تاریخ انتشار : دوشنبه 31 خرداد 1400 - 18:50
کد خبر : 72207

واکنش قیمت دلار به اولین مصاحبه رئیسی؛دلار در مسیر صعود قرار گرفت

واکنش قیمت دلار به اولین مصاحبه رئیسی؛دلار در مسیر صعود قرار گرفت

ارمان شرق- چند جمله از سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران در اولین نشست خبری او کافی بود تا دلار در مسیر صعودی شتاب بگیرد. نرخ ارز در بازار آزاد که صبح امروز با رشد ۲۰۰ تومانی به نزدیکی مرز ۲۴ هزار تومان صعود کرده بود، تا ساعت ۱۷ به ۲۴۱۲۰ تومان رسید که ۳۷۰ تومان (معادل ۱.۶ درصد) بیشتر از قیمت دیروز است.

چند جمله از سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران در اولین نشست خبری او کافی بود تا دلار در مسیر صعودی شتاب بگیرد. نرخ ارز در بازار آزاد که صبح امروز با رشد ۲۰۰ تومانی به نزدیکی مرز ۲۴ هزار تومان صعود کرده بود، تا ساعت ۱۷ به ۲۴۱۲۰ تومان رسید که ۳۷۰ تومان (معادل ۱.۶ درصد) بیشتر از قیمت دیروز است.

رئیسی درباره مذاکرات و برجام چه گفت؟

بخشی که بیش از همه مورد توجه فعالان بازار ارز قرار گرفت پاسخ رئیسی در سوال به این بود که اگر تحریم‌ها لغو شود، حاضر به دیدار با رئیس جمهور آمریکا هستید؟ او مصمم و کوتاه پاسخ «خیر» داد.

البته رئیسی تایید کرد که تیم مذاکره‌کننده فعلی همچنان کار اصلی در مذاکرات وین را برعهده خواهد داشت که نشان از مصمم بودن نظام برای به پایان رساندن مذاکرات فعلی دارد و احتمال تغییر موضع ایران در گفت‌وگوها را پایین نشان می‌دهد. مسأله‌ای که ظریف و عراقچی نیز در روزهای اخیر بر آن تاکید داشته‌اند.

اما نکته مهم دیگری که رئیسی به آن اشاره کرد این بود که «مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست». این در حالی است که واشنگتن بارها تاکید کرده پس از احیای برجام، تصمیم دارد وارد مذاکره برای محکم‌تر و طولانی‌تر کردن توافق شوند که چنین هدفی می‌تواند به معنای آن باشد که مذاکرات به سایر موضوعات از جمله موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشر، سایبری و… تسری یابد. به این ترتیب اگرچه اکنون احیای برجام کاملا محتمل است، اما وضع روابط پسابرجام چندان روشن به نظر نمی‌آید.

مسیر بازار ارز تغییر خواهد کرد؟

دلار در حالی در مسیر صعودی پیش می‌رود که بسیاری انتظار داشتند نرخ ارز کاهش یابد. چراکه سناریوی احیای برجام در روزهای باقی مانده از دولت روحانی بالا بسیار محتمل است. اگرچه اصلی‌ترین اختلافات بین ایران و آمریکا همچنان باقی است و تنها در صورتی دور بعد توافق می‌شود که طرف‌ها تصمیم سیاسی سخت خود را اتخاذ کند. راند هفتم مذاکرات احتمالا حدود یک تا دو هفته دیگر از سر گرفته شود.

پیش‌بینی دلار در دولت بعدی

گمانه‌زنی‌ها از وضعیت بازار ارز تحت مدیریت دولت رئیسی متفاوت است و هنوز چندان اجماعی بین فعالان بازارها وجود ندارد. برخی انتظار دارند سال‌های نخست رئیس جمهور جدید با تلاش برای فروخواباندن تب دلار، حتی به صورت سرکوب و با فروش دلارهای نفتی همراه باشد. در سوی دیگر برخی اشاره به آن دارند که رئیسی چندان نقشه راه مدون و چشم‌انداز روشنی برای اصلاح اقتصاد ارائه نکرده است و در عین حال سیاست‌های تورم‌زایی را نیز وعده داده است که نگرانی‌های تورمی را در بلندمدت داغ خواهند کرد. اگرچه برخی هم به احتمال افزایش هماهنگی در مجموعه نظام در دولت سیزدهم اشاره دارند و آن را اتفاق مثبتی می‌دانند که می‌تواند از التهاب دلار بکاهد. پیش‌بینی آنکه رئیسی کدام سیاست را اتخاذ خواهد کرد فعلا تا زمان اعلام کابینه او کمی دشوار خواهد بود. در هر صورت انتظار می‌رود در روزهای آینده با مشخص‌تر شدن سمت و سوی سیاست‌گذاری دولت جدید، دلار هم به آن واکنش نشان دهد.

منبع:بورسان:

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.