تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402 - 8:23
کد خبر : 147736

آیا «علی لاریجانی» همچنان اصولگراست؟

آیا «علی لاریجانی» همچنان اصولگراست؟

آرمان شرق-گروه سیاست:باتوجه به شرایط کنونی اردوگاه اصولگرایی باید لاریجانی را یک اصولگرای عاقل بدانیم که سعی کرده تا با میانه‌روی و تعادل به ارزش‌های دیگر جریان‌ها و شخصیت‌ها احترام بگذارد. او و شخصیت‌های مانند لاریجانی ایران را برای ایرانی می‌داند و می‌خواهند که هرچه امکانات و سرمایه وجود دارد در خدمت همه شهروندان و احزاب و جریان‌های سیاسی قرار دهند.

آیا «علی لاریجانی» همچنان اصولگراست؟

آرمان امروز، گروه سیاسی: اردوگاه چند پاره شده اصولگرایی درحالی پا به میدان انتخابات ۱۱ اسفند می‌گذارد که خبری از لیست واحد نیست. هرچند به‌نظر می‌رسد که اردوگاه‌های دیگر مانند «اصلاح‌طلبان» و «اعتدالیون» لیست مشخصی برای انتخابات ندارند ولی به‌نظر می‌آید اصولگراها با لیست‌های متعدد وارد رقابت درون اردوگاهی خواهند شد. تا اینجا می‌توانیم بگوییم که «جبهه پایداری» و دیگر شاخه‌های تندروی اصولگرا یک لیست و «اصولگراهای سنتی» و «نواصولگراها» با لیست جداگانه خواهند آمد. اما در این بین جای خالی طیف نزدیک به «علی‌ لاریجانی» به چشم می‌خورد. بسیاری از تحلیل‌ها نشان می‌داد طیف منتسب به لاریجانی که قرار بود از ترکیب نمانیده‌های ادوار مجلس تشکیل شو، شانس زیادی برای حضور در مجلس دوازدهم داشته باشند ولی آخرین بیاینه لاریجانی بسیاری از مناسبات را برهم زد. در بیانیه‌ دفتر لاریجانی که پیرامون گمان‌های عاری از صداقت ناشی از سیاست‌زدگی پیرامون نقش ایشان در انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شده آمده است: «متعاقب انتشار اخبار متفاوت مخصوصا پیرامون نقش علی لاریجانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی که گاه همراه با گمان هایی از سر سیاست زدگی نیز بوده است، دفتر ایشان اعلام می نماید اینگونه حدسیات با هر نیتی، از صداقت برخوردار نیست و اخبار ایشان صرفا از طریق صفحات ایشان قابل پیگیری است.» بسیاری معتقدند این واکنش به دلیل ردصلاحیت نمایندگان ادوار مجلس بود.  در این بین و باتوجه به ردصلاحیت رییس مجلس پیشین برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و ردصلاحیت نزدیکان او در انتخابات اسفند، برخی از جریان‌هایی که پیشتر لاریجانی آنها را خالص‌ساز خوانده است تلاش می‌کنند تا به‌نوعی او و طیف نزدیک به او را خارج شده از اردوگاه اصولگرایی معرفی کنند. در این مورد که آیا لاریجانی همچنان در اردوگاه اصولگرایی حضور دارد یا او را باید خارج شده از این اردوگاه بدانیم با مشارو او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. حقیقت‌پور معتقد است که اصولگرایی نمی‌تواند به‌صورت قبیله‌گرایی دنبال شود و خلوص شخصیت‌ها را اندازه‌گیری کنند.

 لاریجانی ایران را برای ایرانی می‌خواهد

«منصور حقیقت‌پور»، تحلیلگر مسایل سیاسی و نمانیده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا شخصیتی مانند علی لاریجانی را باید همچنان جزو جریان اصولگرایی خواند، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «در ماه‌ها و سال‌های اخیر شاهد تغییر رفتار در بسیاری از سیاستمداران بوده و هستیم ولی در مورد شخصی مانند علی لاریجانی باید بگوییم که او همچنان اصولگرا است و در این اردوگاه حضور پررنگی دارد. اتفاقا او از جمله اصولگراهای شناسنامه‌داری است که سابقه آن در حاکمیت و تاثیرات مثبتی که گذاشته کاملا مشخص است. متاسفانه در سال‌ها و ماه‌های اخیر بسیاری اصولگرایی را تبدیل به قبیله‌گرایی کرده‌اند و در ادامه دست به درجه‌بندی افراد می‌زنند. توجه داشته باشید که اصولگرایی نمی‌تواند به‌صورت قبیله‌گرایی دنبال شود و به راحتی و بدون مستندات خلوص شخصیت‌ها را اندازه‌گیری کنند. به‌نظر من حتی برخی از اصلاح‌طلبان که با آنها چالش‌هایی داریم هم اصولگرا محسوب می‌شوند چون همچنان به اصول انقلاب پایبند هستند و در ادامه هم همینطور خواهند بود. » این سیاستمدار اصولگرا در همین مورد و با اشاره معیاری سنجی برای اصولگرا بودن شخصیت‌های این اردوگاه ادامه می‌دهد: «معیار اصولگرایی همین پایبندی به اصول انقلاب و خدمت به همه شهروندان از هر حزب و دسته‌ای است. فردی مانند لاریجانی نگاه کاملا دقیقی به جامعه و حاکیمت دارد او تابع مقام معظم رهبری است. باتوجه به شرایط کنونی اردوگاه اصولگرایی باید لاریجانی را یک اصولگرای عاقل بدانیم که سعی کرده تا با میانه‌روی و تعادل به ارزش‌های دیگر جریان‌ها و شخصیت‌ها احترام بگذارد. او و شخصیت‌های مانند لاریجانی ایران را برای ایرانی می‌داند و می‌خواهند که هرچه امکانات و سرمایه وجود دارد در خدمت همه شهروندان و احزاب و جریان‌های سیاسی قرار دهند. »

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.