تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1397 - 20:06
کد خبر : 34106

کشور به نطق‌های پرشور احتیاجی ندارد/سئوال از روحانی برخورد جالبی برای حل بحران نیست/همه دچار یک عدم واقع بینی نسبت به واقعیت های اقتصادی کشور شده بودند/مجلس با طرح سوال نمی تواند پای خود را از این قضیه کنار کشد/نمی توان تمام تقصیرها را به گردن سیف و نوبخت انداخت

آرمان شرق-علیرضا پورحسین: در روزهای اخیر مهم ترین خبری که بر سر زبان ها می چرخید و نحوه اجرای آن برای همگان در هاله ای از ابهام بود ٬سوال مجلس از رئیس جمهوری است که شاهد بودیم بالاخره ٬آقای روحانی با نوشتن نامه ای جواب مجلس را داد و عنوان کرد:« درست در سالروز تحلیف

آرمان شرق-علیرضا پورحسین: در روزهای اخیر مهم ترین خبری که بر سر زبان ها می چرخید و نحوه اجرای آن برای همگان در هاله ای از ابهام بود ٬سوال مجلس از رئیس جمهوری است که شاهد بودیم بالاخره ٬آقای روحانی با نوشتن نامه ای جواب مجلس را داد و عنوان کرد:« درست در سالروز تحلیف رئیس جمهوری دوره دوازدهم، سؤال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واصل گردید. یکی بودن در چارچوب قانون اساسی و دیگری طرح در زمان و شرایط مناسب کشور که متاسفانه هیچکدام از این دو حاصل نشده است اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی انشاء الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد.» این موضع گیری آقای روحانی سبب شد در راستای تحلیل و بررسی آن آرمان شرق گفت و گویی با احمد شیرزاد ٬استاد دانشگاه داشته است که در ادامه می خوانید.

 

آیا در حال حاضر سوال از رئیس جمهور خوب است و می تواند شرایط را بهبود بخشد ؟ و چه ایراداتی بر این سوال وارد است ؟

 

به نظر نمی رسد سوال از رئیس جمهوری ایراد شکلی داشته باشد اما کاری که مجلس در حال حاضر انجام داده است در زمان مناسبی رقم نخورده است. تحلیل من این است اتفاقی که در حال حاضر در اقتصاد ما رقم خورده است تنها مقصرش دولت نیست. یک اشتباه محاسبه ای در مجموع نظام رخ داده است. همه با این مسئله کنار آمده اند. در چهار سال گذشته همه دچار یک عدم واقع بینی نسبت به واقعیت های اقتصادی کشور شده بودند. این بار اول نیست که ما وارد این شرایط شده ایم و به صورت مستمر ارزش پول ملی ما در حال سقوط بوده است. این مشکل با تزریق ارز به بازار و به تاراج دادن درآمدهای نفتی حل نمی شود. اگر قرار بود دلار همان ۳۰۰۰ تومان باقی بماند، واردات هر چیزی به صرفه بود و صادرات هر چیزی به صرفه نبود. اقتصاد ما مرتبا در حال تورم است. اگر بخواهیم با این مقابله کنیم قطعا با یک جهش واقعی رو به رو خواهیم شد. آیا مجلس می خواسته مقابل این روند را بگیرد ٬خیر اینگونه نبوده است. دولت بر این مواضع تاکید داشته است و قوه قضائیه مقابله کرده است ؟ خیر اینگونه نبوده است. پس در این میان تنها مقصر دولت نبوده است. با استمرار داشتن دلار ۳۰۰۰ تومانی همه خوشحال و راضی بوده اند. بازاری ها و مصرف کننده ها و تولید کننده ها همگی به علت اینکه اقتصاد ما مبتنی بر واردات است، راضی و خوشحال بوده اند. آنچه که اتفاق افتاده به صلاح کشور نبوده است و دولت نیز تنها مقصر این عرصه نبوده است که حالا باید در مجلس جواب پس بدهد.

 

دولت و مجلس در قبال این سوال چگونه باید عمل کنند ؟

 

همه به یک نسبت در بوجود آمدن این شرایط سهیم بوده اند. مجلس با طرح سوال نمی تواند پای خود را از این قضیه کنار کشد.نمی توان تمام تقصیرها را به گردن سیف و نوبخت انداخت. همه در این امر دخیل بوده اند. هر کسی باید مسئولیت خودش را بر عهده بگیرد. این تحرکات مجلس برخورد جالبی با قضیه نیست. مجلس به جای این اقدامات باید با دولت همفکری کند. بعد از اینکه شرایط بهبود یافت و وضعیت بازار آرام شد ٬آن گاه اگر کسی واقعا در دولت کم کاری کرده است و ضعفی وجود داشته است کاملا بررسی شود و صحبت پیرامون آن انجام شود و سوال های خود را نیز مطرح کنند . در این شرایط به نظر می رسد که مجلسی ها به دنبال تطهیر خودشان هستند. گاهی من صحبت هایی از برخی نماینده ها و رئیس کمیسیون اقتصادی می شنوم گویا این ها از همان اول همه چیز را پیش بینی کرده اند و تذکر داده اند و کسی گوش نکرده است در صورتی که اینگونه نبوده است. شاید تحلیلی های اقتصادی داشته اند که بخشی از آن صحیح بوده و بخشی از ان نبوده ولی در مجموع اگر مجلس بخواهد بگوید که من نقشی نداشته ام و مقصر وزیر بوده و ما این را هم تنبیه می کنیم ٬این راهش نیست. سوال از رئیس جمهور به این شکل کار خوبی نیست. وقتی این جلسه تشکیل شود برخی خواهند رفت و در مجلس نطق های پر شور سر میدهند. کشور ما در حال حاضر به نطق های پرشور احتیاجی ندارد. این نطق های پر شور باقی اعتماد مردم به دولت و نظام را نیز از بین می برد. این به هیچکس کمکی نخواهد کرد. برخی از صدا وسیمایی ها نیز دوست دارند این نطق های آتشین را پخش کنند و طبیعتا این نطق ها طرفداران خودش را دارد .

 

رئیس جمهوری چگونه می تواند این سوال را تبدیل به فرصتی کند تا مشکلات کمتر شود ؟ آیا باید در این سخنرانی افشاگری کند و ریشه های مشکلات را بیان کند ؟

 

رئیس جمهوری باید در مقابل مجلس با تواضع برخورد کند و به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دهد و به هیچ وجه نباید برای اینکه چرا از او سوال شده است رو تلخ کند. همین مقدار که رئیس جمهور انتقاد کرده اند و گفته اند خلاف قانون اساسی است کار خوبی انجام نداده اند. این حرف ها مطرح نیست. رئیس مجلس تشخیص داده است و سوال هم وارد بوده است و فکر می کنم مراحل سوال اجرا شده است. اشکال شکلی نیز بعید می دانم بر این سوال وارد باشد. رئیس مجلس هم چاره ای نداشته است و باید اعلام وصول می کرده است. البته کار نمایندگان هیچ کمکی به کشور نمی کند. این موقعیت به گونه ای تبدیل به فرصتی خوب می شود که صحبت هایی زده شود که فضا را آرام کند. به خصوص به صحبت هایی نیاز است که فضای اقتصادی آرام شود. رئیس جمهور باید ریشه های مشکلات را بیان کند اما نباید نسبت به نمایندگان رو ترش کند. باز هم تاکید می کنم نمایندگان اگر این کار را نمی کردند بهتر بود اما حالا که اتفاق افتاده باید با اطلاع رسانی دقیق و گفتن حرف های مفید به بازار آرامش تزریق کنند. نطق های آتشین می تواند به شدت مخرب باشد. دولتی ها نیز باید نطق های آرامی داشته باشند تا بازار به هم نخورد و این سوال تبدیل به فرصتی برای آرام شدن اوضاع شود. اقتصاد به آرامش نیاز دارد. طرفین باید به این مسئله توجه کنند و رئیس جمهور باید بحث تحلیلی کند و ریشه های این مشکلات را بگوید. باید با مردم صادقانه صحبت شود و علل و عوامل وضع موجود گفته شود .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.