تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1402 - 8:10
کد خبر : 149550

اطلاع ‌رسانی قطره چکانی از انتخابات یازدهم اسفند!

اطلاع ‌رسانی قطره چکانی از انتخابات یازدهم اسفند!

آرمان شرق-گروه سیاست:طبق فهرستی که ایرنا منتشر کرده و البته که از سوی وزارت کشور نبوده، ۵ استان با بیشترین میزان مشارکت، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۷/۶۴ درصد، خراسان جنوبی با ۸/۶۳ درصد، هرمزگان با ۴۸/۵۷ درصد، خراسان شمالی با ۵/۵۵ درصد و گلستان با ۹/۵۴ درصد بوده‌اند. ۵ استانی هم که به لحاظ مشارکت در پایین فهرست قرار گرفته‌اند، اصفهان با ۰۴/۳۷ درصد، مرکزی با ۴/۳۶ درصد، تهران با ۳۴ درصد، کردستان با ۵۴/۳۰ درصد و البرز با ۴/۲۸ درصد بوده‌اند.

اطلاع ‌رسانی قطره چکانی از انتخابات یازدهم اسفند!

 

با گذشت حدود ۴۸ ساعت از پایان رای‌گیری، تقریبا تکلیف اکثر کرسی‌های مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مشخص شده است، اما در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر و همچنین استان تهران هنوز مشخص نشده و وزارت کشور همچنان به صورت قطره‌چکانی در حال ارایه گزارش آمار و ارقام تهران است؛ البته که مجری انتخابات، بعضا شیرفلکه آمار تهران را کامل می‌بندد و افکار عمومی در خلأ آمار انتخابات می‌ماند.

تا زمان تنظیم این گزارش که عصر یکشنبه است، نتایج قطعی انتخابات مجلس خبرگان تهران منتشر نشده است. آخرین نتیجه‌ای که از نتایج خبرگان تهران منتشر شده، مربوط به ساعت ۲۲ شنبه شب است که بالاترین رای از آن محسن قمی با حدود ۸۳۶ هزار رای است. در حوزه انتخابیه کل استان تهران بر اساس آمار موجود ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار و ۱۹۴ نفر واجد شرایط رای دادن هستند. در حوزه انتخابیه تهران نیز برای مجلس شورای اسلامی مانند خبرگان در تهران است؛ نتایج نهایی تا عصر یکشنبه اعلام نشده است. طبق آخرین آمار اعلامی برای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران، محمود نبویان با ۵۴۵ هزار رای در صدر فهرست تهران است. حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر هم ۷ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۳۵۷ نفر واجد شرایط رای دادن داشته است.

جنگ روایت‌ها بر سر آرای باطله

با این حال وزارت کشور همچنان از اعلام آمار مشارکت در استان تهران و حوزه انتخابیه تهران، امتناع می‌کند؛ چرا که طبق روال مرسوم، از ساعاتی بعد از آغاز روند رای‌گیری، وزارت کشور هر چند ساعت، میزان مشارکت را منتشر می‌کرد که در این انتخابات، وزارت کشور در بدعتی جدید از این کار خودداری کرد. همین عدم شفافیت وزارت کشور باعث شده تا بازار گمانه‌زنی‌ها درباره آرای باطله در تهران داغ شود. در حالی که برخی از مشارکت حدود ۴۰ درصدی رای باطله‌ها در حوزه انتخابیه تهران خبر می‌دادند، خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نوشت: «شنیده‌های مهر حاکی از آن است که آرای باطله فقط کمتر از ۱۲ درصد کل آرای ماخوذه در این حوزه را شامل می‌شود.» با این حال وزارت کشور که در پایین‌ترین سطح اطلاع‌رسانی و شفافیت پیرامون انتخابات به سر می‌برد، نه آرای باطله ۴۰ درصدی را تایید و تکذیب کرد و نه آمار زیر ۱۲ درصدی را.

اما مشخص نیست که وزارت کشور به چه علت آماری از مشارکت‌کنندگان تهرانی منتشر نمی‌کند؛ چرا که هم رای‌دهندگان به صورت آنلاین ثبت می‌شوند و هم آمار تعرفه‌های استفاده شده مشخص هستند.

از سوی دیگر، نکته عجیبی که در انتخابات یازدهم اسفند مشاهده شده، تعرفه‌های مجلس و خبرگان بود که به یکدیگر متصل بودند. بر اساس مشاهدات، این دو تعرفه رای که مربوط به دو انتخابات مجزاست، با همدیگر تحویل رای‌دهنده می‌شده است. به عبارت دیگر، اگر کسی فقط می‌خواسته که در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کند و در مجلس شورای اسلامی رای ندهد یا برعکس، چنین امکانی وجود نداشته و رای‌دهنده هر دو تعرفه را دریافت می‌کرده است.

تکلیف ۲۳۱ کرسی روشن شد

عصر دیروز محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که «از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی، تکلیف ۲۳۱ کرسی تاکنون مشخص شده است. آنچه مشخص نشده مربوط به آرای تهران و حوزه‌های انتخابیه‌ای است که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شده است.» او افزوده که «۳۰ حوزه انتخابیه مجلس خبرگان رهبری نیز نهایی شده و از ۸۸ کرسی، ۷۲ کرسی نماینده خود را شناختند.»

۱۳۵ تازه‌نماینده

خبرگزاری تسنیم، بر اساس نتایج اعلام شده نوشته از میان ۲۹۰ نماینده فعلی مجلس، ۱۳۵ نفر نتوانسته‌اند دوباره وارد مجلس شوند و چهره‌های جدیدی راهی پارلمان می‌شوند.

۷ نماینده از استان آذربایجان شرقی، ۸ نماینده از آذربایجان غربی، ۴ نماینده از اردبیل، ۹ نماینده از اصفهان، ۱ نماینده از بوشهر، ۴ نماینده از شهرستان‌های استان تهران، ۳ نماینده از چهارمحال و بختیاری، یک نماینده از خراسان جنوبی، ۹ نماینده از خراسان رضوی، ۳ نماینده خراسان شمالی، ۱۱ نماینده از خوزستان، ۲ نماینده از زنجان، ۲ نماینده از سمنان، ۵ نماینده از سیستان و بلوچستان، ۶ نماینده از فارس، ۲ نماینده از قزوین، ۲ نماینده از قم، ۴ نماینده از کردستان، ۸ نماینده از کرمان، ۳ نماینده از کرمانشاه، ۲ نماینده از کهگیلویه و بویراحمد، ۳ نماینده از گلستان، ۹ نماینده از گیلان، ۴ نماینده از لرستان، ۵ نماینده از مازندران، ۵ نماینده از مرکزی، ۲ نماینده از هرمزگان، ۴ نماینده از همدان و یک نماینده از یزد نتوانسته‌اند راهی مجلس شوند. البته تعداد نمایندگان جدید در مجلس دوازدهم، احتمالا بعد از برگزاری دور دوم انتخابات بیشتر هم بشود.

کرسی‌های تهران معلق

خبرگزاری مهر در خبری، از مشخص شدن تکلیف ۱۵ کرسی از ۳۰ کرسی نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران خبر داده است. طبق خبر منتشره، این ۱۵ نفر به ترتیب عبارتند از: سیدمحمود نبویان، حمید رسایی، امیرحسین ثابتی‌منفرد، محمدباقر قالیباف، رضا تقی پورانوری، روح‌اله ایزدخواه، مرتضی آقاطهرانی، منوچهر متکی، اسمعیل کوثری، مهدی کوچک‌زاده، سیدعلی یزدی‌خواه، علی خضریان، مالک شریعتی نیاسر، کامران غضنفری و احمد نادری. به عبارت دیگر این ۱۵ نامزد، توانسته‌اند بیش از ۲۰درصد آرای ماخوذه را کسب کنند. آخرین نفری که توانسته این میزان رای را کسب کند، طبق این فهرست، ۲۷۵ هزار رای دارد. بر اساس قانون انتخابات، به تعداد دو برابر کرسی‌های باقیمانده، از میان نامزدها به ترتیب آرا فرصت حضور درمرحله دوم را خواهند داشت.

ایرنا: بیشترین نرخ مشارکت به استان‌های محروم اختصاص داشت

خبرگزاری دولتی ایرنا، در تحلیلی از میزان مشارکت در انتخابات که ۴۰.۸ درصد بوده، نوشته «در حالی که دشمنان ایران بر طبل توخالی تحریم انتخابات از سوی مردم به بهانه‌های معیشتی می‌کوبیدند، اما اتفاقا این مردم استان‌های محروم بودند که پای آرمان‌های نظام و انقلاب و کشورشان ایستادند.» این خبرگزاری در ادامه با بیان اینکه «همواره در تمامی انتخابات، عده‌ای با هزینه‌های گزاف برای دلسردی و ناامیدی مردم از صندوق رای تمام تلاش و اهتمام خود را به‌کار گرفتند»، افزوده «در این دوره هم علاوه بر مدعیان تحریم انتخابات از سوی رسانه‌ای‌ها یا «به اصطلاح فعالان سیاسی» خارج‌نشین که عداوت‌شان با ایران و اسلام و انقلاب محرز است، بخش مهمی از نیروهای مدعی اصلاح‌طلبی نیز بی‌پروا بر طبل تو خالی تحریم انتخابات کوبیدند و بر آتشی که ضد انقلاب روشن کرده بود، دمیدند. جالب آنکه یکی از عللی که به مردم القا می‌کردند که نباید در انتخابات شرکت کرد، بحث معیشت و وضعیت اقتصادی و نرخ ارز و تورم بود و لذا باید اصلی‌ترین مخاطب این ادعا، اقشار محروم باشند ولی اتفاقا بیشترین نرخ مشارکت به استان‌های محروم اختصاص داشت.»

پایین‌ترین و بالاترین مشارکت؛ البته غیررسمی

طبق فهرستی که ایرنا منتشر کرده و البته که از سوی وزارت کشور نبوده، ۵ استان با بیشترین میزان مشارکت، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۷/۶۴ درصد، خراسان جنوبی با ۸/۶۳ درصد، هرمزگان با ۴۸/۵۷ درصد، خراسان شمالی با ۵/۵۵ درصد و گلستان با ۹/۵۴ درصد بوده‌اند. ۵ استانی هم که به لحاظ مشارکت در پایین فهرست قرار گرفته‌اند، اصفهان با ۰۴/۳۷ درصد، مرکزی با ۴/۳۶ درصد، تهران با ۳۴ درصد، کردستان با ۵۴/۳۰ درصد و البرز با ۴/۲۸ درصد بوده‌اند. این در حالی است که برخلاف ادعای ایرنا، استان کردستان که یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است، در پایین این فهرست جای دارد. همچنین البرز و مرکزی را هم نمی‌توان در زمره استان‌های برخوردار به حساب آورد.

هرچند ایرنا این فهرست ادعایی را منتشر کرده اما هنوز آمار رسمی از سوی وزارت کشور برای برخی استان‌ها از جمله تهران منتشر نکرده است.

فهرست‌های تهران

از آنجایی که در تهران مانند بسیاری از حوزه‌های انتخابیه دیگر انتخابات مجلس رقابت محافظه‌کاران با محافظه‌کاران بود، در تهران این طیف سیاسی ۵ فهرست برای هواداران خود که در انتخابات شرکت می‌کردند، منتشر کردند. فهرست اول که به فهرست چنارها معروف شد، آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانست رای جمع کند و شاخص‌ترین نامزد این لیست یعنی محمدباقر قالیباف، رییس فعلی مجلس نتوانست از جایگاه نخست انتخابات ۴ سال قبل خود دفاع کند و به رتبه چهارم سقوط کرد. قالیباف از فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی می‌آمد که نهایتا با جبهه پایداری ائتلاف کرد.

فهرست دیگر مربوط به تشکلی به نام «امنا» می‌شود که حاصل جمع «شریان» به رهبری حمید رسایی است. دیگر لیست تهران، فهرست شورای وحدت بود که متشکل از جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) به علاوه جامعه اسلامی مهندسین می‌شود. یک فهرستی که تازه‌وارد محسوب می‌شد، موسوم به «جبهه صبح ایران» ‌است که صحنه‌گردان آن علی‌اکبر رائفی‌پور استاد خودخوانده و رییس تشکیلاتی به نام مصاف است. این فهرست نیز در روزهای منتهی به انتخابات دست به انتشار لیستی زد که بیشترین اشتراکات را با لیست «امنا» داشت. آخرین فهرست محافظه‌کاران نیز مربوط به جبهه متحد انقلاب اسلامی بود که محوریت آن با تشکیلات نزدیک به علیرضا زاکانی شهردار فعلی تهران است.

بدل خوردن شورای ائتلاف از سوپرتندروها

در نتیجه تعدد فهرست‌های محافظه‌کاران، شورای ائتلاف به نوعی گوشه رینگ افتاد؛ از این جهت که جبهه پایداری در جریان ائتلاف با فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، توانست از سهم این لیست کم کند. از سوی دیگر با جای گرفتن پایداری‌چی‌های حاضر در فهرست مشترک شانا و پایداری، در حداقل دو لیست دیگر محافظه‌کاران و همچنین دو فهرست با همپوشانی بالا توانستند نامزدهایی که سهم شورای ائتلاف بودند را عقب بزنند و خود بر صدر بنشینند. بنا بر این شورای ائتلاف که تصور می‌کرد با تعدد فهرست‌های محافظه‌کاران رقیبش می‌تواند به راحتی پیروز شود، فن بدل خورد و نتوانست شرایط را آنچنانکه برنامه داشت پیش ببرد.

با تمام این اوصاف و مهم‌تر اینکه هنوز تکلیف ۱۵ کرسی تهران مشخص نشده، باید منتظر مرحله دوم انتخابات مجلس ماند؛ با توجه به فضای پیش آمده، بعید است که ترکیب سوپر تندرویی که در حال حاکم شدن بر مجلس دوازدهم هستند، دستخوش تغییراتی محسوس شود. البته که اگر وزارت کشور صلاح ببیند و آمار تهران را به صورت قطعی اعلام کند!

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.