تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 مهر 1402 - 12:28
کد خبر : 141106

به بهانه سالروز درگذشت پدر جامعه‌شناسی ایران

به بهانه سالروز درگذشت پدر جامعه‌شناسی ایران

آرمان شرق : ۲۵ مهرماه مصادف است با درگذشت پدر جامعه شناسی ایران . غلامعباس توسلی (زاده ۱ خرداد ۱۳۱۴ رشتخوارو درگذشته ۲۵ مهر ۱۳۹۹ تهران. جامعه‌شناس و عضو پیوسته فرهنگستان علوم.

به بهانه سالروز درگذشت پدر جامعه‌شناسی ایران

آرمان امروز :  ۲۵ مهرماه مصادف است با درگذشت پدر جامعه شناسی ایران . غلامعباس توسلی (زاده ۱ خرداد ۱۳۱۴ رشتخوارو درگذشته ۲۵ مهر ۱۳۹۹ تهران. جامعه‌شناس و عضو پیوسته فرهنگستان علوم.

وی در دانشسرای عالی تهران به تحصیل ادبیات فرانسه و زبان انگلیسی پرداخت و در دوره کارشناسی دانشسرای عالی رتبه نخست را بدست آورد و علاوه بر دریافت مدال فرهنگ با پایه دبیری به استخدام همان نهاد درآمد. سپس با استفاده از امتیاز شاگردان رتبه اول و پس از یکسال تدریس در دانشسرای عالی تهران به اروپا فرستاده شد و تحصیلاتش را در دانشگاه پاریس ادامه داد. در آنجا تصمیم به فراگیری جامعه‌شناسی گرفت و در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت و تدریس با سمت استادیاری را آغاز کرد. علاوه بر تدریس در دانشسرا از همان آغاز ورود، در بخش مطالعات شهری مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران نیز به پژوهش پرداخت. او در مطالعات جامعه‌شناختی از جمله طرح جامع تهران، شیراز، همدان، اراک و چند شهر دیگر همکاری داشت و آن‌ها را سرپرستی می‌کرد.

وی سپس به درخواست دانشگاه ملی ایران، رشته جامعه‌شناسی را در دانشکده ادبیات آن دانشگاه پایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کرد و به تدریس برخی دروس در آنجا پرداخت. در سال ۱۳۵۰ از دانشسرای عالی به دانشگاه تهران منتقل شد و یک سال بعد به دانشیاری ارتقا یافت و یک سال پس از آن به سمت مدیر گروه جامعه‌شناسی برگزیده شد. در سال ۱۳۶۴ دوباره به عنوان مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران برگزیده شد و یک سال بعد نیز به سمت ریاست دانشکده منصوب شد. او همچنین در ایجاد دوره دکترای در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و دانشگاه آزاد نقش بسزایی داشت.  از توسلی ۲۰ جلد کتاب به جا مانده که برخی از آن‌ها مانند نظریه‌های جامعه‌شناسی کار و شغل، جامعه‌شناسی دین و به چاپ‌های زیادی رسیده‌اند. او همچنین نزدیک به ۶۰ مقاله علمی ـ پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و بین‌المللی منتشر کرد. همچنین عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.