تاریخ انتشار : یکشنبه 13 اسفند 1402 - 8:27
کد خبر : 149425

چهلمین انتخابات؛ شکست‌ها و پیام‌های معنادار

چهلمین انتخابات؛ شکست‌ها و پیام‌های معنادار

آرمان شرق-گروه سیاست:رای‌گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به پایان رسید و رفته رفته با آمارهای تایید شده‌ای که از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد چهره مجلس دوازدهم و خبرگان ششم را مشاهده خواهیم کرد. البته استخوان‌بندی دو مجلس تا حدودی مشخص شده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد در رقابتی تمام اصولگرایانه این تندروها هستند که هم در پایتخت و هم در ساید نقاط کشور اکثریت را به خود اختصاص دادند

چهلمین انتخابات؛ شکست‌ها و پیام‌های معنادار

آرمان امروز، گروه سیاسی: رای‌گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به پایان رسید و رفته رفته با آمارهای تایید شده‌ای که از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد چهره مجلس دوازدهم و خبرگان ششم را مشاهده خواهیم کرد. البته استخوان‌بندی دو مجلس تا حدودی مشخص شده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد در رقابتی تمام اصولگرایانه این تندروها هستند که هم در پایتخت و هم در ساید نقاط کشور اکثریت را به خود اختصاص دادند در ادامه این گزارش به شکست‌ها و پیام‌های انتخابات ۱۱ اسفند خواهیم پرداخت. باتوجه به اینکه مشارکت همانند دوره گذشته نتوانست فراتر از ۴۲ درصد برود و باتوجه به آمارهای منتشر شده به‌نظر سهم کلانشهرها در مشارکت پایین بود. به‌طوری که تا این ساعت  آرای «محمود نبویان» نفر اول انتخابات تهران هنوز به ۱۲۰ هزار نفر نرسیده است. همچنین رییس مجلس یازدهم «محمدباقر قالیباف» با حدود ۹۵ هزار رای در رتبه چهارم قرار دارد. باتوجه به لیست‌های متعددی که اصولگرایان در تهران منتشر کرده بودند هیچ‌کدام از این فهرست‌ها نتوانستند به‌صورت کامل وارد بهارستان شوند.

شگفتی دیگر چهلمین انتخابات به حذف شدگان مدعی باز می‌گردد. نفراتی چون محمدرضا باهنر، محمدباقر نوبخت، آملی لاریجانی و … نتوانستند به مجلس دوازدهم راه پیدا کنند. شاید بی‌‎راه نباشد که بگوییم همانند مجلس یازدهم باید حداقلی از نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل را مشاهده کنیم. «لیست صدای ملت» که «علی مطهری» سرلیست آن بود حتی نتوانست در بین ۶۰ نفر اول پایتخت حضور داشته باشند.

خبرگزاری دولت، ایرنا در خبری به آمار مشارکت پرداخت و در این مورد نوشت: «بر اساس آخرین گزارش‌های غیر رسمی، بیش از ۲۵ میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کردند. این عدد، مشارکت ۴۱ درصدی را برای این دوره از انتخابات رقم زده است. نتایج رسمی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد.»

 محسن اسماعیلی و مصطفی پورمحمدی برای مجلس خبرگان رای نیاوردند

پس از اعلام نتایج انتخابات خبرگان مشخص شد که  محسن اسماعیلی و مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نتوانسته اند، آرای لازم برای ورود به خبرگان را به دست آورند.
مهر: محسن اسماعیلی و مصطفی پورمحمدی هم از راه‌یابی به مجلس خبرگان بازماندند.
پس از اعلام نتایج انتخابات خبرگان مشخص شد که  محسن اسماعیلی و مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نتوانسته اند، آرای لازم برای ورود به خبرگان را به دست آورند.

رقابت جدی در پایتخت؛ تندروها در اکثریت

رقابت جدی میان لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان شکل گرفت که «صبح ایران» و «امناء» توانستند در میان چهار لیست انتخاباتی اصولگرا گوی سبقت را بربایند. «شورای ائتلاف»، «شورای وحدت»، امناء و صبح ایران چهار لیست اصلی اصولگرایان در تهران است که تاکنون لیست صبح ایران و امناء از سایر لیست‌ها سبقت گرفته‌اند. تاکنون از ۵۰۰۰ شعبه در تهران تعداد ۱۹۶۰ شعبه شمرده شده است. در میان ۳۰ نفر اول تهران که تاکنون اعلام شده است، از لیست صبح ایران ۱۸، امناء ۱۶، شورای ائتلاف ۱۲ و شورای وحدت ۱ نفر از مردم تهران رای گرفته است. البته افراد مشترک متعددی در  میان این لیست‌ها حضور دارند.

از لیست صبح ایران حمید رسایی، منوچهر متکی، زینب قیصری، روح الله ایزدخواه، سید محمود نبویان، مهدی کوچک‌زاده، ریحانه اخلاقی، رضا تقی‌پورانوری، کامران غضنفری، امیرحسین‌ثابتی، ابراهیم عزیزی، سیدمرتضی محمودی، ابوالقاسم جراره، احمد نادری، ابوالفضل ظهره وند، سیدعلی یزدی‌خواه، پیمان فلسفی  وصالح اسکندری رای آورده‌اند.

همینطور از لیست شورای ائتلاف  محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، زهره سادات لاجوردی، زهره طبیب‌زاده نوری، اسمعیل کوثری، علیرضا سلیمی، حسین نجابت، رضا تقی پورانوری، عبدالحسین روح الامینی، مالک شریعتی، سید محمود نبویان و علی خضریان رای آورده اند.

شکستخوردگان مدعی

«محمدباقر نوبخت»، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه رشت و خمام و ۸ سال حضور در دستگاه اجرایی دولت تدبیر و امید، در این دوره، از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام نمود و تأیید صلاحیت شد. در حالی که نوبخت طی نشستی با خبرنگاران از جمع بندی برای صدور لیست انتخاباتی در تهران خبر داده بود، در فاصله ۲۱ روز مانده به برگزاری انتخابات تصمیم به تغییر حوزه انتخابیه اش به شهر رشت و خمام گرفت، با مشخص شدن نتایج انتخابات، نام نوبخت در میان منتخبان رشت و خمام به چشم نمی‌خورد. «محمدرضا باهنر»، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، نماینده هفت دوره مجلس شورای اسلامی و از اعضای مؤثر شورای وحدت ابتدا از حوزه انتخابیه تهران اعلام کاندیداتوری کرد. گمانه زنی‌هایی بر سرلیستی او در فهرست انتخاباتی شورای وحدت مطرح شد که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات و گرم شدن تنور انتخاباتی، گویا باهنر پیش‌بینی کرد که شورای وحدت بخت زیادی برای موفقیت صد درصدی در تهران ندارد، پس با صدور بیانیه‌ای از انتقال حوزه انتخابیه خود به شهر زادگاهش یعنی کرمان خبر داد و دعوت همشهریانش را از دلایل این تغییر حوزه انتخابیه برشمرد. حال با مشخص شدن نتایج آرای این شهر، باهنر با حدود ۲۱ هزار رأی نفر چهارم شد و از راهیابی به کرسی نمایندگی مجلس بازماند. «محمدرضا پورابراهیمی» از اعضای نسبتاً جوان حزب موتلفه است؛ وی با سابقه سه دوره پیاپی نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه کرمان و راور و ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس، از افراد ذی‌نفوذ مجلس به شمار می‌رفت که در این دوره با کسب حدود ۵۲ هزار رأی به عنوان نفر سوم حوزه انتخابیه خود برگزیده شد و منتخب اکثریت مردم کرمان و راور واقع نشد که به همین سبب در دوازدهمین دوره شاهد حضور او در خانه ملت نخواهیم بود.«علی‌اصغر عنابستانی»، نماینده دوره یازدهم مجلس از حوزه سبزوار بود که نامش با سیلی زدن به یک سرباز راهنمایی و رانندگی در شهر تهران که در خط ویژه جلوی ماشین او را گرفته بود بر سر زبان‌ها افتاد. موضوع «سیلی زدن به سرباز» بالاخره در این دوره از انتخابات گریبان‌گیر عنابستانی شد و منتخب اکثریت مردم سبزوار در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس واقع نشد.

«حسن نوروزی» که سابقه حضور در دوره‌های هشتم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد، از راهیابی به مجلس دوازدهم بازماند.

انتخابات مجلس خبرگان

فرایند برگزاری ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری راس ساعت ۸ صبح روز ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲، با دستور احمد وحیدی، وزیر کشور همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد و طی آن ۱۴۴ نامزد تایید صلاحیت شده از میان ۵۱۰ کاندیدای ثبت نام کرده به منظور دستیابی به ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری وارد عرصه انتخاب توسط مردم
شدند. در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی»، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از حضور مجدد در مجلس خبرگان باز ماند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.