تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 شهریور 1402 - 14:11
کد خبر : 138429

دکتر الهام رحیمیان ، پژوهشگر و عضو صندوق اعتباری هنر در گفت و گو با آرمان شرق مطرح کرد:

شکاف اجتماعی در حال تشدید است

شکاف اجتماعی در حال تشدید است

آرمان شرق-گروه جامعه:نظریه‌‌پردازان این حوزه، شکاف اجتماعی را دارای مراحل غیرفعال، نیمه‌‌فعال و فعال می‌‌دانند که مهم‌‌ترین حالت آن زمانی است که شکاف‌‌های غیرفعال یا نیمه‌‌فعال به فعال تبدیل و دارای پتانسیل برای بسیج سیاسی گروه‌‌های درگیر و اقدام برای برخورد با یکدیگر می‌‌شوند

شکاف اجتماعی در جامعه ما  به اوج خود نزدیک می شود

الهام رحیمیان ، عضو انجمن روانشناسان آمریکا و عضو شورای بین المللی پرستاران (International Council of Nurses)

نقاش ، نویسنده و پژوهشگر ارشد حوزه روابط اجتماعی ، وضعیت امروز جامعه  را پر چالش دانست.

جامعه امروز ما به دلیل بروز ناهنجاری های بین گروهی متاسفانه دچار گسستگی های فرهنگی شده است در واقع ما با یک جامعه  پر از انشعابات درون گروهی و فرا گروهی رو به رو  هستیم. چالش هایی که در منافع ، ارزش ها و موقعیت افراد ریشه دارد.

از دکتر  الهام رحمیمیان تا کنون بیش از ۶ عنوان کتاب و مقالات متعدد در حوزه روابط اجتماعی ، تربیت و آموزش و روانشناسی اجتماعی به چاپ رسیده است. همچنین مجموعه اشعار وی در سال ۹۶ نیز منتشر گردیده است.

وی ادامه داد: تفاوت هایی در جامعه ما از سالیان دور  ملموس بود که اکنون به تفاوت های بنیادین تبدیل شده اند، اما فرا تر از آن برخی شواهد بیان‌کنندۀ فراهم‌شدن زمینۀ بروز چالش های  اجتماعی عمیق تر هستند.

تغییرات سریع  فرهنگی ناشی از  گذار از سنت به مدرنیسم، تحولات و نابسامانی‌‌ها و هجمه‌‌های فرهنگی نظام سرمایه‌داری جهانی، توزیع نابرابر منابع، دگرگونی قشربندی اجتماعی و سبک‌‌های زندگی متفاوت و جامعه‌‌پذیری‌‌های گوناگون، گرو‌‌ه‌‌بندی‌‌های اجتماعی را پررنگ‌‌تر و خطوط تفکیک و جدایی بین آنها را عمیق‌‌تر می‌کند

این گروه‌‌بندی‌‌ها و عضویت‌‌های گروهی ناشی از آنها و تعاملات اعضای آنها با هم به اعضای خود هویت می‌‌بخشد و احساس جدایی از سایر گروه‌‌ها و تعلق بیشتر به گروه خودی را تشدید می‌کند. تشدید تعلقات درون‌‌گروهی و سازمان‌دهی و متشکل‌شدن آنها، امکان تقابل عملی و بروز تضاد و خشونت اجتماعی را فراهم می‌کند.

 

الهام رحیمیان همچنین ادامه داد ، ما در حوزه سیاست گذاری های فرهنگی نیازمند تحولات جدی هستیم.برخی سیاست‌‌گذاری‌‌‌‌ها، برنامه‌‌ها، اقدامات سوء و رویدادها در سال‌‌های اخیر از یک سو و اقدامات نیروهای رقیب در عرصۀ بین‌‌المللی ازسوی دیگر، همبستگی و انسجام اجتماعی ما را کاهش و زمینه برای فعال‌شدن شکاف‌‌های اجتماعی را افزایش داده‌اند. این شرایط موجب گسترش بی‌اعتمادی فردی و بین‌‌گروهی نظیر جوانان، زنان، اقلیت‌‌های مذهبی، برخی اقوام و … افزایش کنش‌‌های رقابت‌‌‌‌جویانۀ گروه‌‌های اجتماعی و کاهش تعاملات همکارانه شده و بر پیشرفت و توسعۀ جامعه در ابعاد مختلف تأثیر گذاشته است غفلت از این مسئلۀ اجتماعی مهم و انجام‌ندادن اقدام مناسب برای جلوگیری و رفع آن، شرایطی به وجود آورده و در برخی مواقع حساس، سبب شده است نیروهای اجتماعی در مقابل هم بایستند و پس از آن وقایع، شکاف‌‌ها نیز عمیق‌‌تر، ماندگارتر و تثبیت ‌‌شده‌‌اند. نگرانی آن است که شکاف‌‌ها که از تفاوت و تعارض در ارزش‌‌ها و منافع آغاز شده‌اند و به‌‌مرور زمان به پیروان خود هویت بخشیده‌‌اند، آنها را برای اقدامات عملی خصمانه و خشن،سازماندهی و به تضاد و خشونت اجتماعی تبدیل کنند.

وی همچنین در موافقت با نظریه پردازان مطرح کرد:نظریه‌‌پردازان این حوزه، شکاف اجتماعی را دارای مراحل غیرفعال، نیمه‌‌فعال و فعال می‌‌دانند که مهم‌‌ترین حالت آن زمانی است که شکاف‌‌های غیرفعال یا نیمه‌‌فعال به فعال تبدیل و دارای پتانسیل برای بسیج سیاسی گروه‌‌های درگیر و اقدام برای برخورد با یکدیگر می‌‌شوند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.