تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 - 9:23
کد خبر : 141838

گسلِ انتخاباتی جدی در اردوگاه اصولگرایان

گسلِ انتخاباتی جدی در اردوگاه اصولگرایان

آرمان شرق-گروه سیاست: در ابتدای شروع به‌کار مجلس یازدهم بسیاری از جمله تحلیلگران اصولگرا نوید اختلاف در مجلس یکدست را می‌دادند و حالا می‌بینیم که این پیش‌بینی هر لحظه به واقعیت نزدیکتر می‌شود. گسل ایجاد شده بین برادران اصولگرا بر سر سهم‌خواهی‌ها و شروطی است که هر شاخه بنا به دید خود مطرح می‌کند. فاصلخ ایجاد شده بین شاخه‌های تندرو اصولگرایی مانند جبهه پایداری و حزب نفس شریان و اصولگرایانی است که خود را در راس این اردوگاه می‌دانند.

گسلِ انتخاباتی جدی در اردوگاه اصولگرایان

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: پس از اینکه اولین گرده‌همایی اصولگرایان بدون حضور شاخه‌های تندرو برگزار شد باید بگوییم که روند به اتحاد رسیدن این طیف گسترده شاید دور از دست‌‌رس باشد. اتحادی که در انتخابات ۹۸ باعث شد آنها بتوانند فاتح بهارستان شوند و برای اولین بار مجلسی یک دست را به شهروندان معرفی کنند ولی باتوجه به چالش کرونا و اعتراضات جامعه به وضعیت اقتصادی نمی‌توان مجلس یازدهم را به‌عنوان مجلس اکثریت معرفی کرد.

حالا در آستانه دوازدهمین دروه انتخابات مجلس نه‌تنها خبری از همبستگی در این اردوگاه نیست بلکه رفته رفته شاهد افزایش فاصله آنها هستیم و در این مورد باید بگوییم که گسل ایجاد شده در این اردوگاه هر روز در حال عمیق‌تر شدن است. البته ناگفته نماند که در ابتدای شروع به‌کار مجلس یازدهم بسیاری از جمله تحلیلگران اصولگرا نوید اختلاف در مجلس یکدست را می‌دادند و حالا می‌بینیم که این پیش‌بینی هر لحظه به واقعیت نزدیکتر می‌شود. گسل ایجاد شده بین برادران اصولگرا بر سر سهم‌خواهی‌ها و شروطی است که هر شاخه بنا به دید خود مطرح می‌کند. فاصلخ ایجاد شده بین شاخه‌های تندرو اصولگرایی مانند جبهه پایداری و حزب نفس شریان و اصولگرایانی است که خود را در راس این اردوگاه می‌دانند.

چهره‌هایی مانند «غلامعلی حدادعادل»، «محمدباقر قالیباف»، «مصطفی پورمحمدی»، «اعضای حزب موتلفه»، «منوچهر متکی» و … نفراتی هستند که امیدوارند بتوانند بدون حضور شاخه‌های تندرو زیر یک پرچم گرد هم بیایند. رویایی که دور از دست‌رس به‌نظر می‌رسد. در ادامه به برخی از مواضع اصولگرایان در مورد وحدت اشاره خواهیم کرد.

وحدت بدون تندروها؟

حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامرضا مصباحی» مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره برنامه جامعه روحانیت مبارز در انتخابات دوره ششم خبرگان رهبری که ثبت‌نام داوطلبان آن از روز ۱۴ آبان آغاز می‌شود، گفت: «طی ماه‌های گذشته بین ما و جامعه مدرسین جلسات مشترکی برگزار شد و بنا داریم کمیته مشترکی بین ما و جامعه مدرسین درباره کاندیداها تشکیل شود؛ ما تلاش می‌کنیم تاجایی که امکان دارد، به‌صورت توافقی لیست مشترک در سراسر کشور برای انتخابات خبرگان ارائه دهیم.

ما هنوز وارد بحث درباره کاندیداها نشده‌ایم و باید شورای نگهبان ابتدا نتیجه بررسی‌‌ها را اعلام کند و از بین افراد تأییدصلاحیت‌شده، درباره لیست صحبت کرد. در جامعه روحانیت که هزاران عضو در سراسر کشور دارد، به‌صورت تشکیلاتی در همه استان‌ها فراخوان کردیم که شخصیت‌های علمی و برجسته روحانی به میدان بیایند و برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کنند. ما با احزاب اصولگرا که در شورای وحدت حضور دارند در ارتباط هستیم و با شورای ائتلاف هم گفت‌وگو می‌کنیم؛ تلاش ما بر این است که با نزدیک کردن این مجموعه‌ها بتوانند لیست واحدی ارائه کنند و جامعه روحانیت از لیست واحد حمایت کند.»

دوری دولت از خانواده اصولگرایی

در مورد این گسل ایجاد شده باید به وضعیت دولت سیزدهم اشاره کنیم و به‌خصوص دایره‌هایی که در اطراف دولت تجمع کرده‌اند، باتوجه به اینکه معاون پارلمانی رییس جمهور در گردهمایی مبنا حضور داشت و همچنین رییس جمهور پیامی به این همایش ارسال کرده بود ولی باز هم برخی از تحلیلگران معتقدند که در انتخابات آینده شاهد ریزش رای این طیف خواهیم بود.  «ناصر ایمانی»، تحلیلگر مسایل سیاسی در مورد اینکه گفته می‌شود جریان‌های تندرو باعث ریزش حامیان رئیسی شدند به خبرآنلاین گفت: «بنده ریزش حامیانِ اصول‌گرای دولت سیزدهم را قبول دارم کما اینکه اصول‌گرایان زمان انتخابات دیدگاه دیگری نسبت به رئیسی داشتند و این نگاه بعد از دو سال با توجه به عملکرد او تعدیل شده البته اصولگرایان به صورت کلی از رئیسی جدا نشدند.»

شروط پایداری برای لیست واحد

«مجید متقی‌فر» سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد وحدتدر اردوگاه اصولگرایان گفت: «اگر فضا به سمت شایسته‌گزینی و انتخاب اصلح رفت، سعی خواهیم کرد با سایر نیروهای انقلابی وحدت کنیم؛ در غیر این صورت به حداکثر افراد مشترک در فهرست‌ها برسیم. اگر هم فضا به سمت شایسته‌گزینی نرفت، سعی می‌کنیم شکاف زیاد نشود. در صورت اختلاف سلیقه و حتی عدم توافق، تلاش ما عدم تضعیف گروه‌هایی است که در دایره اصولگرایی تعریف می‌شوند. از آن‌ها نیز دعوت می‌کنیم، پایداری را تضعیف نکنند؛ زیرا منفعت این کار، به دشمن می‌رسد. مجلس، درباره سیاست‌های ابلاغی انتخابات، کم لطفی کرد و آنطور که انتظار داشتیم، عمل نکرد.

مجلس می‌توانست دقت بیشتری داشته باشد و قانون انتخابات را غنی‌تر کند. البته انصافاً قانون موجود، بهتر از قانون قبل است. امیدواریم که در آینده، اصلاحیه بخورد و کاستی‌های آن جبران شود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.