تاریخ انتشار : جمعه 25 آذر 1401 - 8:53
کد خبر : 119239

گرانی چراغ خاموش گاز خانگی/افزایش قیمت در قبوض گاز بخش قابل توجهی از جامعه 

گرانی چراغ خاموش گاز خانگی/افزایش قیمت در قبوض گاز بخش قابل توجهی از جامعه 

آرمان شرق-گروه سیاست:در صورتی که سرمای هوا کمی افزایش یابد بسیاری از خانوارهایی که بر اساس جدول مذکور در پلکان اول تا سوم قرار می گیرند و خصوصا خانوارهای ساکن در اقلیم ۱ تا ۳ در پلکان سوم، مصرف گاز خود را افزایش دهند و وارد پلکان چهارم و حتی پنجم شوند. در این صورت تعرفه گاز آنها ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت. به همین نسبت اگر خانوارهای پله چهارم تا ششم و خصوصا پله ششم مصرف خود را به دلیل برودت هوا افزایش دهند وارد پله هفتم می شوند و باید با ۵۰ درصد افزایش قبوض خود را پرداخت کنند.

گرانی چراغ خاموش گاز خانگی/افزایش قیمت در قبوض گاز بخش قابل توجهی از جامعه

آرمان امروز: مجتبی کاوه – گاز برای مشترکان با رعایت سقف الگوی مصرف گران نشده است این سخنان وزیر نفت است که پس از اعلا اعمال جرایم برای مشترکان پر مصرف گاز از عدم  تغییر نرخ گاز برای مشترکاننی خبر داده  که سقف الگوی مصرف را رعایت می کنند به گفته جواد اوجی امسال در حوزه گاز برای مشترکانی که در سقف الگوی مصرف هستند که ۶۰ تا ۷۰ درصد مشترکان را شامل می‌شوند هیچ‌گونه افزایش قیمتی دیده نشده . در واق این اظهارت در حالی مطرح می شود که بررسی جدول تعرفه های شرکت ملی گاز که در آن قیمت گاز مصرفی خانوارها بر اساس میزان مصرف و اقلیم جغرافیایی در آن طبقه‌بندی شده حکایت از آن دارد که اجرای این جدول، قیمت گاز را در فصل زمستان برای بخش قابل توجهی از جامعه(شاید حدود ۷۰ درصد خانوارها) افزایش می‌دهد. این افزایش در قالب تعرفه مازاد مصرف اجرایی می‌شود و به نوعی جریمه پرمصرف بودن محسوب می شود. بنابراین افزایش قیمت در این قالب، یک گرانی رسمی نیست و کسی نمی‌تواند اعتراض کند که دولت برخلاف وعده خود قیمت یکی از حامل‌های مهم انرژی را گران کرده اما در عمل همان اتفاق به نوعی افتاده است.
این جدول به گونه ای طراحی شده که مقدار مصرف ماهانه نرمال برای اقلیم ۱ و ۲ و ۳ که بیشتر نقاط سردسیر یا دارای زمستان سرد کشور مثل پایتخت و کلان شهرهایی مثل اصفهان و مشهد و شیراز و …  تا پله چهارم که بسیاری ازخانوارها را در برمی گیرد حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰متر مکعب در نظر گرفته شده است و مصرف بیش از این مقدار شامل مازاد تعرفه خواهد شد. از پله چهارم تا ششم در این اقلیم ها نیز حداکثر مصرف حدود ۶۵۰ متر مکعب در نظر گرفته شده است و این تعرفه با افزایش ۳۰ درصدی مواجه می شود و بیش از این مقدار مصرف نیز با تعرفه مازاد و جرایم روبرو خواهد شد. این جدول مشترکانی را که جزو پله هفتم تا دهم باشند و بیشتر آنها با مصرف بین ۷۰۰ تا ۹۵۰ متر مکعب دارند و دیگر مصرف کنندگان خانگی پرمصرف شمار می آیند را شامل افزایش ۵۰ درصدی تعرفه طبقه بندی کرده است.

فقط قبض پرمصرف ها گران می شود؟
البته شرکت ملی گاز مدعی است که بر اساس جدول تعرفه جدید گاز پرمصرف ها در فصل سرد سال، قیمت گاز در سه پلکان اول یعنی مصارف متعارف هیچ‌گونه تغییری نخواهد کرد اما نرخ تعرفه گاز در پلکان چهارم تا ششم ۳۰ درصد افزایش، قیمت تعرفه گاز در پله هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت و قیمت گاز در پله یازدهم و دوازدهم هم به ترتیب ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ تومان خواهد شد.
به بیان دیگر مسئولان شرکت ملی گاز می گویند تعرفه‌های جدید گاز برای پرمصرف‌ها تصویب شده است و این فقط پرمصرف ها هستند که تغییرات را در قبوض گاز خود خواهند دید. به گفته آنها، در سه پلکان اول یعنی مصارف متعارف هیچ‌گونه تغییری اتفاق نخواهد افتاد، اما از پلکان چهارم تا پلکان دهم یعنی مشترکین پرمصرف و پلکان یازدهم و دوازدهم یعنی مشترکین بسیار پرمصرف، تعرفه تقریبا به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها یعنی براساس قیمت صادراتی است که بین ۵ تا ۶ هزار تومان قیمت دارد.

پرمصرف کیست؟
اعلام گران شدن گاز برای پرمصرف ها درحالی صورت گرفته است که حتی برخی مسئولان شرکت ملی گاز نیز مصرف عادی خانوارها در کشور را در فصول سرد را حدود ۴۰۰ متر مکعب اعلام کرده‌اند. کاملا محتمل است در صورتی که سرمای هوا کمی افزایش یابد بسیاری از خانوارهایی که بر اساس جدول مذکور در پلکان اول تا سوم قرار می گیرند و خصوصا خانوارهای ساکن در اقلیم ۱ تا ۳ در پلکان سوم، مصرف گاز خود را افزایش دهند و وارد پلکان چهارم و حتی پنجم شوند. در این صورت تعرفه گاز آنها ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت. به همین نسبت اگر خانوارهای پله چهارم تا ششم و خصوصا پله ششم مصرف خود را به دلیل برودت هوا افزایش دهند وارد پله هفتم می شوند و باید با ۵۰ درصد افزایش قبوض خود را پرداخت کنند. البته بررسی ها نشان می دهد مصرف گاز بسیاری از خانوارها در فصل زمستان بیش از ۴۰۰ متر مکعب است که البته چنین مصارف بالایی مورد تایید هیچ کارشناس و دلسوز کشور نیست اما به هر حال واقعیت موجود است. به بیان دیگر این جدول پلکانی زمینه را برای گرانی و افزایش قیمت در قبوض گاز بخش قابل توجهی از جامعه ایجاد کرده است و با توجه به این که اخیرا اعلام شد زمستان سردی در پیش خواهیم داشت، گرانی گاز رابه صورت چراغ خاموش در قالب این جدول پلکانی شاهد خواهیم بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.