تاریخ انتشار : جمعه 16 آذر 1397 - 17:56
کد خبر : 50560

این استعفا مانور تبلیغاتی است/مجلس مگر بچه بازی است؟آمده‌اند کار کنند؛نیامده‌اند استعفا دهند/از فریاد زدن جواب می‌گیرند که شلوغ می‌کنند/باید منافع ملی ارجح بر منافع حوزه ای و منطقه ای باشد ولی نیست!

این استعفا مانور تبلیغاتی است/مجلس مگر بچه بازی است؟آمده‌اند کار کنند؛نیامده‌اند استعفا دهند/از فریاد زدن جواب می‌گیرند که شلوغ می‌کنند/باید منافع ملی ارجح بر منافع حوزه ای و منطقه ای باشد ولی نیست!

آرمان شرق-جواد مرشدی:مدت هاست می شنویم که جنگ های آینده جهان، جنگ آب خواهد بود،جالب اینکه جنگی که هنوز در دنیا شروع نشده در مجلس ما کلید خورد،آن هم با یک تصمیم آبی در جهت منافع ملی.زمزمه انتقال آب اصفهان به اهواز واکنش نمایندگان اصفهانی را در پی داشت به نحوی که روز چهارشنبه ۱۹

آرمان شرق-جواد مرشدی:مدت هاست می شنویم که جنگ های آینده جهان، جنگ آب خواهد بود،جالب اینکه جنگی که هنوز در دنیا شروع نشده در مجلس ما کلید خورد،آن هم با یک تصمیم آبی در جهت منافع ملی.زمزمه انتقال آب اصفهان به اهواز واکنش نمایندگان اصفهانی را در پی داشت به نحوی که روز چهارشنبه ۱۹ نماینده نصف جهان با اعلام استعفای دسته جمعی مجلس و دولت را در اجرای این تصمیم تهدید کردند.نمایندگان شمال هم وقتی شنیدند روحانی بنا دارد آب شیرین سرخه را از خزر تامین کند واکنش نشان دادند اما نه به شدت اصفهانی ها. شوی سیاسی اصفهانی ها و پوپولیستی بودن آن بر کسی پوشیده نیست و باید دید چنانچه با استعفای آنها موافقت شود آیا بواقع صحن را ترک خواهند کرد،بعید است.هر چه که هست تسری این رفتار ها در جامعه موجبات نا هنجاری و آموزش همگانی برای شهروندان خواهد بود تا یاد بگیرند که هر چیز را می توانند با اعتراض و فریاد به دست آورند.آرمان شرق در گفت و گو با پروانه مافی نماینده مجلس به بررسی این موضوع پرداخته که در پی می آید.

 

۱۹ نماینده مجلس استان اصفهان در اعتراض به مقوله انتقال آب اعلام استعفا کردند، نمایندگانی که با رای مردم به کسوت نمایندگی نائل شدند و با تایید اعتبار نامه، نماینده کل ملت ایران محسوب می شوند. حال آیا این استعفا توهین به رای مردم و قواعد دموکراسی  نیست ؟

همانطور که گفتید نماینده وقتی که از مردم رای می گیرد، باید تا پایان دوره بر آن رایی که از مردم گرفته و آن قول و وعده ای که داده ،تعهدی که داده وسوگندی که خورده پایبند باشد . اینها مسائل ساده ای نیست و باید نماینده وفادرار بماند .طبق آیین نامه نمایندگان می دانند وقتی نماینده ای در شرایط سختی قرار می گیرد مثل بیماری یا مسائل شخصی می تواند استعفا دهد ولی این استعفا حتما باید از طرف نمایندگان مجلس طی رای گیری مورد پذیرش نمایندگان قرار گیرد ،یعنی اگر رای بیاورد مورد پذیرش قرار می گیرد و در غیر اینصورت خیر .اینکه امروز ۱۹ نفر با هم استعفا دادند طبیعتا بیشتر می تواند یک مانور تبلیغاتی باشد .

زمانی که بر سر موضوعی منطقه ای مثل آب چنین مانور تبلیغاتی به راه می اندازند  ،آیا این رویکرد درست است و می تواند تامین کننده منافع مردم در سطح کلان باشد؟

این استعفا یعنی چه ،اگر مشکل آب است مسئله را بررسی و حل کنید .به نظر من بیشتر می خواهند جلب توجه کنند چرا که این استعفا پذیرفته نمی شود، چون غیر واقعی است .

یعنی بهتر بود در ابتدا پیگیری می کردند تا بحث استعفا را مطرح کنند .

آنها می خواستند مجلس و دولت را تحت فشار بگذارند تا به مسئله آب نگاه ویژه ای شود یا سهم آنها را بیشتر دهند .به نظر من کار قشنگی نسیت و شاید نتیجه لازم را از آن نگیرند .اگر هم برای موضوع آب بوده و قصد شان این است که به آن هدف برسند به این شکل درست نیست .قطعا اگر موفق شوند، پس فردا نماینده هر استانی می تواند برای رسیدن به اهداف خود استعفا دهد،معنی ندارد.مجلس مگر بچه بازی است.آمده اند کار کنند؛ نیامده اند که استعفا دهند.من از این عمل خوشم نیامد و احساس کردم حتی اگر هدف مقدس و درستی هم داشته باشند، این روش روش مناسبی برای رسیدن به آن هدف نیست.

ما در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم،بخصوص در سال پایانی شاهد این حرکت های پوپولیستی در عملکرد نمایندگی هستیم.به نظر شما عواقب این حرکت ها چه خواهد بود؟
اینها در پی جمع کردن توجه هستند و می خواهند بگویند حاضریم حتی برای شما استعفا دهیم،در حالی که طبق آیین نامه مجلس یک چنین حرکتی نقض قانون است.

چرا این رویکرد های پوپولیستی و منطقه ای به منافع ملی ترجیح داده می شود و ارجح است؟

متاسفانه اینها جواب می دهد، نمایندگانی که در مجلس داد می زنند و فریاد می کنند، حتما جواب می گیرند که این کار ها را می کنند.کسی که با سنگینی و صداقت و نجابت برخورد می کند؛ متفاوت است.ببینند هر کسی داد می زند مشکل دارد،من خیلی متاسف هستم که این حرف را می زنم ولی مردم کشور هم که این صحنه ها را از گیرنده ها می بینند و یا می شنوند یاد می گیرند و این یکجور آموزش است و به همه می گویند اگر اینجور داد بزنید و رفتار پوپولیستی کنید موفق می شوید.

این موضوع آب را در مورد نمایندگی شمال هم داریم،اعتراض آنها به انتقال آب شمال به سمنان که پس از سخنان آقای روحانی مطرح شد و از اساس این دست منطقه گرایی ها چه از سوی دولت مردان و چه نمایندگان به تضعیف جایگاه مجلس و حتی دولت نمی انجامد؟

قطعا همینطور است و نباید اینگونه باشد،اگر یک تصمیم ملی گرفته می شود و در جهت منافع ملی است نهایتا باید همه به آن احترام گذارند.همه خواسته ها، خواسته های منطقه ای و محلی است که هر نماینده ای برای حوزه خود تلاش می کند،البته باید اینکار را بکند اما نه اینکه دیگر بخواهند منافع ملی را زیر پا گذارند.باید منافع ملی ارجح بر منافع حوزه ای و منطقه ای باشد، ولی خوب اینطوری شده دیگر.نماینده های تهران خیلی به موقع دقیق و عاقلانه ورود می کنند و بعضی از این رفتار ها را بد می دانند، ولی تقریبا این حالت دارد تسری و عمومیت پیدا می کند و این اصلا خوب نیست.

برخی نمایندگی به جای اینکه نگاه کلان نگر و معطوف به منافع بلند مدت و فرا منطقه ای داشته باشند این واکنش ها را انجام می دهند،مضرات این واکنش ها چیست؟

مضرات اینجور کار ها این است که ما به همه مردم غیر مستقیم یاد می دهیم که هر چیزی می خواهند، بیایند داد بزنند و شلوغ کنند و استعفا دهند،این نیست.یک مثال ساده بزنم ویتنام یک کشوری است که بعد از جنگ با آمریکا با بمب های که آمریکا در آنجا ریخت، درو شد و تخریبی شد که قابل مقایسه با هیچ جنگ و کشوری در هیچ جای دنیا نیست. ولی این کشور بعد از جنگ با سیستمی که در آنجا پیاده شد؛ امروز یک کشور آرام است، کشوری شد که در مجلس آن کسی داد نمی زند،مردم در خیابان با هم آهسته حرف می زنند،هیچ کس دعوا ندارد. خوب این چه روش هایی است که ما الان داریم در کشور به مردم یاد می دهیم،یعنی هرچیزی را با دعوا و فشار بتوانیم پیش ببریم.این یکجور آلارم است یک جور دارد به مردم ندا می دهد که شماها هم بروید این کارها را بکنید.اینها روش های خوبی نیست.درست است که مجلس جای تضارب آراست و می تواند برای رسیدن به یک هدفی که منفعت مردم در آن باشد؛ بلند هم صحبت کرد اما نه دیگر در این حد.در مجموع من اینکار را نپسندیدم چون آن را کاری دور از واقع دیدم.یعنی اگر فردا با این استعفا ها موافقت شود، واقعا از مجلس می روید؟ من که بعید می دانم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.