تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 9:12
کد خبر : 117097

بازگشت به دوران تلخ «محمود»

بازگشت به دوران تلخ «محمود»

آرمان شرق-گروه بین الملل:«تفاوت قطعنامه جدیدی که شورای حکام با پیشنهاد ۱+۳ (آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان) بر علیه ایران صادر کرد در صراحت و ادبیات دستوری است. این نوع ادبیات در عرصه بین‌المللی نشان از عزم جدی کشورهای غربی برای مقابله با فعالیت‌ها هسته‌ای  و تحت فشار قرار دادن ایران را دارد.

آرمان امروز، گروه دیپلماسی: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» برای دومین بار در سال جاری قطعنامه‌ای را بر علیه ایران صادر کرد که پیش از این پیش‌نویس آن از سوی «انگلیس»، «آلمان»، «فرانسه» و البته «آمریکا» روز سه‌شنبه هفته گذشته تهیه شده بود. این قطعنامه در شرایطی بر علیه ایران صادر شد که در هفته‌های اخیر و بعد از ناآرامی‌های سریالی در ایران فشارهای کشورهای غربی در خصوص مسائل حقوق بشری هم افزایش یافته است و برخی از کارشناسان معتقدند که رفته رفته تا چند ماه آینده به صورت کامل روابط ایران و کشورهای غربی قطع خواهد شد. «احیای برجام» که یکی از مسیرهای رسیدن به توافقی دیگر بود، اکنون وضعیت مناسبی ندارد و هر چند مقامات ایران از دعوت و اشتیاق آمریکایی‌ها برای احیای برجام سخن می‌گویند ولی این موضوع از سوی طرف‌های آمریکایی رد می‌شود و آنها معتقدند که نمی‌خواهند وقت‌شان را در زمینه برجام هدر دهند. در شرایطی قرار داریم که نه طرف‌های غربی تلاشی برای دوباره سازی برجام دارند و نه ایران از مواضع خود در ادامه «مقاومت» عقب‌نشینی خواهد کرد. مطهرنیا، تحلیلگر مسائل بین‌الملل معتقد است اگر ایران گام دردناکی به عقب برندارد، شرایط از دوره محمود احمدی‌نژاد هم پرچالش‌تر خواهد بود.
۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند. قطعنامه یادشده «ضروری و فوری می‌داند» که ایران بدون تأخیر «توضیحات فنی موجهی» را درباره ادعاهای مطرح شده و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» فراهم کند. ۲۶ کشور به این قطعنامه رای موافق، ۲ کشور رای مخالف و ۵ کشور رای ممتنع دادند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند. این قطعنامه با مخالف چین و روسیه روبرو شد. ۲۶ کشور به این قطعنامه رای موافق، ۲ کشور رای مخالف و ۵ کشور رای ممتنع دادند.
این سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پس از اجرایی شدن برجام و بسته شدن پرونده مسائل ادعایی پادمانی است که در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ و ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شده بود.واکنش ایران به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام
سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، در خصوص تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام اظهار کرد: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست امروز خود تحت فشار شدید سیاسی کشورهای آمریکا، انگلیسی، فرانسه و آلمان قطعنامه ای علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان به تصویب رساند.
محسن نذیری اصل، ضمن بیان ابن مطلب، افزود: در جریان بررسی این موضوع، حامیان پیش نویس قطعنامه اطلاعات ساختگی و ادعاهای بی اساسی برای توجیه رویکرد غیرسازنده خود به شورای حکام ارائه کرده و کوشیدند این نشست را به ابزاری برای پیگیری اهداف کوته بینانه سیاسی خود و فراتر از چارچوب وظایف و اختیارات آژانس تبدیل نمایند. نماینده کشورمان در ادامه ضمن اشاره به اینکه این دسته از کشورها طی هفته های گذشته از هیچ تلاشی برای زیر سوال بردن تعامل مستمر ایران با آژانس و ایجاد تردید در مورد چشم انداز دستیابی به توافق در خصوص لغو تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و احیای برجام، دریغ نکرده‌اند.
باید شاهد افزایش استحکاک ایران و غرب باشیم
«مهدی مطهرنیا»، تحلیلگر مسائل بین‌‎الملل در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر علیه جمهوری اسلامی ایران، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «تفاوت قطعنامه جدیدی که شورای حکام با پیشنهاد ۱+۳ (آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان) بر علیه ایران صادر کرد در صراحت و ادبیات دستوری است. این نوع ادبیات در عرصه بین‌المللی نشان از عزم جدی کشورهای غربی برای مقابله با فعالیت‌ها هسته‌ای  و تحت فشار قرار دادن ایران را دارد. در مورد برجامه باید بگوییم که نگاه کشورهای موسوم به ۱+۳ گسترده‌تر و متفاوت‌تر با نگاه ایران است. آنها می‌خواهند در قالب برجام نظارت طولی مدت و البته تاثیرگذاری بر فعالیت‌های ایران داشته باشد. در این مورد باید به موضوع دیگری در تفاوت نگاه‌ها اشاره کنیم، این چهار کشور که در حال حاضر ایران را در هر زاویه‌ای تحت فشار قرار می‌دهند، موضوع ایران را تنها به مسائل هسته‌ای گره نزده‌اند. در مقابل ایران می‌خواهد همه مشکلات، اختلافات و چالش‌ها را در قالب برجام حل کند. ایران می‌خواهد تا با امضای توافق‌نامه‌ای مانند برجام همه تحریم‌ها به یکباره برداشته شود ولی توجه داشته باشید که این تنها پرونده ایران در سازمان‌های بین‌المللی نیست که غربی‌ها بر روی آن انگشت گذاشته‌اند و خواستار محدود کردن ایران هستند.»
این تحلیلگر مسایل بین‌الملل در همین مورد و با اشاره به تفاوت نگاه ایران و غرب بر سر مشکلات و اختلاف ادامه می‌دهد: «این تفاوت نگاه‌ها بین ایران و گروه ۱+۳ استحکاک بیشتری ایجاد خواهد کرد و در ماه‌های آینده باید در انتظار تندتر شدن واکنش‌های فی‌مابین باشیم. این تفاوت‌ها در تعریف مذاکرات که در سال‌های اخیر همواره باعث به بن‌بست رسیدن مذاکرات را در پی داشت که رفته رفته پیچیده‌تر خواهد شد. توجه داشته باشد که در این خصوص نه ایران می‌خواهد در سیاست‌های خود تغییراتی ایجاد کند و نه شرکای آمریکا تغییری در شرط‌های خود ایجاد می‌کنند. در این شرایط هیچ روزنه‌ای برای رسیدن به توافق و یا ایجای فضای گفتمانی وجود ندارد و مسیر همواره در حال مسدود شدن است. دولت کنونی ایران در این شرایط سعی می‌کند به ایدئولوژی خود یعنی «مقاومت در برابر فشارهای غربی‌ها» ادامه دهد و به نظر قصدی برای عقب‌نشینی هم ندارد. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که وضعیت جغرافیایی ایران را در شرایطی قرار داده است که در نزدیکی تغییرات جهانی قرار دارد. در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که در نقشه‌های کشورهای استقلال یافته از جماهیر شوروی تغییراتی به وجود آمده است و این روند در قالب «نظم نوین جهانی» ادامه خواهد داشت. در چنین وضعیتی باید پیش‌بینی کنیم که این فشارها و قطعنامه‌ها بر علیه ایران همچنان ادامه خواهد داشت.»
مطهرنیا در پاسخ به این سوال که پس از صدور این قطعنامه‌ها آیا می‌توان گفت که ایران به وضعیت دوران ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» باز خواهد گشت، اضافه می‌کند: «بعد از اتمام دوران محمود احمدی‌نژاد دولت «حسن روحانی» توانست برجام را به سرانجام برساند و بسیاری از موانع از جمله تحریم‌های اقتصادی کنار رفت. ولی بعد از خروج ترامپ از برجام شاهد بازگشت به دوران پسا احمدی‌نژاد بودیم. همانطور که اشاره کردم هیچ روزنه‌ای برای مذاکره و رسیدن به نتیجه وجود ندارد مگر اینکه ایران بخواهد از برخی مواضع خود کوتاه بیاید و گام به عقب بردارد. اگر نشانه‌های زمان کنونی را با آن روزها مقایسه کنیم باید بگوییم که حتی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که شرایط سخت‌تر از دوران احمدی‌نژاد در انتظار ایران است مگر اینکه ایران بخواهد گام دردناکی به عقب بردارد.»
او در واکنش به رای منفی چین و روسیه به قطعنامه صادر شده از سوی شورای حکام می‌گوید: «این دو کشور در چنین مواقعی تلاش می‌کنند که خود را به عنوان حامی ایران در جوامع بین‌الملل معرفی کنند ولی توجه داشت داشته باشید که در طول این سال‌ها آنچنان که باید نتوانستند در سیاست‌های اعمالی خود از ایران حمایت کنند و به‌نظر نمی‌توانند در آینده به‌عنوان متحد منافع ایران نقشی داشته باشند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.