تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 آذر 1402 - 7:57
کد خبر : 143506

جلال چراغپور : با این روش تیم ملی فقط در بازی‌های تدارکاتی که خودتان انتخاب می‌کنید پیروز می شود!

جلال چراغپور : با این روش تیم ملی فقط در بازی‌های تدارکاتی که خودتان انتخاب می‌کنید پیروز می شود!

آرمان شرق-گروه ورزش:تیم ملی ما پاس‌هایش قابل پیش‌بینی است، سرعت‌شان هم که پایین است و سن‌شان هم که بالاست و هشت سال است که یک جور بازی می‌کنند و بازیکن جدید هم بین خودتان نمی‌آوردید. با این روش مگر در بازی‌های تدارکاتی که خودتان انتخاب می‌کنید پیروز شوید! 

اعتماد: کارشناس فوتبال کشورمان بعد از تساوی دو بر دوی ملی‌پوشان مقابل ازبکستان می‌گوید اگر می‌خواهیم در جام ملت‌های آسیا موفق شویم یا باید شکل و سبک بازی تیم‌ ملی عوض شود یا بازیکنان جدید به تیم اضافه شوند، در غیر این صورت تنها می‌توانیم مقابل تیم‌هایی برنده شویم که خودمان برای بازی‌های دوستانه انتخاب می‌کنیم!

به گزارش «اعتماد»، تیم ‌ملی فوتبال کشورمان در دومین مسابقه‌اش در بازی‌های انتخابی جام‌جهانی درحالی که دو بر صفر از ازبکستان پیش بود در نهایت به نتیجه دو-دو‌ مساوی رضایت داد. شاگردان ‌امیر قلعه‌نویی ‌در ‌نیمه ‌دوم‌ بازی‌ ضعیفی را به نمایش‌ گذاشتند. باتوجه به آمادگی که تیم‌هایی همچون ژاپن و کره و عربستان دارند به نظر کار دشواری برای بازی‌های جام‌ ملت‌های آسیا خواهیم داشت.
اما پس از پایان بازی سرمربی تیم‌ ملی از عملکرد ملی‌پوشان انتقاد کرد و اعتقاد داشت بازیکنان‌ حریف با قلب‌شان بازی کردند و بازیکنان ما در زمین راه می‌رفتند! میانگین سنی ‌بالای ‌بازیکنان تیم ملی هم یکی از ضعف‌های تیم ملی است که اهالی فن‌ معتقدند این به سیاست‌های سرمربی تیم‌ملی برمی‌گردد و اگر ترکیب تیم ملی جوان‌تر می‌شد و بازیکنان باانگیزه در اردو حضور داشتند، می‌توانستند بیشتر کمک‌حال قلعه‌نویی باشند. جلال چراغپور یکی از کارشناسان‌ قدیمی فوتبال که قبل از بازی تیم ملی مقابل ازبکستان گفته بود تیم‌ ملی مقابل تیم‌هایی که سرعتی بازی کنند دچار مشکل خواهد شد پس از این مسابقه به خبرنگار اعتماد گفت: اتفاقی که در تیم‌ ملی در حال رخ دادن است و نوع فوتبالی که در حال بازی کردن هستند یک فوتبال آنالیز شده برای تمام‌ حریف‌مان است. در آسیا فوتبال ایران را می‌شناسند. دلیلش هم این است که هشت سال کی‌روش یک‌جور بازی کرده و دقیقا با همین بازیکنان هم بازی کرده است. در واقع ما برای اینکه فوتبال‌مان را خیلی به حریف معرفی نکنیم یا خیلی روشن بازی نکنیم کاری انجام ‌ندادیم. مثل جنگ می‌ماند! وقتی می‌گویند جنگی فرسایشی شده یعنی چه؟ یعنی دو نیروی مقابل هم حرف تازه‌ای برای هم ‌ندارند. این می‌شود فرسایشی. فوتبال ما هم در آسیا حرف تازه‌ای ندارد.
چراغپور درخصوص راهکار برون‌رفت از این شرایط  گفت: ۱- سیستم خودمان را تغییر دهیم و از سیستم مدرن‌تر استفاده کنیم ۲- بیاییم سبک بازی‌مان را عوض کنیم یعنی از با طمأنیه بازی کردن، پاس رو به عقب دادن و ضرب توپ اضافی پرهیز کنیم و به جای آن ریتم و سرعت بازی را تغییر دهیم. ۳‌- باید بازیکنان خودمان را مدرن کنیم، چطور؟ اگر از نسل جدید بازیکن انتخاب کنیم خود به خود هر ده سال یک‌بار بازیکنان مدرن‌تر بازی می‌کنند. چرا؟‌ چون تلویزیون نگاه می‌کنند و با فوتبال دنیا آشنا هستند یا پلی استیشن بازی می‌کنند و اینها به ذهن نسل جدید کمک می‌کند تا فوتبال مدرن‌تری را به نمایش بگذارند.
کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد: تیم ملی ما مدرنیزه نیست و با همان ده بازیکنی بازی می‌کند که ده سال یا هشت سال و شش سال پیش بازی می‌کردند. حتی اگر نبوغ فوتبالی داشتیم تا حالا همه متوجه می‌شدند چطور بازی می‌کنیم چه برسد به اینکه خیلی عادی هم بازی می‌کنیم. از طرفی سن بازیکنان به قدری بالا رفته که دیگر از حریف مستقیم نمی‌توانند فرار کنند و می‌خواهند از طریق پاس دادن از حریف عبور کنند خب برای پاس دادن هم باید جابه‌جا شوند و این جابه‌جایی‌ها دوندگی آنها را می‌برد بالای ده کیلومتر و اینها نمی‌توانند بالای ده کیلومتر بدوند.
چراغپور با اشاره به صحبت‌های قلعه‌نویی پس از بازی با ازبکستان که از بازیکنان انتقاد کرده بود، افزود: همان‌طور که مربی تیم ملی گفت اینها وقتی می‌خواهند بازی کنند راه می‌روند. خب نکته اول، راه می‌روند بازی می‌کنند، نکته دوم، ده سال باهم هستند و چیز جدیدی ندارند. نکته بعدی سن و سال بالای ۳۳ و ۳۴ سال است. خب چطور می‌خواهند ببرند؟ فاکتورهای بردن یکی سرعت است و یکی شدت بازی و یکی سرعت بازی و دیگری سن پایین و جابه‌جایی است و نکته بعدی پاس‌های غیرقابل پیش‌بینی است. تیم ملی ما پاس‌هایش قابل پیش‌بینی است، سرعت‌شان هم که پایین است و سن‌شان هم که بالاست و هشت سال است که یک جور بازی می‌کنند و بازیکن جدید هم بین خودتان نمی‌آوردید. با این روش مگر در بازی‌های تدارکاتی که خودتان انتخاب می‌کنید پیروز شوید!
سرمربی اسبق تیم ملی تصریح کرد: اگر یک تیم مربی کلاسیک داشته باشد و در مقابل ما قرار بگیرد و این اطلاعات را به او بدهید خب جلوی ما بازی می‌کند. چیز خیلی مهمی هم نیست. وقتی شما اطلاعات تیم را دارید می‌توانید به موفقیت برسید.
از چراغپور پرسیدیم اطلاعات تیم چیست که وی پاسخ داد: به قول خوزه مورینیو چهارتاست؛ یک) وقتی اولش توپ را می‌گیری. دو) وقتی اولش توپ را از دست می‌دهی. سه) وقتی درازمدت توپ داری. چهار) وقتی درازمدت توپ نداری. همین چهارتا می‌شود فوتبال! در همه اینها ما ده سال ثابت هستیم. بازیکنان‌‌مان هم ثابت هستند خب با چه کسی می‌خواهید ببرید؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.