تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 تیر 1401 - 8:35
کد خبر : 107916

تهران نمی‌خوابد؛ «زیست شبانه» در بهشت زهرا

تهران نمی‌خوابد؛ «زیست شبانه» در بهشت زهرا

آرمان شرق-گروه جامعه:باتوجه به وضعیت اقتصادی که داریم، بسیاری برای بهبود وضعیت اقتصادی خود به دست‌فروشی روی می‌آورند ولی در مقابل ما تاکنون نتوانسته‌ایم شرایط را برای خدمات‌دهی صنف‌‍های مختلف در ساعات بعد از نیمه شب را برایشان فراهم کنیم. بهبود فضای شهری باید با تکیه بر بهبود شرایط اقتصادی باشد. اگر در این مورد بخواهند تنها به بازارچه‌های موقت اکتفا کنند باید بگویم که هیچ وقت نمی‌توانیم به برنامه‌ریزی‌ها در مورد زیست شبانه تهران برسیم.

 

آرمان شرق-گروه جامعه:باتوجه به وضعیت اقتصادی که داریم، بسیاری برای بهبود وضعیت اقتصادی خود به دست‌فروشی روی می‌آورند ولی در مقابل ما تاکنون نتوانسته‌ایم شرایط را برای خدمات‌دهی صنف‌‍های مختلف در ساعات بعد از نیمه شب را برایشان فراهم کنیم. بهبود فضای شهری باید با تکیه بر بهبود شرایط اقتصادی باشد. اگر در این مورد بخواهند تنها به بازارچه‌های موقت اکتفا کنند باید بگویم که هیچ وقت نمی‌توانیم به برنامه‌ریزی‌ها در مورد زیست شبانه تهران برسیم.

تهران نمی‌خوابد؛ «زیست شبانه» در بهشت زهرا

روزنامه آرمان امروز نوشت: «زیست شبانه تهران» در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های شهروندانی تبدیل شده است که نمی‌توانند در ساعات بعد از نمیه شب از امکانات رفاهی و تفریحی پایتخت استفاده کنند و این موضوع را همواره یکی از نقاط ضعف تهران می‌دانند. با روی کار آمدن شورای شهر پنجم تهران مصوبه‌ای توسط اعضا به تصویب رسید تا بتواند با تکیه بر قانون زیست شبانه در تهران به واقعیت نزدیک کنند. به دلیل عدم هماهنگی بین نهادهای امنیتی و شهری این طرح به مرحله اجرا نرسید تا اینکه تلاش‌های مسئولان شهری با ظهور کرونا متوقف شد. بعد از گذشت تعطیلی‌های سراسری که حتی تردد شهروندان را تحت تاثیر قرار داده بود حالا خبرهایی از شهرداری تهران به گوش می‌رسد که گویا این نهاد با همکاری دیگر نهادها تصمیم دارند با گسترس فضای زیست شبانه، بتوانند موجبات رضایت شهروندان را فراهم کنند. این در حالی است که پیش از این «علی‌رضا زاکانی، شهردار تهران» بدون اشاره به نیاز تهران به اجرایی شدن مصوبه شورای شهر در مورد «زیست شبانه تهران» از طرح جدیدش برای شبانه‌روزی کردن بهشت زهرا رونمایی کرد که باعث انتقاد و واکنش‌های بسیاری از مسوولان فعلی شهرداری تهران شد.  اما با توجه به اینکه گسترش فضاهایی که بعد از نیمه شب می‌تواند به شهروندان تهرانی خدمات بسیار خوبی ارائه دهد، یکی از اعضای پیشین هیات رییسه شورای شهر تهران معتقد است که باتوجه به‌گفته‌های جدید مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، در مورد این طرح به‌نظر می‌آید تغییراتی در اجرای آن به وجود آمده است.
افزایش زیست شبانه با همکاری وزارت کشور
سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه اهداف «زیست شبانه» نباید مزاحمتی برای موضوعات دیگر ایجاد کند، گفت: اجرای زیست شبانه نیاز به پیوست اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و این موضوع تنها مربوط به شرکت ساماندهی نمی‌شود و باید بخش‌های دیگر شهرداری تهران در این‌باره به ما کمک کنند. بازارچه‌های موقتی توسط شرکت ساماندهی در نقاط مختلف شهر تهران در حال اجرا است، برگزاری این بازارچه‌های موقت از لحاظ عدم ایجاد معضلات ترافیکی و عدم آسیب رساندن به اصناف بررسی می‌شود؛ رسته‌ای که سالیانه به شهرداری مالیات و عوارض پرداخت می‌کند نباید بخاطر بازارهای موقت دچار آسیب شود. پس از بررسی تمام شاخص‌های تخصصی، امکان ایجاد بازارچه موقت طی دو تا سه ماه وجود دارد؛ عمده این بازارچه‌های موقت در ساعات شب هم فعالیت می‌کنند و این موضوع به فعال کردن زیست شبانه کمک می‌کند. در حال حاضر ۲۵۰ ون کافه در سطح شهر تهران وجود دارد که از این تعداد، حدود ۱۰۰ ون کافه مجوز دریافت کرده‌اند؛ ارائه مجوز به ون کافه‌ها همراه با یک‌سری ملاحظات بهداشتی، نمای بصری ون و شهر، عدم مزاحمت ترافیکی و … است. او در ادامه از ابلاغ سندبالادستی برای ساماندهی ون کافه‌ها و مشاغل سیار بی‌کانون موتوری توسط سازمان همیاری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد و افزود: وزارت کشور به موضوع ساماندهی ون کافه‌ها ورود پیدا کرده و با کمک مجمع شهرداران کلانشهرها سند بالادستی برای این موضوع را تهیه کرده است؛ زمینه بهبود خدمت‌رسانی به شهر، افزایش شادی افزایی و سرزندگی، ایجاد اشتغال و … از طریق ابلاغ این سند بالادستی فراهم می‌شود. حدود ۱۱۴ بوستان در سطح شهر تهران شناسایی شدند تا مناطق ۲۲ گانه به همراه شرکت ساماندهی از ظرفیت بوستان‌ها به صورت موقتی برای ایجاد ساختارهای زیست شبانه استفاده کنند.
«زیست شبانه» را در مسیر اصلی قرار دهند
«زهرا نژادبهرام»، عضو هیات رییسه شورای شهر پنجم تهران با انتقاد از گفته‌های شهردار تهران در مورد اهمیت ۲۴ ساعته کردن بهشت زهرا و نادیده‌گیری زیست شبانه در تهران به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «قبل از هرچیز باید به این موضوع اشاره کنم که شهردار تهران به‌جای هزینه‌هایی که قرار است برای زیست شبانه بهشت زهرا صرف کند بهتر است آن منابع را برای بهبود وضعیت زیست شبانه در تهران تخصیص دهد. زیرا همه کسانی که برای شادی اموات خود به بهشت زهرا می‌روند پیش از غروب آنجا را ترک می‌کنند و بهتر است بیشتر به فکر محیط‌های زنده پایتخت باشند. زیست شبانه یکی از دغدغه‌های شهروندان است و بعد از روی کار آمدن شورای شهر پنجم مصوبه‌ای برای بهبود شرایط زیست شبانه شهروندان به تصویب رسید که متاسفانه به دلیل شرایط به وجود آمده و با ظهور کرونا نتوانستیم آن را اجرا کنیم ولی خوشبختانه شورای شهر ششم تهران دست به اجرای این طرح زدند که به‌نظر می‌آید با تغییراتی روبه‌رو شده است.»
او در همین مورد و با تاکید بر وضعیت دستفروشان ادامه می‌دهد: «یکی از موضوعات مهمی که باعث شد ما این طرح را تصویب کنیم افزایش شادی و طراوتی است که شهروندان می‌توانند با استفاده از فضاهای تفریحی و پاتوق‌های فرهنگی به دست بیاورند، موضوعی که ما در سایر شهرهای ایران و ایام مذهبی مشاهده می‌کنیم و هیچ خطری هم برای هیچ‌کس به وجود نمی‌آید. توجه داشته باشید که یکی از دغدغه‌های مسئولان شهری باید افزایش رفاه شهروندان باشد. اما موضوع دیگری که در این خصوص باعث تاکید بیشتر شد وضعیت کنونی دستفرشان است. به دلیل اینکه طبق قانون ما نمی‌توانستیم پیاده‌روهای شهر را در اختیار دست‌فروشان قرار دهیم و به این فکر افتادیم که مناطق خاص شهر تهران که به‌نوعی به‌دلیل تردد پایین به مکان‌های کور و ناامن تبدیل شده‌اند را در ساعات بعد نیمه شب در اختیار دست‌فروشان قرار بدهیم که در تازه‌ترین گفته‌های مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران اشاره‌ای به این موضوع نشده است. توجه داشته باشید که هدف اصلی این طرح بازیابی امنیت شهری، توسعه اشتغال، افزایش فضای تفریح و شادابی و…. ولی حالا به نظر می‌آید قصد دارند بازارچه‌های موقت تاسیس بشود که این با طرح ما هم‌خوانی ندارد.»
نژادبهرام خطاب به مسئولان شهری اضافه می‌کند: «باتوجه به وضعیت اقتصادی که داریم، بسیاری برای بهبود وضعیت اقتصادی خود به دست‌فروشی روی می‌آورند ولی در مقابل ما تاکنون نتوانسته‌ایم شرایط را برای خدمات‌دهی صنف‌‍های مختلف در ساعات بعد از نیمه شب را برایشان فراهم کنیم. شورای شهر ششم باید به این موضوع توجه داشته باشد که بهبود فضای شهری باید با تکیه بر بهبود شرایط اقتصادی باشد. اگر در این مورد بخواهند تنها به بازارچه‌های موقت اکتفا کنند باید بگویم که هیچ وقت نمی‌توانیم به برنامه‌ریزی‌ها در مورد زیست شبانه تهران برسیم. برای بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی و اجتماعی باید برای گسترش زیست شبانه  مکان‌هایی که تله امنیتی دارند را به‌سازی کنیم  و در اختیار شهروندان بگذاریم در غیر این صورت این طرح به باد خواهد رفت.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.