تاریخ انتشار : دوشنبه 25 بهمن 1400 - 21:54
کد خبر : 92899

فوری/تاکید تهران بر لغو تحریم ۳۰۰ فرد و نهاد غیر مرتبط با توافق هسته ای/لزوم بقای سانتریفیوژهای پیشرفته در کشور

فوری/تاکید تهران بر لغو تحریم ۳۰۰ فرد و نهاد غیر مرتبط با توافق هسته ای/لزوم بقای سانتریفیوژهای پیشرفته در کشور

آرمان شرق- خبرگزاری ها-گروه بین الملل: خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد تهران خواستار مهر و موم و انبار کردن سانتریفیوژهای پیشرفته خود به عنوان بخشی از توافق احتمالی در مذاکرات وین و لغو تحریم ها علیه حدود ۳۰۰ فرد و نهادی است که ارتباطی با توافق هسته ای ندارند.

آرمان شرق- خبرگزاری ها-گروه بین الملل: خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد تهران خواستار مهر و موم و انبار کردن سانتریفیوژهای پیشرفته خود به عنوان بخشی از توافق احتمالی در مذاکرات وین و لغو تحریم ها علیه حدود ۳۰۰ فرد و نهادی است که ارتباطی با توافق هسته ای ندارند.در مذاکرات رفع تحریم ها در وین ۳۰ درصد از مسائل دشوار باقی مانده اند اما رسیدن به توافق تا اوایل ماه مارس (اسفندماه) امکان پذیر است.

یک رسانه غربی که معمولاً به نقل از منابع گمنام درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین فضاسازی می کند امروز دوشنبه به نقل از یک مقام ایرانی ادعا کرده تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران بر مهر و موم کردن و انبار سانتریفیوژهای پیشرفته خود در داخل کشور به جای تخریب آنها اصرار دارد.

بنابر ادعای رویترز، مقام ایرانی تصریح کرده که ایران به جای تخریب سانتریفیوژهای پیشرفته و ارسال آنها به خارج از کشور خواستار انبار این دستگاه ها در داخل کشور است.

خبرگزاری ایرنا به طور مستقل این خبر را تأیید نمی کند اما جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ پیشرفت ها و دستاوردهای هسته ای خود تأکید کرده است.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از مقام ایرانی مدعی شده تهران خواستار لغو تحریم ها علیه حدود ۳۰۰ فرد و نهادی است که ارتباطی با توافق هسته ای ندارند.

یک مقام دیگر ایرانی نیز در گفت و گو با رویترز تصریح کرده که در مذاکرات رفع تحریم ها در وین ۳۰ درصد از مسائل دشوار باقی مانده اند اما رسیدن به توافق تا اوایل ماه مارس (اسفندماه) امکان پذیر است.

امیرعبداللهیان خطاب به بورل: به هیچ وجه از خطوط قرمز خود عقب نمی‌نشینیم

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر حقوق و مطالبات مشروع ایران در هرگونه پیشنهادی، تصریح کرد: به هیچ وجه از خطوط قرمز خود که مبتنی بر منطق و واقع بینی است، عقب نشینی نخواهیم کرد.
امیرعبداللهیان خطاب به بورل: به هیچ وجه از خطوط قرمز خود عقب نمی‌نشینیم

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۵ بهمن ماه در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای جاری در وین بحث و تبادل نظر کردند.

* مذاکرات به مرحله حساسی رسیده

بورل ضمن تقدیر از تلاش هیأت جمهوری اسلامی ایران و سایر هیأت‌ها در مذاکرات وین، با اشاره به تلاش‌های زیاد همه طرف‌ها در جریان این مذاکرات، خاطرنشان کرد که مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده و لازم است همه طرف‌ها با انعطاف و در نظرداشت مقدورات و محدودیت‌های یکدیگر به پیشرفت مذاکرات کمک کنند.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر از تلاش‌های جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام و انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین اظهار داشت: برخی شتاب زدگی‌ها، بازی تکراری با متن و عدم نمایش اراده جدی برای حصول به توافقی خوب و قابل اتکاء در وین از سوی طرف غربی باعث تطویل غیرضروری مذاکرات شده است.

* در هرگونه پیشنهادی، حقوق و مطالبات مشروع ایران باید لحاظ شود

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش‌های جدی علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان و ارائه ابتکارات واقع بینانه هیأت مذاکره کننده ایران، تأکید کرد که ضروری است در هرگونه پیشنهادی، حقوق و مطالبات مشروع جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود.

امیرعبداللهیان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین توافق کردند تا رایزنی و مشورت‌های نزدیک‌ بین طرفین برای پیشبرد روند مذاکرات ادامه یابد. طرفین روند مذاکرات را در مجموع مثبت ارزیابی کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد که ما به هیچ وجه از خطوط قرمز خود که مبتنی بر منطق و واقع بینی است، عقب نشینی نخواهیم کرد.

گفتنی است امیرعبداللهیان و بورل ۱۶ بهمن ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو با اشاره به برخی تحولات مثبت در مذاکرات و این‌که هنوز انتظارات ما را برآورده نمی‌کند، گفت: با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم، اما با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تاکید داریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با «سایمون کاوونی» همتای ایرلندی و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس با بیان این‌که رسیدن به یک توافق خوب و در کوتاه مدت در دسترس است، گفت: تهدید و هشدار طرف‌های مقابل تعیین کننده نقطه پایانی مذاکرات نخواهد بود.
آمریکا در مذاکرات وین اقدامات بیشتری انجام دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که همچنان مشکلات حائز اهمیتی در مسیر احیای توافق هسته‌ای باقی مانده است و آمریکا باید اقدامات فعال بیشتری از خود در این زمینه نشان دهد.

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در کنفرانسی خبری درخصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: مذاکرات بر سر ازسرگیری پایبندی به برجام وارد مرحله نهایی شده و فرصت مهمی را برای بازگرداندن این توافق به مسیرش فراهم کرده است. در عین حال همچنان مشکلات حائز اهمیتی باقی مانده که باید حل و فصل شوند.

وی ادامه داد: یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید که ۹۰ مایل تنها نیمی از راه یک مسیر ۱۰۰ مایلی محسوب می‌شود؛ چراکه مسیر در انتها سخت می‌شود. در مرحله نهایی مذاکرات تمامی طرفین باید احترام متقابل را حفظ کرده، خارج از چارچوب فکر کنند، به اجماع برسند و درخصوص مشکلات برجسته به پیشرفت‌هایی دست یابند.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: این بر عهده آمریکا – مسبب بحران هسته‌ای ایران – است تا در برابر گام‌های متقابل طرف ایرانی، تدابیر فعال بیشتری اتخاذ کند تا تمامی مشکلات باقی‌مانده به زودی حل و فصل شود.

وی در انتها با اشاره به اینکه چین همیشه مواضع عادلانه و مشارکت‌های سازنده در مذاکرات دارد، ابراز کرد: ما به همکاری با تمامی مشارکت‌کنندگان ادامه می‌دهیم تا مذاکرات ازسرگیری پایبندی‌ها پیشرفت کند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز با انتشار پیامی در حساب توییتری اش از گفت وگوی خود با مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در وین درباره روند این مذاکرات خبر داد.

وی نوشت: گفت‌وگوی تلفنی امشب با دکتر باقری دو گزاره را درباره مذاکرات وین در ذهن من قطعی کرد:

۱. افزایش لحظه به لحظه سختیِ کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل منطقی و قانونی تهران.

۲. تداوم «نمایش» ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات.

همچنین منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران اعلام کردند که نشست‌ها و جلسات برگزار شده در هفته گذشته تا کنون در فضایی “رو به جلو” و “سازنده” برگزار شده و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث‌هایی جدی صورت گرفته است.

مذاکرات وین⁩ به مرحله‌ اعلام نظر قطعی رسیده است

شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: تصمیم سیاسی آمریکا برای تحقق یا استنکاف از پذیرش الزامات شکل گیری توافق قابل اتکاء و پایدار بر اساس اصول پذیرفته شده در برجام، می تواند جایگزین گمانه زنی ها شود.
شمخانی: مذاکرات وین⁩ به مرحله‌ اعلام نظر قطعی رسیده است

به گزارش جماران؛ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در صفحه توییتر خود نوشت: مذاکرات وین به مرحله ای رسیده که می توان در مورد نتیجه آن با قاطعیت و بدون نیاز به گمانه زنی اعلام نظر کرد. تصمیم سیاسی آمریکا برای تحقق یا استنکاف از پذیرش الزامات شکل گیری توافق قابل اتکاء و پایدار بر اساس اصول پذیرفته شده در برجام، می تواند جایگزین گمانه زنی ها شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.