تاریخ انتشار : یکشنبه 5 بهمن 1399 - 8:00
کد خبر : 60307

بحران تجزیه انگلیس، آتش زیر خاکستر

بحران تجزیه انگلیس، آتش زیر خاکستر

ارمان شرق-نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که در پی خیزش جدایی طلبان در اسکاتلند و ایرلند شمالی، بحران تجزبه این کشور دوباره اوج گرفته است.

به گزارش ایرنا، نشریه ساندی تایمز روز یکشنبه در گزارشی نوشت که فشار روی دولت انگلیس برای حفظ یکپارچگی این کشور افزایش پیدا کرده چون نظر سنجی ها نشان می‌دهد که بیشتر رای‌دهندگان در اسکاتلند و ایرلند شمالی خواهان برگزاری همه‌پرسی جدایی از انگلیس هستند. بر اساس این نظر سنجی حس وطن پرستی انگلیسی در میان اقوام اسکاتلندی و ایرلند شمالی در سال‌های اخیر به شدت افول کرده است.

این در حالی است که حزب ملی اسکاتلند روز شنبه سند مربوط به نقشه راه برگزاری همه پرسی جدایی از انگلیس را منتشر واعلام آمادگی کرده که بدون اذن دولت مرکزی لندن، همه پرسی استقلال از انگلیس را برگزار می‌کند.

مقام‌های این حزب وعده داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات محلی پارلمان، لایحه‌ای را به رای خواهند گذاشت که پس از پایان بحران کرونا، همه‌پرسی جدایی از انگلیس برگزار شود. نتایج نظرسنجی لوسیدتاک حاکیست که اسکات‌ها انتظار دارند این منطقه تا ۱۰ سال دیگر مستقل شود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بارها مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده و گفته که پس از همه پرسی سال ۲۰۱۴ نیازی به برگزاری دوباره آن وجود ندارد.

در همه پرسی روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳)، ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به ترک این کشور رأی دادند. حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند که رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده و این منطقه مایل است که در اتحادیه اروپا باقی‌ بماند.

در ایرلند شمالی هم ۵۱ درصد مردم در مقابل ۴۴ درصد دیگر خواهان برگزاری همه‌پرسی جدایی از انگلیس هستند. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد مردم ایرلند شمالی انتظار دارند که این منطقه ظرف ۱۰ سال آینده از انگلیس جدا شود.

همچنین در ولز وضعیت چندان تعریفی ندارد و حامیان جدایی از انگلیس به سرعت رو به افزایش است. طبق آمار موسسه نظر سنجی یوگوو، آمار جدایی طلبان ۲۳ درصد نسبت به ۵ سال گذشته افزایش داشته است.

کارشناسان سیاسی می‌گویند که حتی اگر پارلمان‌های محلی در این مناطق به لایحه برگزاری همه پرسی جدایی از انگلیس رای دهند، این مساله باید به تائید دولت مرکزی برسد در غیر این صورت منجر به بحران سیاسی می‌شود.

این درحالیست که مشکلات اقتصادی ناشی از برگزیت، ضعف عملکرد دولت بوریس جانسون در مهار کرونا و بحران اقتصادی از جمله عواملی است که انگلیس را در سراشیبی بحران تجزبه قرار داده است.

جدایی طلبان تا پیش از بحران کرونا، چندین تظاهرات اعتراضی با حضور ده‌ها هزار شرکت‌کننده برگزار کرده و فریاد استقلال طلبی سر داده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.