تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1400 - 0:13
کد خبر : 93224

آیا افزایش نرخ گاز یکی از راه‌های تأمین کسری بودجه است؟

آیا افزایش نرخ گاز یکی از راه‌های تأمین کسری بودجه است؟

آرمان شرق- گروه اقتصاد:متاسفانه دولت برای تأمین کسری بودجه و هر سری با بهانه‌هایی دست به اقداماتی می زند که نه تنها مشکلاتی را حل نمی کند بلکه باعث فشار بر روی قشر ضعیف و حقوق بگیر و کارگران می شود و افزایش نرخ حامل های انرژی باعث افزایش قیمت تمام شده و در نهایت منجر به کوچک تر شدن سفره قشر متوسط بع پایین می شود.

آرمان شرق- گروه اقتصاد:متاسفانه دولت برای تأمین کسری بودجه و هر سری با بهانه‌هایی دست به اقداماتی می زند که نه تنها مشکلاتی را حل نمی کند بلکه باعث فشار بر روی قشر ضعیف و حقوق بگیر و کارگران می شود و افزایش نرخ حامل های انرژی باعث افزایش قیمت تمام شده و در نهایت منجر به کوچک تر شدن سفره قشر متوسط بع پایین می شود.

افزایش ۵ تا ۸ برابری نرخ گاز برای واحدهای تولیدی سبب شده که مشکلی دیگر برای صنایع و کارخانه های استان فارس ایجاد کرده است.

به گزارش ایلنا از شیراز، حمایت از تولید و صنعت شعاری نخ ‌نماست که هیچکسی آن را باور ندارد، بسیاری از تولید کنندگان می‌گویند مسئولان چوب لای چرخ تولید نگذراند حمایت نخواستیم.

گرانی ۵ تا ۸ برابری تعرفه گاز واحدهای تولیدی

آن طور که رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوزری فارس می گوید: طبق جدولی که توسط مصوبه مجلس تأیید شده و به اجرای دولت رسیده میزان مابه التفاوت نرخ گاز به واحدهای تولیدی سبب شده تا صدای واحد های تولیدی بلند شود.

جمال رازقی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه قبض مصرف گاز واحدهای تولیدی از ۵ تا ۸ برابر گران‌تر شده، می‌افزاید: قطعا این مهم تاثیر بسیار زیادی بر قیمت تمام شده و نقدینگی واحدهای تولیدی می‌گذارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس این افزایش قیمت در سال جاری باید رخ می داد می‌گوید: قطعا مسئولانی که اقدام به افزایش نرخ گاز واحدهای تولیدی کرده اند باید پاسخگوی مشکلات هم باشند.

افزایش نرخ گاز یکی از راه های تأمین کسری بودجه

وی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت کسری بودجه را از منابع و بخش های مختلفی جبران می کند بیان می کند: افزایش نرخ گاز یکی از راه‌های تامین کسری بودجه توسط دولت است و در سالی که بر پایه تولید و مانع زدایی تولید نامگذاری شده ، نباید تصمیماتی اتخاذ شود که به تولید و صادرات لطمه وارد کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه دارا بودن انرژی ارزان قیمت یکی از پتانسیل های مهم کشور ایران است خاطر نشان می کند: قطعا پایین بودن نرخ انرژی سبب کاهش قیمت تمام شده محصولات می شود.

رازقی ادامه می دهد: اگرچه مصارف خانگی درصد زیادی از مصرف گاز را به خود اختصاص می‌دهد اما ذکر این نکته ضروری است که صنعت و صنایع کوچک و متوسط سهم زیادی از مصرف گاز در کشور ندارند.

دولت افزایش حامل‌های انرژی برای صنایع فولاد اعمال کند

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه انجام اقداماتی که سبب کند شدن حرکت صنایع در بازارهای جهانی شود به هیچ وجه مناسب نیست، می‌گوید: قطعا دولت باید افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از صنایع مادر و کارخانه هایی مانند فولاد، پتروشیمی که با استفاده از رانت‌ها، کالاهایشان را با قیمت فوب خلیج فارس در بازارهای جهانی به فروش می رسانند، تأمین کند.

رازقی در ادامه با اشاره به اینکه دریافت پول از صنایع کوچک و متوسط کشور به هیچ وجه اقدام مناسبی نیست، ادامه می‌دهد: قطعا افزایش نرخ حامل‌های انرژی مانند گاز سبب افزایش قیمت تمام شده و ایجاد مشکل در رقابت در بازارها می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس می‌گوید: در صورتی که قیمت تمام شده واحدهای تولیدی به گونه‌ای شود که رقابت را از دست بدهد به ناچار مجبور به تعطیلی واحد می شود.

افزایش قیمت تمام شده منجر به آسیب قشر ضعیف می شود

شرفی رئیس خانه صمت فارس هم در ادامه با بیان اینکه قطعا هر افزایش قیمت در نرخ حامل های انرژی تأثیر مستقیمی بر روی قیمت تمام شده محصولات می گذارد، می گوید: هر امری که باعث شود تورم در تولید سرایت کند سبب می شود تا قشر آسیب پذیر با مشکل مواجه شود.

واحد تولیدی

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه قطعا افزایش قیمت تمام شده محصولات باعث می شود که قشر آسیب پذیر متضرر شود می افزاید: گرانی و افزایش قیمت ها با همراهی بدنه قوه مقننه و اجرایی صورت گرفته که در نهایت سبب کاهش قدرت خرید مردم می شود.

دولت و مجلس در مسیر کنترل و کاهش نرخ تورم گام بر نمی دارند

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه دولت در تصویب بعضی از طرح ها به هیچ وجه از مجلس نگران نیست و با اطمینان بعضی از موضوعات را مطرح می کند، ادامه می دهد: متاسفانه دولت و مجلس در مسیر هایی مانند مهار تورم و کنترل نرخ ها گام بر نمی‌دارند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه افزایش نرخ تورم جزو دستاوردهای مسئولان است، می‌افزاید: قطعا با این تصمیمات نمی شود اتفاقات مناسبی رقم زد و این در حالی است که در شرایطی که دولت و مجلس نگرانی از برخورد با یکدیگر ندارند تخت گاز به سمت افزایش و گرانی قیمت ها گام بر می دارند.

مشکلات مردم نقشی در تصمیم گیری مسئولان ندارد

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه مشکلات مردم نقشی در تصمیمات اتخاذ شده مسئولان ندارد، می گوید: متاسفانه تامین کسری بودجه از نقاط مختلف توسط دولت از موضوعاتی است که جای بررسی دارد و مردم همواره قربانی این تصمیمات هستند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه تولیدی که در نهایت باعث افزایش مشکلات مردم در خرید می‌شود به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد، می افزاید: زمانی تولید می‌تواند موثر و مفید باشد که بتواند رفاه عموم مردم و جامعه را تامین کند.

قربانی کردن مردم به بهانه حمایت از تولید گره گشا نیست

وی با اشاره به اینکه ایجاد رفاه عمومی از مولفه های اصلی تولید است می گوید: ذکر این نکته ضروری است که فروش و صادرات محصولات از مشکلات بعد از تولید به شمار می رود و اشتغالزایی، ارز آوری و….. از مؤلفه های اصلی تولید است.

رئیس خانه صمت فارس صادر نشدن محصولات و …. مشکلاتی را برای اقتصاد ایجاد کرده ، می افزاید: متاسفانه در حال حاضر صنایعی مانند فولاد تمام آب را به خود اختصاص داده اند و آبی که قرار است برای کشت محصولات کشاورزی به کار رود صرف تولید فولاد می شود که این مهم باعث شده قیمت محصولاتی مانند سیب زمینی هم گران شود.

رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه جای این سئوال وجود دارد که در سال های گذشته چند تا از کارخانه ها و صنایع مادر در استان راه اندازی و احیا شده ،می گوید: زمانی که تولید نتواند در برابر واردات محصولاتی مانند دمپایی مقاومت کند دیگر جایی برای حرف نمی گذارد.

شرفی با اشاره به اینکه رونق تولید را از فعالیت های شهرک های صنعتی استان می توان فهمید، می گوید: قطعا رفتن هیأت بلند پایه مسئولان به شهرستان ها با هدف دلجویی دردی از مشکلات صنعتگران را حل نمی کند و این در حالی است که راهکارهای مفید و مناسب راهگشای مشکلات است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.