تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مهر 1402 - 8:20
کد خبر : 140123

آرمان امروز بررسی می کند ؛ دو مسیر منتهی به مجلس دوازدهم

آرمان امروز بررسی می کند ؛ دو مسیر منتهی به مجلس دوازدهم

آرمان شرق-گروه سیاست:در روزهای گذشته دو چهره شاخص دو اردوگاه به استراتژی‌ها و برنامه‌های انتخاباتی جناح خود پرداختند. باتوجه به اینکه این نفرات در قالب جمهوری اسلامی ایران فعالیت سیاسی خود را انجام می‌دهند ولی دغدغه‌های آنها با هم تفاوت بسیاری دارد. در یک سمت ابطهی، روحانی اصلاح‌طلب عدم مشارکت شهروندان در انتخابات را مانعی برای پیروزی لیست این اردوگاه می‌داند ولی در سمت دیگر این آقاطهرانی است که بدون داشتن چنین دغدغه‌ای امیدوار است تا نمایندگانی اصلح‌تری به بهارستان اعزام کنند.

آرمان امروز بررسی می کند ؛ دو مسیر منتهی به مجلس دوازدهم

آرمان امروز، گروه سیاسی: اصلاح‌طلبان و اصولگراها همواره پای ثابت هر انتخاباتی هستند، از این‌رو در انتخابات اسفند ماه که چهره مجلس دوازدهم را مشخص می‌کند هر اردوگاه تلاش می‌کند تا در بهترین وضعیت باتوجه به توانی که دارند در این رویداد حاضر شوند. در روزهای گذشته دو چهره شاخص دو اردوگاه به استراتژی‌ها و برنامه‌های انتخاباتی جناح خود پرداختند. باتوجه به اینکه این نفرات در قالب جمهوری اسلامی ایران فعالیت سیاسی خود را انجام می‌دهند ولی دغدغه‌های آنها با هم تفاوت بسیاری دارد. در یک سمت ابطهی، روحانی اصلاح‌طلب عدم مشارکت شهروندان در انتخابات را مانعی برای پیروزی لیست این اردوگاه می‌داند ولی در سمت دیگر این آقاطهرانی است که بدون داشتن چنین دغدغه‌ای امیدوار است تا نمایندگانی اصلح‌تری به بهارستان اعزام کنند. باتوجه به این اختلاف نگاه‌ها که برخاسته از خواستگاه سیاسی این دو چهره است باید به نقطه اشتراک‌شان هم اشاره کنیم. باتوجه به عملکرد مجلس یازدهم باید بگوییم هم عضو جبهه پایداری و هم عضو مجمع روحانیون مبارز با پیش‌بینی مشترک معتقدند که مجلس دوازدهم مشابه مجلس کنونی خواهد بود و شاید هم تندروتر. در ادامه به بخشی از تحلیل‌های این دو چهره اشاره خواهیم کرد.

نمیخواهند ترکیب مجلس را تغییر دهند

«محمدعلی ابطحی»، عضو مجمع روحانیون مبارز و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تحلیلی به تحرکات انتخاباتی پرداخته است. او در این مورد به خبرآنلاین می‌گوید: «مشکل انتخابات پیش رو مانند مشکلات سنتی سال‌های گذشته خیلی شورای نگهبان و ردصلاحیت‌ها نیست، مشکل اصلی پیش‌بینی عدم حضور مردم است. با‌توجه به قهری که اتفاق افتاده و با توجه به سوابقی که در مجالس قبلی دیدیم، پیش‌بینی حضور حداکثری مردم دشوار است و تقریبا می‌توان گفت که مشارکت خیلی اندک خواهد بود. یک بخش این موضوع به دلیل ناامیدی است که در مردم ایجاد شده و بخش دیگر این که به عقیده من مدیریت اصلی و سیاسی کشور هم علاقه‌مند نیست که ترکیب کنونی مجلس را از دست بدهند بنابراین سازماندهی که شکل می‌گیرد برای حفظ ترکیب همین مجلس است. با این تفاسیر وقتی که هر دوطرف یعنی مردم آمادگی آمدن نداشته باشند و مدیریت کشور هم برای حفظ وضعیت موجود تلاش کند، عملا هم چون زمان ثبت نام اولیه گذشته، دیگر فرصتی برای اینکه نه حاکمیت بخواهد تغییری ایجاد کند و نه جریانات سیاسی بخواهند در این خصوص حرکتی داشته باشند، نیست. با حضور طیف‌ها و جریان‌های مختلف باشد اما متاسفانه چنین اراده ای وجود ندارد و چون اراده ای وجود ندارد تشویقی هم برای اینکه این حضور شکل گیرد نخواهد بود. البته که چنین امیدی به شورای نگهبان ندارم اما اصلی ترین حرف من این است که اگر امیدی هم باشد الان تغییری در وضعیت ایجاد نمی کند. یک اراده سیاسی لازم است برای اینکه مجلس اگر از این ترکیب فعلی بیرون بیاید اشکال نداشته باشد. اما این اراده سیاسی وجود ندارد و وقتی که عملا چنین تکلیف و تشخیصی ندارد و دوست ندارد این مجلس از ترکیب فعلی بیرون آید و یک ترکیب متفاوتی داشته باشد، عملا کسی که صاحب قدرت و اختیار است در فکر تغییر وضع کنونی نیست. اصلاح‌طلبی با تحریم انتخابات نمی‌تواند کنار بیاید اما اصلاح طلبان به ۲ دلیل نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند و فعال باشند؛ یکی حداقل مشارکت مردم است، اصلاح‌طلبان هر موقع که مشارکت بالا بوده توانستند رای بیاورند و اصولگرایان برعکس. یکی هم این زمانی که گذشته از ماجرا و ثبت نام‌هایی که انجام نشده.

بنابراین من فکر نمی‌کنم که اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم مشارکت فعالی داشته باشند و عملا نمی‌توانند مشارکت فعال داشته باشند. آن گروه‌هایی هم که احیانا دم از مشارکت می‌زنند تصورم این است که می‌خواهند برای خودشان یا حزبشان یک پیوندی با حاکمیت نگه دارند نه برای انتخابات.

از کاندیدای اصلح حمایت میکنیم

«مرتضی آقاتهرانی»، دبیرکل پیشین جبهه پایداری در جمع تعدادی از فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان، با اشاره به شفافیت آرا و عدم تصویب آن گفت: «انسان باید به وعده‌ای که می‌دهد، عمل کند. کسی که به عنوان نماینده مردم انتخاب می‌شود، باید شفافیت اموال خود را ارائه دهد و بعد از چهار سال اگر همانگونه بود، مشکلی ندارد. برخی می‌خواهند کل نظام شفاف شود که این غلط است؛ نباید کسی متوجه یک سری مسایل شود. از نمایندگان بخواهیم به وعده‌ای که می‌دهند عمل کنند. عفاف و حجاب یکی از مسایل جدی روز ما است و به خصوص از وقتی که اغتشاشات به وجود آمد، جدی‌تر شد. این قانون مربوط به کمیسیون فرهنگی می‌شود و البته جوانب دیگری از جمله امنیتی، اجتماعی و قضایی باید جلو بیایند تا در مورد آن فکر شود. دولت در بحث عفاف و حجاب، لایحه‌ای را به مجلس داد و ۸۵ درصد رأی آورد. این لایحه به کمیسیون تخصصی ارجاع داده و قانون مربوطه آماده شد و به صحن مجلس آمد که سه ساله رأی آورد و بعد از سه سال، تکمیل‌تر می‌شود. امر به معروف و نهی از منکر، زن و مرد ندارد؛ شما متدینین باید از دین خود حمایت کنید. ادارات به لحاظ ساختاری، حجیم هستند و باید چابک شوند. بودجه‌ای برای حوزه فرهنگی در نظر گرفته نشده که این مورد باید اصلاح شود. بودجه فرهنگی ۱.۵ درصد و بسیار پایین است.  در انتخابات همه باید پای صندوق رای بیایند. متدینین نباید کم بیاورند و باید پای صندوق رای حاضر شوند. مجلس یازدهم انقلابی‌ترین است و تاکنون چنین مجلسی نداشتیم. انسان‌هایی که متدین، متخصص و دلسوز هستند باید بیایند و کار انجام دهند اما بدانید دنیا هنوز در مقابل ما ایستاده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.