تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 آذر 1397 - 20:11
کد خبر : 52415

آمار جالب رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از چاق شدن ایرانیان

آرمان شرق: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: چاقی در ۱۰ سال گذشته در ایران به ۵.۵ برابر افزایش یافته است. به گزارش آرمان شرق به نقل از مهر، محمد آقاجانی، روز چهارشنبه در سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی تغذیه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی، اظهار کرد:

آرمان شرق: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: چاقی در ۱۰ سال گذشته در ایران به ۵.۵ برابر افزایش یافته است.

به گزارش آرمان شرق به نقل از مهر، محمد آقاجانی، روز چهارشنبه در سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی تغذیه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی، اظهار کرد: برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتخار بزرگی است که میزبان این دوره از همایش است. بحث تغذیه یکی از مهم ترین مسائل در همه کشور ها از جهت توسعه ملی و سلامت است.

وی دسترسی فیزیکی به غذا، دسترسی اقتصادی به غذا، سواد و فرهنگ تغذیه و تامین سلامت غذا را چهار بعد تغذیه عنوان کرد و افزود: به طور خاص در حوزه سلامت دو بعد سواد تغذیه و تامین سلامت غذا از وظایف وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه چاقی در کشور در طول ۱۰ سال گذشته ۵.۵ برابر شده است، افزود: سوءتغذیه دو طیف دارد، سوءتغذیه ناشی از کمبود دریافت انرژی، پروتئین و سایر مواد لازم و سوءتغذیه ناشی از اضافه دریافت غذا که منجر به چاقی می شود.

رئیس سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی تغذیه با بیان اینکه بیماری های غیر واگیر بیشترین علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده است، گفت: دیابت، فشارخون، سکته های مغزی و قلبی، پوکی استخوان، نارسایی های کلیوی و بسیاری از سرطان ها مانند سرطان پستان به عوامل تغذیه ای نسبت داده می شوند و غذا در مرگ و میرهای ناشی از آن تاثیر جدی دارد.

آقاجانی با اشاره به اینکه تغییر الگوهای غذایی از فرم سنتی به صنعتی در خانواده ها مسئله بسیار مهمی است، یادآور شد: میزان مصرف روزانه نمک در کشور در ازای هر نفر ۹/۱۰ گرم و دو برابر میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است.

وی ادامه داد: میزان مصرف روزانه شکر در ازای هر نفر نیز ۷۰ گرم است، درحالی که میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی ۴۰ گرم است و بسیار مهم است که میزان استفاده از این عناصر در تولید مواد غذایی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

رئیس سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی تغذیه در ادامه یادآور شد: در جریان اجرای طرح تحول سلامت، برنامه تغذیه در مراکز جامع سلامت برای اولین بار توسط کارشناسان تغذیه به برنامه DHC اضافه شد و کارشناسان در این مراکز خصوصا حاشیه شهرها که از خدمات اجتماعی محروم اند فعالیت کردند.

آقاجانی افزود: در این برنامه کارشناسان برنامه های آموزشی-پیشگیرانه را برای سنین مختلف اجرا می کنند و در مدارس و مهد کودک ها آموزش می دهند و برنامه های مکمل غذایی را برای گروه های سنی اجرا می کنند.

وی با بیان اینکه برنامه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر یکی دیگر از برنامه های طرح تحول سلامت است، توضیح داد: برای کاهش بیماری های غیر واگیر و کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بیماریهای غیرواگیر اهدافی را تنظیم کرده ایم که بحث اصلاح غذا و فرهنگ تغذیه از مهمترین موارد آن است.

وی ادامه داد: برای کنترل بیماری های غیر واگیر و کاهش مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر اهدافی را تنظیم کرده ایم که بحث اصلاح غذا و فرهنگ تغذیه از مهمترین موارد آن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: از اتفاقاتی که در راستای طرح تحول نظام سلامت رخ داد، بحث خدمات تغذیه است که برای اولین بار ۱۰ خدمت تغذیه در کتاب ارزشهای نسبی سلامت جمهوری اسلامی ایران درج شد و از سوی دولت به رسمیت شناخته و تعرفه گذاری شد. این خدمات در کتاب ارزش نسبی ستاره دار نیستند، به این معنی که سازمانهای بیمه گر پایه باید این خدمات را پوشش دهند.

وی در ادامه با اشاره به وجود مشکلاتی در این خصوص از سوی سازمان های بیمه گیر، به نقش دانشگاه علوم پزشکی در حوزه تغذیه و صنایع غذایی کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۴۰ انیستیتو تغذیه ای در کشور راه اندازی شد و هم اکنون این مرکز به عنوان همکار سازمان بهداشت جهانی فعالیت می کند و برنامه های متعدد علمی را اجرا می کند؛ برنامه مراقبت ملی غذا و تغذیه، برنامه ملی کوهورت رابطه غذا با بیماریهای مزمن، برنامه ملی پایش عوامل خطر تغذیه ای در غذاهای صنعتی، برنامه ملی الگوی مصرف مواد غذایی و برنامه ملی تدوین جدول ترکیبات مواد غذایی و چندین برنامه دیگر انیستستو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی که از دیرباز در حوزه تغذیه کشور تاثیرگذار بوده است در زمینه مواد غذایی فعال است.

آقاجانی توضیح داد: در حوزه آموزش و تربیت متخصصان هم دانشگاه علوم پزشکی شهیدب هشتی از سال ۱۳۴۰ کارشناسانی را برای این حوزه تربیت کرده است. خوشبختیم که این دانشگاه موفق شده است پنج هزار پانصد نفر در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برای عرصه خدمات سلامت و همینطور عرصه آموزش و پژوهش در حوزه پژوهش نیروهای متخصص تربیت کند.

وی به اجرای برنامه ویژه «جامع سلامت غذا کشور» از سال ۱۳۹۳ توسط مرکز تحقیقات سلامت غذای دانشگاه و با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: این برنامه طی چهار فاز چهار ساله(۱۶ سال به طول خواهد انجامید) با سه محور اساسی توانمند کردن آزمایشگاههای مواد غذایی برای شناسایی سموم و آلاینده های مواد غذایی، ارتقای کیفیت و سلامت غذا و همینطور ارتقای فرهنگ تغذیه اجرا می شود.

رئیس سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی تغذیه، ادامه داد: در فاز اول این برنامه توانمند کردن آزمایشگاههای مواد غذایی در کشور با سه کشور هلند، اتریش و مجارستان هدف قرار گرفت و قراردادهای علمی با این کشورها با هدف برگزاری دوره های آموزشی مشترک، اعزام دانشجو و استاد و انتقال تکنوولوژی شناسایی سموم در مواد غذایی منعقد شد و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بیومانیتورینگ مو برای مواجهه با ۴۰۰ نوع از آفت کش ها برای اندازه گیری میزان مواجهه انسان با این آفت کش ها، روش شناسایی سریع هشت گروه آلاینده ها و همچنین روش شناسایی همزمان آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی پایه گذاری شد و همینطور روش سه گروه از آلاینده های پایدار آبی در غذا در این فاز به انجام رسید.

وی ادامه داد: همچنین کارگاه های متعدد آموزشی، آزمایشگاه های مواد غذایی در کشور برای ارتقا توانمندی آزمایشگاه های مواد غذایی انجام شده است که امیدواریم این روند ادامه یابد و این تحقیقات بتواند در راستای سالم سازی غذایی که مردم مصرف می کنند موثر باشد .

آقاجانی در پایان با ابراز امیدواری جهت مفید واقع شدن این کنگره در راستای ارتقای سطح دانش غذا و تغذیه یادآور شد: البته تامین سلامت غذا در گرو فعالیت بسیاری از ارگان ها و وزارت خانه ها، سازمانهای دولتی و مردمی است که امیدوارم با همدلی در این حوزه ایجاد شده بتوانیم سلامت غذا مردم را تضمین کنیم.

سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی تغذیه، تا روز جمعه ۳۰ آذر ۹۷ در سالن همایش های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.