تاریخ انتشار : یکشنبه 4 دی 1401 - 9:34
کد خبر : 119898

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا؛دوباره عمان واسطه شد

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا؛دوباره عمان واسطه شد

آرمان شرق-گروه بین الملل:طرفین منتظر این هستند که سفر گروسی به ایران انجام شود و پس از آن به سمت تعیین وقت برای برگزاری مذاکرات حرکت کنند. این که گروسی به تهران می آید نشان می دهد که سفر تیم فنی آژانس به تهران نتایج مثبتی داشته است که پس از آن گروسی به تهران خواهد آمد. به این معنی که زمینه ای برای مذاکرات بیشتر فراهم شده است و پس از سفر گروسی نیز احتمالا زمان مذاکرات جدید تعیین شود.

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا؛دوباره عمان واسطه شد

آرمان امروز: وزیر امور خارجه ایران در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات برجامی گفت، ‏در دیدار با آقای بورل در مورد برداشتن گام های نهایی توافق، موافق بودیم. حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در توییتی با اشاره به دیدار چند روز پیش خود با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اردن در حاشیه نشست بغداد ۲ نوشت، ‏در دیدار با آقای بورل در مورد برداشتن گام های نهایی توافق، موافق بودیم. پنجره توافق از سوی ایران باز است اما نه برای همیشه و علاوه بر این بر راه حل سیاسی در اوکراین نیز تاکید کردم.
پس از این اظهارنظر بود که نماینده آمریکا در امور ایران در اظهاراتی تاکید کرد که موضوع افراد دوتابعیتی زندانی در ایران یک اولویت‌ جدی برای واشنگتن است.
رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفت‌ و گو با رادیو آزاد اروپا درباره موضوع افراد دوتابعیتی ایرانی آمریکایی که در ایران در بازداشت به سر می‌ برند، آن را یک مساله بسیار مهم در روابط کشورش با ایران توصیف کرد و در اظهاراتی خواستار آزادی آن ها شد.
وی افزود: ما به گفت ‌و گوی غیرمستقیم با ایران درباره این موضوع که یک اولویت بسیار جدی برای ماست، ادامه داده‌ ایم تا بتوانیم آمریکایی‌ هایی را که برخی از آن ها سال ‌هاست به‌ طور ناعادلانه در ایران زندانی هستند به خانه بازگردانیم.

این گفت ‌و گوها هیچ‌ گاه متوقف نشده است و تلاش‌  خود  را برای بازگرداندن هرچه زودتر آن ها ادامه خواهیم داد. نماینده دولت آمریکا در امور ایران همچنین بیان کرد: ما در حال بررسی راه‌ های بشردوستانه برای بازگرداندن این زندانیان به خانه هستیم. فارغ از این که چه اتفاق دیگری افتاده باشد، این موضوع اولویت ما در رابطه با ایران است. به نظر می رسد منظور از رابرت مالی از تعامل غیرمستقیم با ایران میانجیگری های عمانی ها باشد. در همین رابطه وزیر امور خارجه ایران و وزیر امور خارجه عمان، در گفت ‌و گوی تلفنی در مورد مهم ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه ایران و السید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، بعد از ظهر روز پنجشنبه در گفت و گوی تلفنی که به ابتکار طرف عمانی انجام شد، در مورد مهم ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور بحث و تبادل نظر کردند. وزرای امور خارجه ایران و عمان در این گفت ‌و گوی تلفنی در خصوص آخرین تحولات مهم در عرصه منطقه‌ ای و بین‌ المللی رایزنی کردند. طرفین در این تبادل نظر تلفنی بر تداوم مشورت ها در خصوص موضوعات مورد اهتمام مشترک و در راستای منافع دو کشور و کشورهای منطقه تاکید کردند. تبادل نظراتی که به نظر می رسد پیرامون تبادل زندانیان نیز صورت گرفته است. اتفاقی که مشخصا یک پالس مثبت در راستای احیای برجام نیز می تواند باشد. عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات ارشد پیشین ایرانی در این خصوص می گوید: نسبت به هفته های گذشته امیدها برای احیای برجام بیشتر شده است. از یک طرف در داخل ایران رغبت ها برای احیای برجام بیشتر شده است و مصاحبه های متعددی در این خصوص انجام شده مبنی بر این که ایران حاضر است همان برجام گذشته را احیا کند و از سوی دیگر وزیرخارجه با بورل دیدار کرد که به نظر می رسد دیداری مثبت رقم خورده است. وی افزود: جوزپ بورل پس از بازگشت به اروپا نظر مثبتی نسبت به رایزنی ها داشت و به نحوی اعلام کرد که مسائل برجامی را از مسائل حقوق بشری و پهپادها باید جدا کرد. البته او تاکید کرده است بر مسائل دیگر نیز حساس هستند واین مسائل باید حل و فصل شوند. جوزپ بورل به نحوی خواستار این شد که هم مذاکرات ادامه پیدا کند و هم ایران از روسیه حمایت نکند. فرجی راد ادامه داد: پس از این نیز وزیرخارجه آمریکا موضعی مشابه بورل اتخاذ کرد و عنوان کرد که آماده مذاکره هستند. از سوی دیگر شاهد بودیم که وزیرخارجه عمان دست به تلفن شد و با همتای ایرانی خود رایزنی کرد که به نظر می رسد تبادل زندانیان با میانجیگری طرف عمانی در دستور کار قرار گیرد. طرف عمانی از گذشته در این عرصه نقش آفرینی کرده است و احتمال دارد که تماس گرفته شده در همین رابطه باشد. سفیر پیشین ایران در نروژ خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که طرفین منتظر این هستند که سفر گروسی به ایران انجام شود و پس از آن به سمت تعیین وقت برای برگزاری مذاکرات حرکت کنند. این که گروسی به تهران می آید نشان می دهد که سفر تیم فنی آژانس به تهران نتایج مثبتی داشته است که پس از آن گروسی به تهران خواهد آمد. به این معنی که زمینه ای برای مذاکرات بیشتر فراهم شده است و پس از سفر گروسی نیز احتمالا زمان مذاکرات جدید تعیین شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.