تاریخ انتشار : جمعه 12 خرداد 1402 - 8:41
کد خبر : 131210

تاثیر پیروزی اردوغان در آینده دموکراسی ترکیه

تاثیر پیروزی اردوغان در آینده دموکراسی ترکیه

آرمان شرق-گروه بین الملل:از نظر میلیون‌ها نفری که به او رای ندادند، اردوغان به عنوان فردی مستبد شناخته می‌شود. او قوه قضاییه را در خدمت خود آورده، کنترل رسانه‌ها را در اختیار گرفته و مخالفان شناخته‌شده- از جمله روزنامه‌نگاران و منتقدان فعال در رسانه‌های اجتماعی- را زندانی کرده است. او هم‌چنین متهم است که به فساد رونق بخشیده و منجر به ساخت و سازهای نامرغوب و نامنظمی شده که تاثیراتش را در زلزله‌های اخیر دیدیم.

تاثیر پیروزی اردوغان در آینده دموکراسی ترکیه

شفقنا آینده– رادیو عمومی ملی- به عنوان یک سازمان رسانه‌ای آمریکایی که برای بیش از ۱۰۰۰ ایستگاه رادیویی تامین محتوا می‌کند- در گزارشی درباره انتخابات ترکیه و پیروزی اردوغان نوشته که انتخاب دوباره اردوغان می‌تواند برای دموکراسی ترکیه سرنوشت‌ساز بوده و نقش این کشور در سطح جهان را پررنگ‌تر کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از رادیو عمومی ملی؛ حالا دیگر با پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه می‌توان گفت که سلطه دو دهه‌ای رئیس‌جمهور اردوغان بر فضای سیاسی این کشور ادامه خواهد یافت. در حقیقت اردوغان که به رویکردهای پوپولیستی و سو استفاده و تغییر شکل قوانین کشور در راستای تحکیم قدرت خود شهرت دارد، حالا یک دوره پنج ساله دیگر را پیش روی خود می‌بیند- و این امر برای کسانی که در سال‌های اخیر به طور مداوم نگران جهت‌گیری آینده و فرجام دموکراسی در این کشور بودند، اهمیت بسیاری می‌تواند داشته باشد.

احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه می‌گوید که در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که روز یکشنبه برگزار شد، اردوغان ۵۲.۱۴ درصد آرا را به دست آورد و ۴۷.۸۶ درصد نیز به رقیبش کمال قلیچداراوغلو تعلق گرفت.

اردوغان در سخنرانی پیروزی خود در کاخ ریاست جمهوری گفت: «این تنها ما نیستیم که پیروز شدیم، بلکه ترکیه بود که پیروز شد. ملت ترکیه بود که با همه عناصرش پیروز شد. این دموکراسی ما بود که پیروز شد».

در واقع در حال حاضر در ترکیه نگرانی‌ها بر وضعیت دموکراسی و کشور متمرکز شده است.

این کشور به عنوان یکی از اعضای کلیدی ناتو و بزرگ‌ترین قدرت نظامی دریای سیاه نقش فزاینده و گاه بحث‌برانگیزی در صحنه قدرت‌های جهان ایفا کرده است.

با این حال در خانه، اردوغان هم‌چنان با تورمی فزاینده دست و پنجه نرم می‌کند- که این امر در کنار واکنش کند و دیرهنگام‌اش به زلزله‌های عظیم زمستان گذشته و البته نگرانی‌هایی که در زمینه احتمال ایجاد حکومت دیکتاتوری تک‌نفره وجود دارد، روزهای انتقادبرانگیز و دشواری برای اردوغان به وجود آورده است..

رجب طیب اردوغان با ایجاد هیاهو بر سر وجود انواع تهدیدات علیه ثبات کشور در انتخابات پیروز شد.

اردوغان ۶۹ ساله با رهبری یک کمپین تفرقه‌افکنانه که در آن روی ترس مردم از بی‌ثباتی و درگیری‌های متعدد و مختلفی چون پیامدهای کودتای سال ۲۰۱۶ سوار شده بود، به پیروزی رسید. او یکی از مهم‌ترین مخالفان خود را به داشتن ارتباط با شبه‌نظامیان کرد متهم کرد که در جنوب شرقی ترکیه حملاتی مداوم علیه نیروهای امنیتی ترکیه انجام می‌دهند. او هم‌چنین جنگ داخلی جاری در کشور همسایه- سوریه- را به مردم کشورش یادآوری کرد. اردوغان در عین حال با استفاده از لفاظی‌های مذهبی و ملی‌گرایانه قول داد ترکیه را به یک قدرت نظامی و صنعتی جهانی تبدیل کند- و حتی در این مسیر تا جایی پیش رفت که از یک ماشین الکتریکی ساخت ترکیه در کمپین انتخاباتی خود استفاده کرد.

رجب طیب اردوغان ظاهراً با این رویکرد توانست با نارضایتی گسترده حاصل از یک بحران اقتصادی که تحت تاثیر تورم بالا و کاهش مداوم ارزش پول ملی ایجاد شده بود- و تأکید اردوغان بر بالا نگه داشتن نرخ‌های بهره هم آن را تشدید کرده بود- مقابله کند. با این حال هنوز هم ناکارآمدی و کارکرد ضعیف دولت در پیگیری سیاست‌ها و قوانین ساختمانی و واکنش دیرهنگام و ناکافی نسبت به زلزله‌های زمستان- که هنوز هم بسیاری آن را عامل تلفات بالای کشته‌شدگان می‌دانند که بالغ بر حدود ۵۰۰۰۰ نفر بوده- انتقادات زیادی را متوجه اردوغان و سیاست‌هایش کرده است.

اردوغان هنوز از خاطرات نخبه‌گرایی دولت‌های قبلی سود می‌برد

دو دهه پیش، اردوغان به عنوان قهرمان طبقه کارگر و محافظه‌کاران مذهبی- که از سوی دولت‌های سکولار قبلی نادیده گرفته می‌شدند- روی کار آمد. در آن زمان سال‌ها بود زنانی که روسری به سر می‌کردند از رفتن به مدرسه یا سر کار منع می‌شدند. اردوغان آن قوانین را تغییر داد و تا به امروز بسیاری از مردم به ویژه زنان محافظه‌کار او را فردی می‌دانند که مراقب آن‌هاست.

بقای دموکراسی ترکیه هنوز در خطر است

از نظر میلیون‌ها نفری که به او رای ندادند، اردوغان به عنوان فردی مستبد شناخته می‌شود. او قوه قضاییه را در خدمت خود آورده، کنترل رسانه‌ها را در اختیار گرفته و مخالفان شناخته‌شده- از جمله روزنامه‌نگاران و منتقدان فعال در رسانه‌های اجتماعی- را زندانی کرده است. او هم‌چنین متهم است که به فساد رونق بخشیده و منجر به ساخت و سازهای نامرغوب و نامنظمی شده که تاثیراتش را در زلزله‌های اخیر دیدیم.

انتخابات ریاست‌جمهوری از این بابت از نظر بسیاری یک مبارزه عادلانه نبود. اردوغان تقریباً بر رسانه‌های تلویزیونی ترکیه کنترل کامل دارد و در حالی که او به طور مکرر و طولانی در تلویزیون ظاهر می‌شد، رقیبش کیلیچداراوغلو مجبور بود برای رساندن پیام خود به رسانه‌های اجتماعی و یوتیوب بسنده کند. اردوغان هم‌چنین از منابع دولتی برای اعطای مزایا به میلیون‌ها شهروند استفاده کرد و در سال گذشته چندین بار حداقل دستمزد را افزایش داد- که خیلی‌ها چنین اقداماتی را در آستانه انتخابات تبلیغاتی می‌دانستند.

با این حال بیراه نیست اگر بگوییم که این انتخابات به فرهنگ دموکراتیک ترکیه انرژی بخشید. مشارکت در انتخابات بالا بود- ۸۴٪- و بسیاری از ترک‌ها عنوان شهروندان شاهد به‌طور داوطلبانه تلاش کردند از امنیت آرا اطمینان حاصل کرده و مانع هرگونه سوء استفاده از قدرت در روند انتخابات شوند.

اما هنوز هم این نگرانی وجود دارد که اردوغان باز هم در مسیر تورم قدرت تک‌نفره راه خود را ادامه دهد. زنان و فعالان اقلیت‌های جنسی نیز نگران هستند که آزادی آن‌ها در پنج سال آینده کاهش بیشتری داشته باشد. به خصوص که اردوغان در طول مبارزات انتخاباتی خود چندین بار به جامعه اقلیت‌های جنسی ترکیه حمله کرد و نظراتی تند درباره آن‌ها بر زبان آورد.

برای همین هم هست که بعد از انتخاب دوباره اردوغان سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر خواستار اتحاد برای حمایت از آزادی‌های مدنی در ترکیه شده‌اند.

پیروزی اردوغان برای برخی از پناهندگان سوری نیز نتایجی تسکین‌دهنده و دلگرم‌کننده می‌تواند به دنبال داشته باشد.

بسیاری از آوارگان سوری نیز که تعدادشان در ترکیه به حدود ۴ میلیون نفر بالغ می‌شود، از جمله کسانی بودند که پیروزی اردوغان را جشن گرفتند. در حدود یک دهه گذشته او بر سیاست درهای باز برای پذیرش پناه‌جویان فراری از جنگ سوریه تاکید داشته است– اگرچه زندگی برای بسیاری از پناهندگان هنوز و هم‌چنان دشوار می‌گذرد.

با این حال پیروزی اردوغان برای کسانی که در اثر تزلزل اقتصادی ترکیه پناهجویان را به عنوان یک بار ارزیابی کرده و خواستار اخراج آن‌ها شدند، نتایج ناامیدکننده‌ای به دنبال خواهد داشت. یکی از آن افراد کیلیچداراوغلو نامزد رقیب اردوغان بود که پیش از انتخابات یک کمپین آشکارا علیه پناهجویان راه‌اندازی کرد و به مردم ترکیه وعده داد مردم سوریه را به سوریه باز خواهد گرداند.

از نظر سیاسی و بین‌المللی هم گفته می‌شود که بعد از پیروزی اردوغان، دولت ترکیه احتمالاً هم‌چنان به بازی شرق و غرب در مسائل بین‌المللی ادامه خواهد داد.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو با موضع‌گیری‌هایش در مورد جنگ در اوکراین و سوریه- که روابط نزدیک خود با روسیه را حفظ کرده و از محکوم کردن این کشور خودداری کرده- اغلب قدرت‌های غربی را ناامید کرده است.

در عین حال، او دامنه نفوذ و کنترل ارتش ترکیه بر مناطقی از شمال سوریه را افزایش داده- که این موضوع موجب نگرانی گروه‌های کرد شده که در مبارزه مداوم با بقایای داعش متحد اصلی ایالات متحده آمریکا هستند.

حالا با پیروزی اردوغان به نظر می‌رسد که در پنج سال آینده نیز احتمالاً شاهد ادامه مسیر فعلی اردوغان و رویکرد معاملاتی او در زمینه سیاست خارجی خواهیم بود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.