تاریخ انتشار : یکشنبه 9 خرداد 1400 - 8:05
کد خبر : 69916

نگاه مهندسی به سورپرایز انتخابات ١۴٠٠

نگاه مهندسی به سورپرایز انتخابات ١۴٠٠

ارمان شرق-بدین سان هم مشارکت بالا می رود و هم مقصود طراح خوب و زبده حاصل می شود و در صورت مشارکت کم آقای رئیسی که مکانیزم مقاوم اولیه طراح می باشد، انتخاب و در هر دو صورت شرایط پایداری را برای طراح رقم می زند.
یک سناریو – یک جواب، لزوما دلیلی ندارد درست باشد. مسلما همان سیاستی که در ابتدای این مرقومه عرض کردم که بلد نیستم نیز دخیل خواهد بود، بدون شک ! در ضمن اگر این سناریو رخ دهد، در این صورت تفکیک قوا هم بهتر صورت می گیرد.

نگاه مهندسی به سورپرایز انتخابات ١۴٠٠
فریبرز ناطقی الهی استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور در مطلبی تحت عنوان نگاه مهندسی به سورپرایز انتخابات ١۴٠٠ دیدگاه خود را در باره وضعیت نامزدهای انتخابات مطرح کرده است:
اگر تمامی یادداشت های نگارنده را از ابتدا تا امروزدنبال فرموده باشید، همیشه عرض کرده ام که سیاسی نیستم و شکر آن را هم کرده ام که اهل سیاست نیستم؛

عمل و نوشته هایم که همه حاکی از آن است، نه اینکه سیاست را درک نمی کنم ولی کار مهندسی و معلمی خودم را خیلی خیلی بیشتر دوست دارم و لذا علاقه ای به آن نوع کارها که باید زبان را چرخانید و هر از گاهی از وادی خارج شد را ندارم، لذا باز شکر الله.

مدتهاست در اخبار واژه “مهندسی” را در کنار موضوعی مانند انتخابات می بینم. از آنجایی که سال ١٩٨٠ (چهل سال قبل) لیسانس مهندسی خودم را در مهندسی عمران از آمریکا گرفتم، به ذهنم آمد از دیدگاه یک مهندس با مدل های پیش بینی (Forcasting Models) که هر روزه در مهندسی سوانح از آنها برای برنامه ریزی در مدیریت بحران زلزله و دیگر سوانح استفاده می کنم، براوردی از شرایط حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ داشته باشم.
چنانکه بسیاری ازدانشجویان قدیم من در آمریکا و کشورهای مختلف دنیا امروزه برای شرکت های بیمه و حتی مالی با توجه به مخاطرات طبیعی و حوادث محتمل انسان ساز موجود مشغول به کار هستند.

یعنی موضوع انتخابات را مستقل از امر سیاست بلکه از دیدگاه فنی و مهندسی، به عنوان حل یک مسله مهندسی اما با پارامترهای ٧ کاندید پیش بینی کنم:

١- داده ها:
اول: هفت کاندید (اِلمان) که تقریبا از یک طیف و یک منحنی رفتاری تبعیت می کنند. برخی داری منحنی های فرکانسی بالاتر و برخی پایین تر و برخی در همان طیف ولی با محتوای فرکانسی متفاوت اما در یک دامنه تعریف شده با اختلاف معیار محدود از یکدیگر به جز دو نفر یکی بالاتر ( upper bond) یکی پایینتر(lower bond)
دوم: اِلمان ها دارای سوابق کم و بیش یکسان و کم و بیش همسان ولیکن کم تاثیر در این زمان از انتخابات بعد از گذشتن از فیلترهای مربوطه
سوم: چهره و ظاهر اِلمان ها همه دارای یک طیف ولی دو اِلمان کمی متفاوت تر با پیشنه های متفاوتر
چهارم: پارامترها و داده های دیگر که هر کس بر اثر درک سیاسی و برداشت های میدانی خود می تواند در مدل دخیل و در نظر بگیرد.

٢- موضوع: انتخابات ریاست جمهوری

٣- تحلیل داده ها و طرح نهایی
اول: اگر تلفن همراه داشته باشید در این چند روز اخیر بلاشک تعداد زیادی مزاح و یا جدی در خصوص چیدمان اِلمانها و فیلتر صورت پذیرفته از طرف شورای نگهبان شنیده و دیده اید.
دوم: شوخی یا جدی تمرکز همه به سمت انتخاب شدن یک اِلمان و گله مندی از آن که در قالب های مختلف بیان و درحال بیان است، واقعیت موجود و غیر قابل انکار برای مهندس طراح دخیل در مدل سازی در صورت درست بودن مدل ! و فرض پیش اگاهی از آن !
سوم: با تحلیل جمیع داده ها که امکان نوشتن آنها در این یادداشت کوتاه نیست و به انضمام حافظه ذهنی افراد و نگرش های متفاوت سیاسی به نظر می رسد شش نفر را در یک لیست می توان از بالا تا پایین البته با فاصله نوشت و یک نفر را در یک لیست دیگر و آن یک اِلمان سورپرایز مهندس طراح انتخابات ١۴٠٠ به عنوان سیستم مقاوم ثانویه در معادلات ریاضی می تواند از پیش تعریف شده باشد!

نتیجه گیری: ریسی مکانیزم مقابله اولیه و اصلی، همتی مکانیزم ثانویه
به نظر این معلم و این مهندس اگر این هجوم خبری و مزاح پراکنی و مخالفت ظاهری و باطنی ادامه پیدا کند، طراح به عمد این را به عنوان مکانیزم شکست اولیه (در طراحی مقاوم برای زلزله ما زیاد از این تئوری استفاده می کنیم) تا نیروی زلزله توسط سیستم اصلی مستهلک و باقیمانده زلزله بر اثر لجبازی زلزله با سیستم اولیه و تخریب آن سپس در برابر اِلمان ثانویه و طراحی شده و مد نظر طراح متوقف شود و آن گزینه در این انتخابات خیلی راحت می تواند آقای همتی باشد !
بدین سان هم مشارکت بالا می رود و هم مقصود طراح خوب و زبده حاصل می شود و در صورت مشارکت کم آقای رئیسی که مکانیزم مقاوم اولیه طراح می باشد، انتخاب و در هر دو صورت شرایط پایداری را برای طراح رقم می زند.
یک سناریو – یک جواب، لزوما دلیلی ندارد درست باشد. مسلما همان سیاستی که در ابتدای این مرقومه عرض کردم که بلد نیستم نیز دخیل خواهد بود، بدون شک ! در ضمن اگر این سناریو رخ دهد، در این صورت تفکیک قوا هم بهتر صورت می گیرد.
منبع:خبرانلاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.