تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 7:29
کد خبر : 145153

امکان سوخت گیری با کارت از صبح امروز

اختلال در پمپ‌بنزین‌ها ؛ چرا تکرار؟

اختلال در پمپ‌بنزین‌ها ؛ چرا تکرار؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد:روز گذشته برای دومین بار در دو سال گذشته، سامانه سوخت کشور هک شد. موضوعی که چند ساعت بعد گروهی به نام «گنجشک درنده» مسئولیت آن را به عهده گرفت. حمله ای که نشان داد علی رغم ضرب المثل؛ مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد، مسئولان نتوانسته اند از حمله پیشین برای ارتقای سطح امنیت شبکه های خود تجربه کسب کنند.

اختلال در پمپ‌بنزین‌ها ؛ چرا تکرار؟

بنزین

«آرمان امروز» به بهانه حمله سایبری دوباره به شبکه سوخت رسانی ایران گزارش می دهد:

 

 

آرمان امروز- حمید رضا خالدی: روز گذشته برای دومین بار در دو سال گذشته، سامانه سوخت کشور هک شد. موضوعی که چند ساعت بعد گروهی به نام «گنجشک درنده» مسئولیت آن را به عهده گرفت. حمله ای که نشان داد علی رغم ضرب المثل؛ مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد، مسئولان نتوانسته اند از حمله پیشین برای ارتقای سطح امنیت شبکه های خود تجربه کسب کنند.

بعد  از این حمله سایبری بود که درصد بالایی از جایگاه های سوخت از مدار خارج شده و قادر نبودند به مردم بنزین بفروشند. در همین زمینه وزیر نفت، جواد اوجی در برنامه تلویزیونی گفت: امروز ساعت ۱۰ به بعد به صورت پراکنده در سراسر کشور جایگاه‌ها به ما اطلاع دادند که بعضی از جایگاه‌ها در سراسر کشور دچار حمله سایبری شدند و عملیات سوخت‌گیری متوقف شده است.

وی با طرح اینکه به محض این که این اتفاق رقم خورد سریع ستاد بحران را در شرک ملی پخش پالایش شکل گرفت گفت: خود بنده هم آنجا حضور پیدا کردم با حضور مدیران و از آنجا یک فرمان و دستور دادیم که تمامی همکاران‌مان در حوزه وزارت نفت بالاخص شرکت پالایش پخش بسیج شوند، چون خوشبختانه ما سال ۱۴۰۰ هم این تجربه را داشتیم سریعاً به صورت دستی تلمبه‌ای همکاران این جایگاه و این مراحل سوخت‌گیری انجام شود  وقفه‌ای در عملیات سوخت‌گیری صورت نگیرد که خوشبختانه تا این لحظه که من خدمت شما هستم دربیش از هزار و ششصد جایگاه سوخت در سراسر کشور عملیات سوخت‌گیری بدون کارت سوخت انجام می‌شود، چون هنوز ما سامانه را برنگرداندیم به صورت آفلاین یا به صورت دستی تلمبه‌ها در جایگاه‌ها فعال هستند.  وی عنوان کرد: ان‌شاءالله ظرف دو ساعت آتی همه جایگاه‌های کشور به صورت دستی فعال می‌شوند یعنی هموطنان عزیزی که به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند بدون استفاده از کارت سوخت و با همان سهمیه آزاد عملیات سوخت‌گیری انجام می‌شود.  اما این حمله باعث شد تا دوباره صف های طولانی در جایگاه های سوخت تشکیل دهد و بازار شایعات نیز به همان نسبت داغ شود. شایعاتی چون احتمال عنقریب قیمت بنزین. با این حال اوجی این شایعه را قاطعانه رد کرد و و گفت: موجودی ذخایر بنزین ما خوب است و تأمین سوخت دارد روال عادی‌اش انجام می‌شود و همچنین سهمیه کارت سوخت‌های مردم عزیز هم محفوظ می‌ماند، هیچ خللی هم در سهمیه ایجاد نشده است. در همین زمینه جلیل سالاری، معاون وزیر نفت نیزبا اشاره به اینکه ۴۲۰۰ جایگاه سوخت در سطح کشور داریم، گفت: حمله سایبری همه ۴۲۰۰ جایگاه را هدف گرفت اما برای ۶۰ درصد از جایگاه‌های سوخت دچار اختلال در روند خدمت‌رسانی شدند. معاون وزیر نفت گفت: هم اکنون ۲۴۵۰ جایگاه به صورت آفلاین به مردم خدمت می‌رساند و تا ۲ ساعت آینده ۱۷۵۰ جایگاه دیگر نیز در مسیر خدمت رسانی قرار می‌گیرند.

در عمل

این اخبار اما حاوی یک نکته مشترک بود. اینکه تا ساعت ۱۴ الی ۱۵ همه جایگاه ها به صورت آفلاین فعال خواهد شد. با این حال گشت و گذار میدانی خبرنگار ما حکایت از صف های طلانی در بسیاری از جایگاه ها و تعطیلی تعدادی دیگر تا ساعت ۱۶ روز گذشته داشت.  یکی از کارکنان پمپ بنزین امیرآباد که تازه به صورت آفلاین فعال شده است به خبرنگار ما می گوید: می توانید بدون کارت بنزین بزنید. یعنی پمپ ها یکسره شده است. فقط کافی است نازل را بردارید و بدون کارت بنزین بزنید. گرچه البته بنزین ۳ هزار تومان محاسبه خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که چطور جایگاه شما به این زودی – حدود ظهر- فعال شده است؟ نیز می گوید: چون خود وزیر اینجا آمد و همکارانشان مجبور بودند برای اینکه نشان دهند همه چیز عادی است، پمپ های ما را فعال کنند.  در چنین شرایطی و در حالیکه  یک گروه اسرائیلی به نام «گنجشک درنده»  مسئولیت هک شدن پمپ‌بنزین‌های ایران را بر عهده گرفت.   سازمان پدافند غیرعامل کشور به عنوان اصلی ترین متولی این ماجرا، پس از چند ساعت  در خصوص بروز اختلال در سامانه سوخت اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشت: از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم های لازم جهت رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت.

زیر ساخت های فرسوده

مهدی مصلحی، کارشناس امنیت شبکه، درباره علت تعدد حملات سایبری به «انتخاب» گفت: کشور‌هایی که با ما در تضاد هستند، در حوزه‌های امنیت سایبری جزو بهترین‌ها در جهان هستند، اما خوشبتخانه در سال‌های اخیر نیروی متخصص در زمینه امنیت سایبری کم نداشتیم؛ درست است که درصد قابل توجهی مهاجرت کردند، اما نیرو‌های متخصص خوب داریم.  افزود: اتفاقی که باعث می‌شود حملات سایبری تکرار شود و حتی در برخی صنایع چند بار پیش آمده ناشی از این است که زیرساخت‌های ما در امنیت سایبری بروز نیست و نیروی متخصص ناچار است که خود را با شرایط فعلی هماهنگ کند.

انواع احتمالات

سهیل تقوی یکی دیگر از کارشناسان فضای مجازی است نیز در مورد حمله سایبری اخیر به «آرمان امروز» می گوید: اصولا هیچ وقت امنیت صد درصدی نیست. چون همیشه راه هایی برای دور زدن بخش های امنیتی وجود دارد.

وی با ذکر اینکه برای قضاوت و تحلیل بهتر باید با ساختار امنیت شبکه وزارت نفت آشنا بود می گوید: واقعیت این است که ما هیچ چیزی در مورد شرایط این شبکه نمی دانیم تا بتوانیم تحلیلی در مورد آن داشته باشیم. اما قدر مسلم این است که دستگاه هایی مانند پدافند غیرعامل و یا مرکز ملی فضای مجازی باید این حمله ها را بررسی کنند و ببینند اشکال کار کجاست؟

این کارشناس فضای مجازی همچنین تصریح می کند: نقطه ضعف ما در این حوزه آن است که تجهیزات زیرساختی شبکه های ما و بخصوص نهادهای مهم و بزرگ ما همگی آمریکایی یا اروپایی هستند. حتی بخشی از امنیت شبکه ما نیز ساخت اسرائیل است. بنابراین عجیب نخواهد بود اگر گروه هایی بخواهند به اصطلاح از «درپشتی» این دستگاه ها، به شبکه های ما نفوذ کرده و آنها را مورد حمله قرار دهند! وی با ذکر اینکه بهترین گزینه در حال حاضر این است که مسئولین در این زمینه شفاف سازی کنند تصریح می کند: ممکن است این حمله به طرق مختلفی انجام شده باشد. مثلا ممکن است یکی از کارشناسان سهوا یا به هر دلیلی به یک منطقه ای از شبکه متصل شده باشد که راه نفوذ را برای هکرها باز کرده است.

تقوی ادامه می دهد: یا اینکه اصلا ممکن است این حمله، یک عملیات ترکیبی باشد. یعنی شامل جاسوسی، نفوذ و هک باشد. در چنین شرایطی ممکن است هکری از خارج از مرزها؛ نیرویی در داخل کشور را حمایت کند تا وی بتواند به شبکه ای نفوذ کند. ولی هر آنچکه هست به نظرم دولت باید هر چه سریعتر فکری برای اینگونه حملات سایبری بکند!

براساس آخرین اخبار منتشر شده تا لحظه تنظیم این گزارش مسئولان وعده دادند که تا امروز مشکل استفاده از کارت‌های سوخت در پمپ بنزین‌ها برطرف می‌شود. وعده‌ای که شهروندان می‌توانند صحت آن را امروز مشاهده کنند

امکان سوخت گیری با کارت از صبح امروز

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده نفتی در گفت و گویی تلویزیونی، با اشاره به وضعیت جایگاه‌های سوخت، اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته ۴۰۰۰ جایگاه فعال شده و ۱۲۰ جایگاه باقی مانده که در مناطق بین استان‌ها هستند و این جایگاه‌ها نیز امشب فعال می‌شود. وی افزود: از اینکه این اختلال ایجاد شده به نیابت از همکارانم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم با تلاشی که تا فردا صبح صورت می‌گیرد مسیر کارت سوخت را نیز فراهم کنیم و مردم بتوانند از مسیر سهمیه نیز سوخت گیری را انجام دهند.
امکان سوخت گیری با کارت از صبح فردا  / ۱۲۰ جایگاه دیگر برای فعال سازی باقی ماندهمدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده نفتی گفت: تاکنون ۴۰۰۰ جایگاه وارد مدار شده اند و در تلاش هستیم تا ساعات آینده شرایطی را فراهم کنیم تا مردم با استفاده از کار سوخت خود بتوانند فرایند سوخت گیری را انجام دهند.
به گزارش «انتخاب»؛ جلیل سالاری در گفت و گویی تلویزیونی، با اشاره به وضعیت جایگاه های سوخت، اظهار کرد: با تلاش های صورت گرفته ۴۰۰۰ جایگاه فعال شده و ۱۲۰ جایگاه باقی مانده که در مناطق بین استان ها هستند و این جایگاه ها نیز امشب فعال می شود.
به نوشته ایسنا، وی افزود: از اینکه این اختلال ایجاد شده به نیابت از همکارانم عذرخواهی می کنم و امیدوارم با تلاشی که تا فردا صبح صورت می گیرد مسیر کارت سوخت را نیز فراهم کنیم و مردم بتوانند از مسیر سهمیه نیز سوخت گیری را انجام دهند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده نفتی در ادامه گفت: با توجه به تجاربی که  همکاران دارند نیروهای فنی و مهندسی را در کلیه مناطق فعال کردیم و ظرفیت تمام بخش ها را به کارگرفته ایم تا بتوانیم این چالش را برطرف کنیم و مردم بتوانند طبق روال عادی از طریق کارت سوخت تا ساعات آینده سوخت گیری کنند.
به گفته سالاری این کار به صورت پایلوت در دو جایگاه تهران انجام شد و امروز مردم سوختگیری را مشاهده کردند و ارتباط با سیستم را برقرار کردیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.