تاریخ انتشار : دوشنبه 25 بهمن 1400 - 7:58
کد خبر : 92824

در وین چه می گذرد؟ /چند گام تا توافق

در وین چه می گذرد؟ /چند گام تا توافق

آرمان شرق-گروه بین الملل:همان طور که از ابتدای مذاکرات مشخص بود هنوز طرف آمریکایی به هماهنگی لازم در سیاست داخلی خود برای مواجه شدن با برجام و اتخاذ تصمیمات لازم دست نیافته است و بر خلاف ایران که با سیاستی روشن و موضعی واحد در وین حضور یافته است، طرف آمریکایی چه در سطح هیأت مذاکره‌کننده شان و چه در سطح سیاست داخلی دچار اختلاف نظر و ناهماهنگی است. با این حال به نظر می آید چند گام تا توافق طرفین برای بازگشت به برجام و از سرگیری تعهدات در فرمت تازه باقی نمانده است.

آرمان شرق-گروه بین الملل:همان طور که از ابتدای مذاکرات مشخص بود هنوز طرف آمریکایی به هماهنگی لازم در سیاست داخلی خود برای مواجه شدن با برجام و اتخاذ تصمیمات لازم دست نیافته است و بر خلاف ایران که با سیاستی روشن و موضعی واحد در وین حضور یافته است، طرف آمریکایی چه در سطح هیأت مذاکره‌کننده شان و چه در سطح سیاست داخلی دچار اختلاف نظر و ناهماهنگی است. با این حال به نظر می آید چند گام تا توافق طرفین برای بازگشت به برجام و از سرگیری تعهدات در فرمت تازه باقی نمانده است.

این روزها جلسات کارشناسی به طور جدی‌تر در وین دنبال می‌شود و در همین زمینه روز جمعه هر سه کارگروه هسته‌ای، ترتیبات اجرایی و رفع تحریم با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ ترتیب جلسه دادند. به گفته میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه، کار فشرده‌ای بر روی برجام در وین در حال انجام است.

ادامه مذاکرات

بین الملل تابناک: دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به منظور رفع تحریم‌های آمریکا عصر روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه بعد از ۱۱ روز تنفس به منظور مشورت هیأت‌های مذاکره کننده با پایتخت‌ها، از سر گرفته شد.

احتمال برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام فردا
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ – ۲۱:۲۱

«استفانی لیختن اشتاین» خبرنگار حاضر در وین اعلام کرد احتمال دارد فردا (دوشنبه) نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل شود.

«استفانی لیختن اشتاین»، خبرنگار حوزه سیاست خارجی نشریه‌هایی همچون پولیتیکو، فارن پالیسی و ایندیپندت که اکنون از وین اخبار مربوط به توافق هسته‌ای ایران را پوشش می‌دهد، در پیامی توییتری نوشت: «اینطور شنیده‌ام که احتمال دارد نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام فردا در وین تشکیل شود.»
روسیه: پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات وین حاصل شده است
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ – ۲۱:۱۹

رئیس هیات روسیه در مذاکرات وین که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد اظهار داشت که پیشرفت‌های قابل توجهی در جریان گفت‌وگوها حاصل شده است.

میخائیل اولیانوف یکشنبه شب در توئیتی نوشت که اعضای برجام و آمریکا در غیاب ایران امشب برای ارزیابی آخرین وضعیت مذاکرات وین تشکیل جلسه دادند. وی افزود: همه ارزیابی ها مثبت بود و پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات حاصل شده است.
رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره مذاکرات وین
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ – ۱۷:۴۹

در حالی که تنش‌آفرینی کشورهای غربی با روسیه بر سر اوکراین ادامه دارد، وزارت خارجه آمریکا از رایزنی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور با «لیز تراس» همتای انگلیسی خود درباره مذاکرات جاری با ایران در شهر وین خبر داد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار یک بیانیه درباره تماس تلفنی شامگاه شنبه (دیشب) آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن با لیز تراس وزیر خارجه انگلیس توضیحاتی ارائه داد. طبق این بیانیه آنها درباره ایران و مذاکرات وین تبلدل نظر و رایزنی کردند.

در این بیانیه به رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره مذاکرات در وین با موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران اشاره شده است؛ مذاکراتی که دیپلمات‌های ارشد تهران و گروه ۱+۴ به صورت مستقیم دنبال می‌کنند و نماینده آمریکا به صورت با واسطه و غیر مستقیم در این مذاکرات حضور دارد.

به روایت وزارت خارجه آمریکا، وزیر خارجه دولت جو بایدن و وزیر خارجه انگلیس «در مورد اهمیت رسیدن به نتیجه موفقیت آمیز در مورد مذاکرات با ایران درباره بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌و‌گو کردند».
رایزنی پوتین و ماکرون درباره مذاکرات وین
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ – ۱۷:۴۶

کاخ کرملین درباره تماس تلفنی روسای جمهور روسیه و فرانسه بیانیه صادر کرد و از رایزنی آنها درباره موضوعاتی از قبیل اوکراین و مذاکرات وین درباره رفع تحریم‌های ایران خبر داد.

منابع رسانه‌ای در روسیه گزارش دادند، بعد از اینکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در تماس تلفنی شنبه شب (دیشب) با هم صحبت کردند، کاخ کرملین درباره محورهای این تماس تلفنی توضیحاتی ارائه داد.

کاخ کرملین اعلام کرد، گمانه‌زنی‌های تحریک آمیز درباره تدارک ادعایی روسیه برای حمله به اوکراین در کانون گفت‌و‌گوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی او بود.

به روایت دفتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، او و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی طی این تماس تلفنی علاوه بر مسائل مرتبط با اوکراین، درباره مذاکرات در وین برای رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران ایران و توافق هسته‌ای برجام رایزنی کردند.

به گفته کاخ کرملین روسیه، در گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهور روسیه و فرانسه «موضوع حفظ و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (توافق برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار گرفت». کرملین افزود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی او توافق کردند که این موضوعات «در کانون توجه گفت‌و‌گوهای روسیه و فرانسه در بالاترین سطح» قرار گیرند.

در بیانیه کاخ کرملین روسیه، توضیحات بیشتری درباره رایزنی ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون درباره برجام ارائه نشده است. این رایزنی تلفنی در حالی انجام شده که دور هشتم مذاکرات در شهر وین به منظور برداشتن تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران ادامه دارد.

رایزنی رئیس‌جمهور روسیه و همتای فرانسوی او در حالی انجام شده که بعد از سفر هفته گذشته امانوئل ماکرون به مسکو و دیدار او با ولادیمیر پوتین، آنها درباره اوکراین و مذاکرات وین با هم حرف زده بودند.

در همین راستا، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود با میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین دیدار کرد.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در خصوص این دیدار در صفحه توییتر خود نوشت: با علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران دیدار کردم؛ ما درباره جزئیات پیش‌ رو در مذاکرات وین پیرامون برجام گفت‌ وگو کردیم.

در وین چه می گذرد؟ رایزنی های فشرده و سردرگمی آمریکا/نشست اولیانوف و باقری درباره مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین/ رایزنی پوتین و مکرون درباره مذاکرات با ایران

باقری در ادامه این دیدارها با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌ وگوها و همچنین وانگ کوان مذاکره‌کننده ارشد چین در وین به صورت دوجانبه و جداگانه دیدار و رایزنی کرد.

وانگ کوان عصر شنبه پیش از دیدار با علی باقری و برگزاری جلسه به خبرنگاران گفت: همه اتفاق نظر داریم که به مرحله نهایی رسیده‌ایم به ویژه اینکه همکاران ایرانی بسته نهایی خود را ارائه دادند.

وی درباره برخی حرف و حدیث‌ها پیرامون برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت: به نظرم هنوز چنین جلسه‌ای در برنامه نیست اما جلسات در قالب‌های مختلف به صورت دو و سه جانبه جریان دارد.

بر اساس توافقات صورت گرفته، جلسات کمیسیون مشترک برجام برگزار نمی‌شود و مذاکره‌کنندگان، دیدارهای خود را به صورت دو جانبه و چندجانبه در وین ادامه می‌دهند.

این روزها جلسات کارشناسی به طور جدی‌تر در وین دنبال می‌شود و در همین زمینه روز جمعه هر سه کارگروه هسته‌ای، ترتیبات اجرایی و رفع تحریم با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ ترتیب جلسه دادند. به گفته میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه، کار فشرده‌ای بر روی برجام در وین در حال انجام است.

هیأت آمریکایی که برای شرکت در مذاکرات در وین حضور دارد، دیدارهای متعددی را برگزار می‌کند؛ اولیانوف درباره این دیدار در توییتی نوشت: با آقای رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کردم. ما بحث برانگیزترین موضوعاتی که باید در مذاکرات وین درباره برجام حل و فصل شود را مورد گفت وگو قرار دادیم.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه همچنین از دیدار خود با سه کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا در وین خبر داد و در توییتی نوشت: با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و مدیران سیاسی فرانسه، آلمان و بریتانیا در مورد راه پیش رو در مذاکرات وین درباره برجام دیدار و گفت وگو کردم.

همان طور که از ابتدای مذاکرات مشخص بود هنوز طرف آمریکایی به هماهنگی لازم در سیاست داخلی خود برای مواجه شدن با برجام و اتخاذ تصمیمات لازم دست نیافته است و بر خلاف ایران که با سیاستی روشن و موضعی واحد در وین حضور یافته است، طرف آمریکایی چه در سطح هیأت مذاکره‌کننده شان و چه در سطح سیاست داخلی دچار اختلاف نظر و ناهماهنگی است. با این حال به نظر می آید چند گام تا توافق طرفین برای بازگشت به برجام و از سرگیری تعهدات در فرمت تازه باقی نمانده است./تابناک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.