ۷۵ سال قبل در چنین روزهایی رادیو برای نخستین بار به ایالات متحده آمریکا وارد شد و بعدها روز جهانی رادیو بر اساس همین تاریخ نام گذاری شد.

به گزارش ایسنا، الجزیره در گزارشی نوشت: «روز ۱۳ فوریه روز جهانی رادیو نام گذاشته شده است. امسال دهمین سالی است که این روز به انتخاب سازمان یونسکو در جهان گرامی داشته شد.

اختراع رادیو یک اتفاق بزرگ در زندگی بشر به شمار می‌آید. رادیو قبل از اینکه در زمینه‌های مختلف فرهنگی ـ هنری و ادبی مورد استفاده قرار بگیرد، این امکان را برای حکومت ها به وجود می‌آورد تا برای اطلاع رسانی و راهنمایی شهروندانشان در بحران‌ها و شرایط خاص خیلی سریع تر عمل کنند، اما امروزه رادیو در سیطره رسانه‌های قدرتمند تصویری قرار گرفته و دیگر آن محبوبیت سابق را ندارد.

عرب‌ زبان ها از ابتدا علاقه زیادی به رادیو از خود نشان دادند؛ به ویژه پس از اینکه شبکه رادیویی «خاور نزدیک» به زبان عربی در شهر یافا واقع در فلسطین افتتاح شد.

این شبکه وابسته به سفارت انگلیس بود. پس از اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، عده‌ای از کارکنان این رادیو به قبرس، بیروت و دمشق رفته و دفاتری وابسته به این رادیو را راه اندازی کردند؛ این مسئله سبب شده بود تا برنامه‌های شبکه نامنظم و پراکنده پخش شود تا اینکه در سال۱۹۵۶ حمله سه جانبه علیه مصر صورت گرفت. در این تاریخ از سویی رژیم صهیونیستی و از سویی دیگر فرانسه و بریتانیا برای بازپس گیری کانال سوئز و برکناری جمال عبدالناصر، رییس جمهور وقت مصر، این کشور عربی را اشغال کردند؛ در همین زمان از کارکنان این شبکه رادیویی عرب زبان خواسته شد تا به جانبداری از اشغالگران مصر برنامه‌هایی را پخش کنند؛ اما گردانندگان عرب زبان این شبکه رادیویی نه تنها تن به این خواسته ندادند بلکه سرودهایی ملی در حمایت از فلسطین اشغالی و رییس جمهور مصر پخش کردند. این کار انگلیسی‌ها را خشمگین کرد و سبب شد تا آن‌ها این شبکه رادیویی عرب زبان را به طور کلی منحل کنند.

هرچند این شبکه عرب زبان که در فلسطین کارش را آغاز کرد، فرجام خوشی نداشت، اما گویندگان و کارکنانی شناخته شده را از سراسر کشورهای عربی در خود جای داده بود که بعدها شاگردانی حرفه‌ای در این حوزه تربیت کردند.

در سال‌های اخیر و با پیشرفت شگرف رسانه‌های تصویری، برای خیلی‌ها مرگ رادیو امری طبیعی و ناگزیر است اما کشورهای مصر و سوریه با راه اندازی چندین شبکه رادیویی تخصصی و تولید برنامه‌هایی در جهت سرگرمی برای جذب مخاطب جوان و تربیت نیروهای جوان در این حوزه، برای حفظ رادیو که یک میراث رسانه‌ای محسوب می‌شود تمام تلاش خود را می‌کنند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.