تاریخ انتشار : شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 0:36
کد خبر : 129217

کابینه در خطر

کابینه در خطر

آرمان شرق-گروه سیاست : این میزان تغییرات در کمتر از دو سال نشان از بی ثباتی دولت دارد. نکته مهم این است که غالب وزرا و اعضای تغییر کرده از مسئولین اقتصادی دولت بوده اند. افزایش تورم، بالا رفتن قیمت اجناس مختلف، وضعیت نابسامان خودرو و مسکن و … از مشکلات جدی و اصلی دولت در یک سال اخیر بوده است.

کابینه در خطر

آرمان امروز: نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تسریع در معرفی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: چهار وزیر در نوبت استیضاح قرار دارند. سیداحمد رسولی‌نژاد ظهر پنج شنبه در آئین گرامیداشت مقام معلم که به مناسبت سالروز شهادت استاد شهید مطهری و هفته گرامیداشت مقام معلم با حضور، محمد فروتن، سرپرست آموزش و پرورش، سرهنگ بیگی جانشین فرماندهی انتظامی، سرپرست شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر، خانواده معظم شهدا، مدیران مدارس، معلمان نمونه و سرآمد و معاونان و کارشناسان آموزش و پرورش دماوند در اردوگاه مصطفی خمینی برگزار شد اظهار داشت: مجلس و دولت یک مجموعه هستیم، اما بدین معنا نیست که پیگیر مطالبات و خواسته‌های مردم نباشیم.
وی با بیان اینکه چهار وزیر در نوبت استیضاح قرار دارند، گفت: به رئیس‌جمهور اعلام شده که این چهار وزیر عزل شوند یا استعفا دهند، در غیر این صورت مجلس به وظیفه خود عمل خواهد کرد. نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با اشاره به اینکه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان نارضایتی‌هایی ایجاد کرد، عنوان داشت: طرح رتبه‌بندی معلمان باید به طور دقیق اجرا شود و نباید بین دریافتی شاغلین و بازنشستگان فاصله وجود داشته باشد. رسولی‌نژاد با تاکید بر اینکه باید روند معرفی و انتخاب وزیر آموزش و پرورش تسریع شود، بیان کرد: توجه به فرهنگیان و مقام معلم نباید در حد شعار باشد. وی تاکید کرد: رئیس جمهور در خصوص انتخاب وزیر اشتباهات گذشته را تکرار نکند، چراکه امروز میدان افراد کارآزموده و توانمند است. عباس سلیمی‌نمین فعال سیاسی اصول‌گرا در پاسخ به این سوال که آیا دولت با این اصلاحات می تواند مشکلات را رفع کند؟ گفت: «قطعا دولت با سرعت نمی‌تواند مشکلات را رفع کند، همان‌طور که گفته شد، مشکلات در جاهای مختلف وجود دارد. در بُعد داخلی باندهای فاسدی در گروه‌های سیاسی و جایگاه‌های رسمی داریم که مشکلات را بزرگ‌نمایی می‌کنند اما نه برای اصلاح بلکه برای سواستفاده و گرفتن امتیاز. حتی در مجلس هم گروه‌های منفعت طلب داریم. در گروه‌های سیاسی هم بخشی به ضعف‌ها می‌پردازند نه با انگیزه اصلاح‌گری، بلکه برای این‌که به ضعف‌ها بدمند و تشدیدشان کنند. بنابراین باید یک مقداری نگاه جامع‌تر داشته باشیم، همان‌طور که در بُعد خارجی رسانه‌های کشوری که ما را تحریم کرده در پرداختن به مسائل داخلی، به‌طور کامل با انگیزه‌های ضد ملی به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که انگار با دل‌سوزی به ضعف‌ها می‌نگرند اما سیاست واحدی با تحریم‌ها دارند و با هدف تشدید ضعف‌ها و نه اصلاح آن‌ها مسایل را مطرح می‌کنند. من هم با این مسئله موافق هستم و فکر می‌کنم ما وقتی که در شرایط ویژه قرار داریم و عوامل فشارهای فراوانی بر ما می‌آورند، اگر دیدیم کسانی را در جایگاه‌هایی قرار دادیم نمی‌توانند کار ستادی قوی انجام دهند، برای استفاده از همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها، باید سریع در صدد اصلاح برآییم. دولت با تاخیر دارد اصلاح می‌کند ولی همین‌که در صدد اصلاح برآمده، کار بسیار ارزنده‌ای است.»
طرح های اقتصادی کابینه به ثمر ننشست و دولت با تورمی بی سابقه رو به رو شد. همین امر باعث استعفاء، عزل و استیضاح وزرای اقتصادی دولت گردید و این تیم تقریبا تمام اعضای اصلی خود را از دست داد. استیضاح فاطمی امین، وزیر پرحاشیه وزارت صمت دولت سیزدهم بار دیگر باعث ایجاد تغییر در کابینه سید ابراهیم رئیسی شد. کابینه دولت رئیسی پرتغییرترین کابینه تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. تاکنون چند وزیر از این کابینه استعفاء داده، برخی عزل شده و برخی هم استیضاح شده اند. اما این تغییرات چه گستره ای داشته و به چه علت رخ داده است؟
استعفای وزرای کار، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش و همچنین برکناری وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، تغییر رئیس سازمان امور مالیاتی و در آخر استیضاح وزیر صمت تغییرات اصلی و عمده کابینه دولت سیزدهم هستند. همچنین، اخباری در رابطه با استیضاح خاندوزی، وزیر اقتصاد و نیز استعفاء یک یا دو وزیر دیگر به گوش می رسد. این میزان تغییرات در کمتر از دو سال نشان از بی ثباتی دولت دارد. نکته مهم این است که غالب وزرا و اعضای تغییر کرده از مسئولین اقتصادی دولت بوده اند. افزایش تورم، بالا رفتن قیمت اجناس مختلف، وضعیت نابسامان خودرو و مسکن و … از مشکلات جدی و اصلی دولت در یک سال اخیر بوده است. این در حالی است که دولت سیزدهم با وعده تحول در اقتصاد روی کار آمد و عبارت «جراحی اقتصادی» تا مدت ها بر سر زبان تیم اقتصادی کابینه بود. با این حال، طرح های اقتصادی کابینه جدید به ثمر ننشست و دولت با تورمی بی سابقه رو به رو شد. همین امر باعث استعفاء، عزل و استیضاح وزرای اقتصادی دولت گردید و این تیم تقریبا تمام اعضای اصلی خود را از دست داد.
یک مساله در بین اعضاء اقتصادی دولت سیزدهم بیش از همه برجسته است. بیشتر اعضاء تیم اقتصادی دولت به نوعی به دانشگاه امام صادق (ع) وصل بوده و هستند. دانشگاه امام صادق (ع) نقش برجسته ای در شکل گیری کابینه دولت سیزدهم داشته است. نه فقط تیم اقتصادی دولت، بلکه سایر بخش های کابینه هم وزرا و اعضاء اصلی خود را از بین فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب کرده‌اند. با این حال، تمرکز ما در این گزارش بخش اقتصادی کابینه دولت است. نکته مهم در رابطه با تیم اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع)، پشتوانه نظری و تئوریک آن است. مسعود درخشان، اقتصاددانی که چند روز پیش در برنامه جهان‌آرا حضور یافت و با موسی غنی نژاد به مناظره نشست استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و مهم ترین تئوریسین اقتصادی این دانشگاه است.
درخشان همچنین یکی از تئوریسین های نزدیک به جبهه پایداری و دولت سایه سعید جلیلی است. شاید بتوان سعید جلیلی را مرکز ثقل تیم اقتصادی دولت دانست. نقطه ثقل و مرکزی که محدود به فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) هم نمی‌شود. چند روز پیش تصویری از یکی از جلسات قدیمی جلیلی با مسعود درخشان منتشر شد که در آن، فاطمی امین هم حضور داشت. در واقع، تاثیر درخشان بر افکار تیم اقتصادی دولت فراتر از دانشگاه امام صادق (ع) است. این افکار نه فقط از طریق آکادمی بلکه از طریق حزب و جریان سیاسی خاصی بر بدنه اقتصادی دولت تزریق شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.